Danska P-böter ?!?

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
Vad händer om man inte betalar danska P-Böter ? Kollar dom upp och drar det vidare direkt eller vad händer ??

Som vanligt är det inte pojken som frågar som är förövaren, utan nån kompis :rolleyes:

Fasen, nu påminde du mig om att jag är skyldig finska sheriffen 160 Euro... fick boten i Juli men har helt glömt bort den. Vete fasen om man vågar sig tillbaka utan att ha betalt.

fluppen skrev:
Vad händer om man inte betalar danska P-Böter ? Kollar dom upp och drar det vidare direkt eller vad händer ??

Som vanligt är det inte pojken som frågar som är förövaren, utan nån kompis :rolleyes:

När jag och några polare var i Danmark i somras fick vi parkeringsböter när vi ställde på en parkering till en mataffär. Helt cp tycker jag!!!

Men vad är det för lapp som sitter på vindrutetorkaren, sa föraren av bilen när vi kom till färjeläget :tummenupp

wippe skrev:
När jag och några polare var i Danmark i somras fick vi parkeringsböter när vi ställde på en parkering till en mataffär. Helt cp tycker jag!!!

Men vad är det för lapp som sitter på vindrutetorkaren, sa föraren av bilen när vi kom till färjeläget :tummenupp

Pröjsa ni då ?? vad hände sen ??

Morsan fick fortkörningsböter i danmark en gång. Hon sket i den och tänkte att det ändå preskiberas. 12 månader senare kom en påminnelse till sverige.

Förra sommaren fick jag parkerings böter på bilen i England på 1281 kr
Det fanns några bekymmer.
1.Bilen var avställd och inlåst i ett garage,åkte moppe vid tillfället.
2.Var på jobbet vid tillfället.

Så jag fick bråttom att bestrida detta med intyg om att bilen var avställd,och att jag var på jobbet,chefen fick intyga detta.
Jag meilade,faxade och skickade brev.
Det tog några veckor innan jag fick svaret:läsningsfel,vi ber om ursäkt för detta.
Då tänkte jag:la jag ner så här mycket arbete och utgifter för ett j-a läsningsfel...............
Nu har jag glömt denna händelse och funderar på att rama in lappen.

Jag fick uppfattningen att det har ingen betydelse var man parkerar fel i EU/Europa så skickas den till den som har parkerat fel,och den som står som ägare på fordonet.
Det är någon ny sambandcentral de har startat................

Åker man till Europa nästa sommar får man låna någon annans fordon. :hihi

Dom har nått samarbete med ett svenskt inkasso-bolag, så d är bar att betala :(
Om det är fortkörningsböte eller annan polis-böte, samarbetar dom med svenska polisen, så det finns tyvärr inget smidigt sätt att unvika att betala.

//Ronni

Finns dom som har det värre. En kompis till mig torskade på fortkörning i Norge.... fick fängelse för det.

Men han förhandlade om det till högre böter. Det tråkigaste var att det tog nästan två år innan det var utrett och klart.

Kan berätta en liten historia om parkeringsböter här i Sverige...:

Fick för ett antal år sedan en PÅMINNELSE att mina parkeringsböter inte var betalda....

Parkeringsboten gällde min Toyota som stod nersjunken till underredet i leran bakom uthusen sen flera år tillbaka....o alltså inte var körbar ens om man kunde trolla....

Dessutom skulle jag parkerat fel i Sthlm, (35 mil hemifrån), 5 minuter efter att jag tryckte ut mig från jobbet på kvällen...!

Nåväl...Jag besökte våra kära poliser o i denna JÄTTElilla stad vet ju alla allt om alla...så tom dom visste att jag inte åkte i denna...men för att vara korrekta så kollade dom in den....(bilen alltså).

Så, för att göra en historia kort, så författade POLISEN en skrivelse till parkeringsbolaget o förklarade att bilen inte varit körbar på flera år o inte på nåt sätt kunnat befunnit sig nånannastans för en vecka sen...

Två veckor senare kom svaret....Tyvärr kan jag inte ta det ordagrant, (har det dock kvar nånstans)....

Ungefär så här alltså:

"Vi vidhåller att du befunnit dig på nämnda plats vid nämnda tidpunkt så överklagan bifalles inte! Boten ska betalas inom en månad!"

OCH!!!....lite längre ner i brevet stod det:

"Med tanke på att böterna redan är betalda lämnar vi detta ärende obehandlat".!!!!

Alltså...Jag hade ju fått en Påminnelse!....o under tiden hade rättmätiga felparkeraren betalat böterna....

TROTS DET kunde dom inte erkänna att dom hade fel...!!

Så...det verkar som att LAGAR inte gäller...det är parkeringsbolagens regler som är lag!

Ha det

ducceper skrev:
Finns dom som har det värre. En kompis till mig torskade på fortkörning i Norge.... fick fängelse för det.

Men han förhandlade om det till högre böter. Det tråkigaste var att det tog nästan två år innan det var utrett och klart.
Låter inte som nån höjdare :skrämd

Jag och några kompisar som planerat att åka dit med 125orna, vet du vad det är för fortkörningsregler som gäller där? Alltid bra att veta...

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet