Databasguru sökes!

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Håller på med ett skolprojekt att skapa en databas i MS Access över filmer. Det har nu, för ovanlighetens skull, dykt upp ett litet problem jag inte kan få bukt med. Vill skapa ett formulär där man ska kunna fylla i uppgifter om filmen (se bild nedan) och det som kruxar sig är att en film kan ju tillhöra mer än en genre. Det som händer i formuläret är då att den antingen klagar på att att den inte kan uppdatera tabellen "genre", eller går det inte att välja mer än en genre efterssom det då blir krock med primärnycklarna (har lagt genrerna i kombinationsrutor). Vetefan hur man ska lösa detta på ett smart sätt. :död

Svar mottages med stor tacksamhet.

MVH
Spiken

Relationer:
relationer.JPG

Formulär:
form.JPG

Last edited:
Spiken skrev:

Enklast vore väl att lägga ett mellanlager till. Dvs, en ny tabell med genre-id och film-id, på så sätt borde du kunna hämta alla genres som filmen tillhör. Borde vara den bästa modelleringen.

mmm skrev:
Enklast vore väl att lägga ett mellanlager till. Dvs, en ny tabell med genre-id och film-id, på så sätt borde du kunna hämta alla genres som filmen tillhör. Borde vara den bästa modelleringen.

Exakt, vet att jag har en fungerandedatabas för just filmer liggande, men jag kan inte hitta den =(

Vill först bara tacka för alla svar :)
mmm skrev:
Hur menar du då? Du skulle inte kunna rita upp/göra i acces och ta en printscreen?

Tack på förhand :)

//Edit
Ser ni inte bilderna jag postat här ovan så gå in på dem direkt(properties > address > ctrl c > ctrl v i adressbaren). Verkar strula lite.

Last edited:
Har inte access (läs microfjant suger ;) )

Mitt förslag såg ja nu att du nästan gjort. Du har kopplingen mellan genre och film i en tabell med film-id och genre. Du har dock ingen primärnyckel som jag ser utifrån bilden (har för mej att access visar dessa i fetstil). Så det du borde göra är att göra som du gjort i tabellen "Mellan-Utlånad-Till", dvs skapa en primärnyckel av samtliga fält, på så sätt får du unika rader. Då borde det inte klaga mer på att nycklarna krockar.

hör av dej på msn annars så kan vi ta det där.
GL!

mmm skrev:
Har inte access (läs microfjant suger ;) )

Mitt förslag såg ja nu att du nästan gjort. Du har kopplingen mellan genre och film i en tabell med film-id och genre. Du har dock ingen primärnyckel som jag ser utifrån bilden (har för mej att access visar dessa i fetstil). Så det du borde göra är att göra som du gjort i tabellen "Mellan-Utlånad-Till", dvs skapa en primärnyckel av samtliga fält, på så sätt får du unika rader. Då borde det inte klaga mer på att nycklarna krockar.

hör av dej på msn annars så kan vi ta det där.
GL!
Hade det så från början, men nu verkar det inte funka längre :huvet Aja, tar det över msn som sagt :)
Thanks dewd :fyllisar

Nyheter
H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...