Data till Tv. Grafikkortshjälp

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
tjena.
Ska fixa en data som jag tänkte koppla till min tv.
Då jag själv är helt urusel vad gäller teknik av denna sort så behöver jag hjälp iallafall. Det jag har läst är att man ska koppla något som kallas för "s-kabel" mellan data och tv. En kompis till mig sa att man kopplade den till sitt grafikkort i datan.. Stämmer detta och hur vet jag om det grafikkort som sitter i min blivande data (ett "ATI® Radeon® X1300 Pro-grafikkort ") klarar detta?

Någon som kan reda ut lite bekymmer för mig?
tack på förhand :tummenupp
/mange

tjena.
Ska fixa en data som jag tänkte koppla till min tv.
Då jag själv är helt urusel vad gäller teknik av denna sort så behöver jag hjälp iallafall. Det jag har läst är att man ska koppla något som kallas för "s-kabel" mellan data och tv. En kompis till mig sa att man kopplade den till sitt grafikkort i datan.. Stämmer detta och hur vet jag om det grafikkort som sitter i min blivande data (ett "ATI® Radeon® X1300 Pro-grafikkort ") klarar detta?

Någon som kan reda ut lite bekymmer för mig?
tack på förhand :tummenupp
/mange

Troligen blir det bara svartvitt.

Köp en TV med HD- ingång och dra denna kabeln imellan :http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100355

//Jax

Det borde vara TV-out på ditt grafikkort. Enklast är att kolla om det finns en S-Video-kontakt på grafikkortet. En rund kontakt med ett antal rektangulära hål i. http://en.wikipedia.org/wiki/S-Video
Kolla om din TV har S-video-ingång. I så fall skaffar du en S-video kabel och kopplar ihop. Annars finns det adaptrar för S-video till SCART eller kompositvideo.

/Fredde

Koppla s-video mellan tv och grafikkort. Säkerligen blir det ingen bra kvalitet, antingen svaga och skimrande färg eller svartvitt. Det lär det göra om du har en analog, typ vanlig stor TV. För att få en sjysst bild då skaffar du en kabel som gör om s-videokabeln till kompositkabel (gul, sitter på scart-kabeln).

|Grafikkort|---------S-video-------->-----Komposit----->|TV|
:)

Koppla s-video mellan tv och grafikkort. Säkerligen blir det ingen bra kvalitet, antingen svaga och skimrande färg eller svartvitt. Det lär det göra om du har en analog, typ vanlig stor TV. För att få en sjysst bild då skaffar du en kabel som gör om s-videokabeln till kompositkabel (gul, sitter på scart-kabeln).

|Grafikkort|---------S-video-------->-----Komposit----->|TV|
:)

Jag kör S-Video ut från datorn till recievern. Sen S-video igen från reciever till TV. Körde tidigare S-video direkt till TV:n utan problem. Har en vanlig 32" tjockTV.

Kan du så kör S-video hela vägen. Att gå över till komposit gör bara bilden sämre. Men det kan bli som crossniklas säger att du inte får färg eller väldigt dålig bild och då måste man gå över till komposit.

Ett tips är att kolla om du har olika scart ingångar på tv, de kan vara olika.

I ena utav mina scart blev det svart-vitt och klar bild och i den andra en suddig färgbild (pga) datorns upplösning är högre än tv'ns. När du väl kör film så brukar bildens kvalitet se ut som vanligt (om du inte kör 720i eller 1080i)

Lycka till. Stephenj

Back