Databaskraschen - Så vad hände?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hejsan! :gnissla

Något hände i lördagsmorse med databasen. Det egentligen vad jag förstått som hände var att någon lyckades göra ett inlägg till databasen, precis vid fel tillfälle då jag gjorde en snabb omstart av tjänsten.

Därefter så körde jag direkt kommandon för att reparera databasen, men de vanliga kommandona fungerade inte. Jag insåg inte förrän idag att detta kommando, även om det tuggade på och var uppe i 65 miljoner läsningar (försök att reparera) faktiskt bara gick i en loop.
Stängde då av den processen.

Startade en ny typ av kommando för att reparera databasen som även visade på skärmen exakt vad den höll på med, och denna "action" mot databasen fungerade och det tog inte mer än någon timma för att reparera.

Så vad har Jag lärt mig? Jo, jag har iaf hittat ett nytt kommando för att reperarera databasen nästa gång en sådan här krasch händer.

Jag ursäktar så mycket jag bara kan om ni behövt komma åt SH under helgen och inte kunnat. Det är iaf online nu igen och tuffar på som vanligt och i början kan en del "långsamma" läsningar ske medans databascachen byggs om. Har vi tur, kanske det till och med går snabbare då hela inläggstabellen med över 4 miljoner inlägg indexerats om.

Hoppas ni njöt av Family Guy-avsnittet som jag tyckte var passande i mitt försök att lösa situationen.

:)

:glömdet

Man lär sig så länge man lever Swedie.

Nu är ordningen återställd. Skönt.

Det har dock varit ovanligt få som kontaktat mig och velat hugga huvet av mig, tror det delvis kan ha och göra med att det varit helg... eller att folk inte är lika SH-tokiga längre... näääe :)

Gött, nu är livet som vanligt igen! :) :rolleyes:

Bra jobbat! En positiv sak med kraschen är att jag (likt Härnborg) fått en massa gjort i helgen. :hihi

Allt verkar ju funka fint nu, lite driftsproblem kan tyvärr alltid inträffa.
Vid de stora kracherna ( feb-03?) försvann väll allt?

Man upptäcker hur mycket man uppskattar SH, när man inte kan komma in...
Skönt att allt är fixat igen. :tummenupp

skönt att det funkar igen
insåg i helgen när sh var nere att jag inte visste vad jag skulle göra när jag surfade

Allt verkar ju funka fint nu, lite driftsproblem kan tyvärr alltid inträffa.
Vid de stora kracherna ( feb-03?) försvann väll allt?
Då var det en strikt tabbe av mig då ingen backup fanns... hubba!! Jag klickade på "ta bort databas" i fel fönster... Mitt blodtryck skönk rätt fort när jag insåg vad jag gjort, för att därefter peaka hårt... mutter....

Det har dock varit ovanligt få som kontaktat mig och velat hugga huvet av mig, tror det delvis kan ha och göra med att det varit helg... eller att folk inte är lika SH-tokiga längre... näääe :)

Tror folk bara inser att det tar längre tid att få det lagat om du saknar huvud :hihi

Host... hrm... :näsblod

/D.Ryg

Bifogat

• Sarskrivning1.jpg
    Sarskrivning1.jpg
    188.4 KB · Visningar: 866
  • Sarskrivning2.jpg
    Sarskrivning2.jpg
    169.9 KB · Visningar: 699
Fick fan abstinens! Finns det något avvänjningsprogram för SH missbrukare!

Låt gå för den här gången, bara det inte upprepar sig :ajjabajja

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...