Databekymmer av sällan skådad art....

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Min dator håller helt på att flippa ut nu...när jag försöker starta den så börjar den ladda windows XP precis som den ska.
När sedan programmet ska starta så blir skärmen bara blå...händer inget mer.
Det går dock bra att starta den i felsäkert läge.
Supporten sa att jag skulle avinstallera bildskärmskortet och sedan starta om den, men det funkade ej, blev ingen skillnad.:argpådato
Sista budet från supporten var att installera om windows, känns inte kul att måsta börja med detta på en så pass ny dator...(ny i Juli)
Finns här någon som har nån idé om vad som är galet och hur jag fixar till detta?
Nu pumpar jag F8 vid uppstart och gör systemåterställning varje gång den skall startas.

Tacksam för svar

Surt!

Det är alltid bra att testa minnena så att dom är ok. Ladda ner memtest86 och kolla!

DanL skrev:
2517051 Det osar tyvärr ominstallation lång väg :argpådato

När började den krångla och varför?

Den har jävlats ända sen jag fick den.
Ibland startar den som den ska, med oftast så är det detta fel.
Vid ominstallation försvinner då allt från alla hårddiskar? eller bara disken där windows ligger?

Eftersom den startar i felsäkert läge så är det med största sannolikhet mjukvarufel. Alltså att XP är dåligt installerat eller har gått sönder (stängt av datorn på knappen när windows är igång, strömavbrott med samma abrupta avstängning till följd etc).

Bästa man kan göra är att köra lite plåsterprogram, en checkdisk (chkdsk) och lite sådant. Finns en uppsjö med program för detta. Får du igång datorn i felsäkertläge och nätverk (du skriver ju här :tummenupp ) så kan du ju ladda ner något bra.

Till och med en diskdefragmentering kan hjälpa ibland, då datorn flyttar på allt och eftersom den checkar disken samtidigt så flyttar den bort från ev. trasiga cluster och liknande.

När man har prövat allt sådant, inkl. windows reparation (körs från xp skivan). Först då ska man börjar fundera på att formatera om.

En rekommendation är att från start partitionera sin disk. En del för operativet och sedan resten för data (musik filmer etc). För om xp skiter sig då, så kan man formatera om och installera på bara xp partitionen och ha all data kvar när det är klart.

Sledneck skrev:
2517060 Den har jävlats ända sen jag fick den.
Vid ominstallation försvinner då allt från alla hårddiskar? eller bara disken där windows ligger?

Bara disken du väljer, men akta dig så det inte är en partionerad disk, för är du oförsiktig då, så kan du bli av med allt på de andra "diskarna".

Last edited:
Sledneck skrev:
2517060 Den har jävlats ända sen jag fick den.

Iochmed att du formaterar den partition som windows ligger(oftast C) på så förvinner allt på DEN partitionen.
Har du en separat partition till Windows?

DanL skrev:
2517134 Iochmed att du formaterar den partition som windows ligger(oftast C) på så förvinner allt på DEN partitionen.
Har du en separat partition till Windows?
Borde väl vara ett ja då windows ligger på C: ?
All film & musik & bilder har jag i D:

Vad händer med ljudkort, minneskortplatser etc?
Ska även dessa installeras om separat?

1000 tack för alla svar, fan vad ni kan mycket !

Oftast kan man installera om windows xp utan att formatera om hårddisken. Lägger s.a.s. "nya" windows över den gamla, och det som då sker är att systemfilerna ersätts med de nyinstallerade. Installerade program ligger (oftast) kvar, liksom alla dokument, mail etc.

Fast själv föredrar jag att blåsa skiten för att få en ren installation, men ovanstående metod kan vara en lösning att prova om man har en massa program installerade man inte vill installera om.

Eventuellt kan man behöva lägga in drivrutiner igen, speciellt om man har speciella komponenter som separat graffekort, trådlöst nätverkskort osv.

Last edited:
Sledneck skrev:
2518009 Borde väl vara ett ja då windows ligger på C: ?
All film & musik & bilder har jag i D:

Ska även dessa installeras om separat?

1000 tack för alla svar, fan vad ni kan mycket !

Då är det lungt.

Har du tur har windowsoperativet drivrutiner till ljudkort o grafikkort m.m.
Drivrutinerna till moderkortet får du nog installera manuellt men
Du ser i kontrollpanelen/system/maskinvara/enhetshanteraren vilka drivrutiner som saknas när du ominstallerat.

Har du CD skivorna med drivrutinerna till grafikkortet m.m.?

Sledneck skrev:
2518009
Ska även dessa installeras om separat?!

Kör du en windowsreparation från xp skivan så ska de inte påverkas, XP installerar bara om "native filer" vilket innebär system filer från installation, vilket är någon av dem som har gått sönder.

Om du har ett par 100 lappar över, så hade jag nog till och med gått en annan väg, då en nyinstallation med grundläggande formatering är att föredra, så hade jag införskaffat en ny disk, installerat xp på den, tagit bort xp manuellt (bara en katalog - windows) på den gamla och kört den som slave och sedan stoppat in data där windows tidigare låg.

Vill man vara riktigt redig, så kan du spara det gamla utrymmet (där den xp installationen låg på disken du ersätter) till att använda som "swop-installations disk". Alltså, så du kan variera mellan de två diskarna och formatera om och ominstallera systemet när du tycker det behövs. Fast det är lite överkurs och beror på hur man använder datorn.
Personligen brukar jag formatera och ominstallera minst 10 gånger om året, så det är skönt att ha disk att växla mellan.

Hoppas det löser sig!

'Trådlån*

Jag har exakt samma fenomen på en burk här hemma. Det jävliga är att sen den började strula så funkar inte cd/dvd/dvdbrännare att boota ifrån! :va
(Nej har inte provat att bygla om dreven eller bytat plats på dem men det känns inte lönt när dem inte funkar i uppstart heller)

Hur knäcker man denna nöten?

Nån som kan definera blue screen? Windows blue screen of death eller en blå skärm?
Byt upplösning till 1024 och starta om.
En vanlig blå skärm känns som att en av uppstartnings filerna till Xp är mupp, reparera xp inte formatera...
Hittar datorn din cd läsare mm i biosen där du ställer start sekvensen?

MDM skrev:
2519510 Nån som kan definera blue screen? Windows blue screen of death eller en blå skärm?
Byt upplösning till 1024 och starta om.
En vanlig blå skärm känns som att en av uppstartnings filerna till Xp är mupp, reparera xp inte formatera...
Hittar datorn din cd läsare mm i biosen där du ställer start sekvensen?

OKej...förtydligande: Inte BSOD utan samma blåa färg som inloggningssidan har fast UTAN inloggningsdel. Jag sätter alltid inloggningslösen på mina burkar.

Windows startar upp, win logga med rullande 3 fyrkanter under, och sen skifte till inloggning men utan möjlighet att logga in, den delen saknas! Alltså gör uppstarten halt och det förblir ett stando.
EDIT: Hur ska jag kunna ändra upplösning utan att komma åt skrivbordet? Moment 22 enligt nuvarande uppstart.....

Ja, den hittar den i BIOS.

Last edited:
Inte ett ovanligt problem desvärre... Tar datorn inte Xp skivan är det lite värre. Samma i felsäkert?

DanL skrev:
2518903 Då är det lungt.

Har du tur har windowsoperativet drivrutiner till ljudkort o grafikkort m.m.
Drivrutinerna till moderkortet får du nog installera manuellt men
Du ser i kontrollpanelen/system/maskinvara/enhetshanteraren vilka drivrutiner som saknas när du ominstallerat.

Har du CD skivorna med drivrutinerna till grafikkortet m.m.?

Jodå jag har alla drivrutiner (följde med datorn från fujitsu siemens)
Ska prova allt ni tipsat om som sista utväg blir det ominstallation.
Återkommer.

Sledneck skrev:
2519733 Jodå jag har alla drivrutiner (följde med datorn från fujitsu siemens)
Ska prova allt ni tipsat om som sista utväg blir det ominstallation.
Återkommer.
Hade du provat att avinstallera grafikkortet och starta om burken och kollat vad som händer?

om den är såpass ny borde du la kunna lämna in den? garatin gäller väl 1 år?

Du kanske måste skaffa antivirus + spyware prog

Skalman skrev:
2518071 Oftast kan man installera om windows xp utan att formatera om hårddisken. Lägger s.a.s. "nya" windows över den gamla, och det som då sker är att systemfilerna ersätts med de nyinstallerade. Installerade program ligger (oftast) kvar, liksom alla dokument, mail etc.

nej.. de erfarenheter jag har säger att de inte alls funkar å göra så.. för då har jag fått problem med att starta många program etc.. för jag antar att den skapar ett nytt register där mkt programinfo etc ligger, å utan de kan de bli knas

Kolla minnena först. Bluescreen kan vara det. Det är dessutom busenkelt och går fort. Ta ut en sticka åt gången, boota och kolla om felet avhjälps.

Om inte, när du kollat igenom alla stickorna (du kanske bara her en..?), så formatera skiten och gå den hårda vägen. Gissar på antingen minnena, eller gfx-kortet.

Bluescreen känns väldigt hårdvarurelaterat i min värld. Värmeproblem kan också vara boven i dramat. Har du damsugit burken på länge?

Kraftfulla gfx-kort har en förmåga att "damma igen". Går det tillräckligt lång tid får du sk lockups o freezeups när datorn använder gpu:n mycket.

Du kan även ha råkat ut för ett kort med dåligt RAM-minne på. Har hänt mig vid ett tillfälle. Då har du en säker källa till överhettning. Kan vara mycket som är fel.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg