Dansk sås?

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Var ute och tourade lite i Danmark igår. På väg hem börjar färddatorn (I love BMW) att varna för 35 återstående kilometer innan tom tank. Med 34 skyltade kilometer till Malmö vågade jag inte chansa utan rullade in på en Statoilmack vid Kastrup för att tanka. Paff blev jag när jag märkte att ingen av de 8 pumparna serverade 98-oktanig bensin, endast 92 och 95. Spillde i 5 liter 95-oktan för att ta mig hem, och nu upplever jag att hojen går liiite orent på mellanvarv.

Är det praxis i Danmark att de inte för 98-oktanig sås? Någon mer som kan vittna om olika motorkaraktär när man går från 98 till 95, eller är det bara inbillning från min sida?

På nästa gazz skall jag gasa tanken tom och fylla på med ljuvlig 98-oktanig nektar igen! :tungan

Kurt skrev:
På nästa gazz skall jag gasa tanken tom och fylla på med ljuvlig 98-oktanig nektar igen! :tungan

Jag körde moppen på 98 en gång.. jävlar va den gick :rolleyes:

Jag märker ingen skillnad.. tror däremot att det skulle göra skillnad om motorn va trimmad.. annars inte

mitt elände till hoj går bättre på 98 oktan,men det har mer att göra med att den är snålt bestyckad.(kn+slipon)
den enda bieffekten är att den baktänder lite vid motorbroms(tändningen)
men det är ju bara fräckt :tungan

Nej dom har max 95 oktan i Danmark, man får köpa oktan booster på flaska.

Kurt skrev:
Är det praxis i Danmark att de inte för 98-oktanig sås? Någon mer som kan vittna om olika motorkaraktär när man går från 98 till 95, eller är det bara inbillning från min sida?

Jap, det är någonting med, att 98 oktan innehållar mer MTBF eller nått sånt, och därför är det bar mackar med speciella tankar som för 98 - dom finns, men det är inte alla tankar som har det.

Men jag har aldrig hört om en hoj som kräver 98 oktan :confused:

har alltid kört på 98.
nu har de slutat sälja 98 där jag brukar tanka så nu får man snällt tanka 95... med följd att bågen har börjat baktända o pluddra hela tiden.. med andra ord, den gick bättre på 98

RacerKeld skrev:

BMW rekommenderar att man kör hojen på 98 oktan. Det har väl med kompressionen att göra antar jag. Går nog att ta sig fram på 95, men den gick inte lika rent när jag provade. Lite småryckigt vid jämn gas i mellanregistret. Fast där kör man ju så sällan! :tummenupp

RacerKeld skrev:
Jap, det är någonting med, att 98 oktan innehållar mer MTBF eller nått sånt, och därför är det bar mackar med speciella tankar som för 98 - dom finns, men det är inte alla tankar som har det.

Äldre hojar med förgasare och högt komp kräver 98, tex min GSX1100R.

Annars spikar man sönder kolvarna.

95 och 96 (som är en blandning av 95 och 98) har jag hört på omväger började späs med 3-4% etanol för ett halvår sedan (för miljön, men Etanol har ett sämre energiinnehåll)... fler som hört detta?
Personligen märker jag ingen annan skillnad än att bilar drar ca 5-7% mindre soppa på 98 oktan!!!
Räkna på detta o ni inser snabbt den hiskeliga besparingpotentialen på några öre per mil + att teoretiskt kan man få ut någon pålle till om motorn har knack-sensor. :mattias

(Imprezan KRÄVER 98 = Ingen Danmark med den inte :rolleyes: )

Last edited:
Vi har extremt dålig soppa i Sverige. Vintertid tror jag där är mer än 5% etanol utblandat vilket resulterar i högre förbrukning.

95 eller 98 spelar ingen roll om motorn är original.
Hellre 95 oktan på Shell än 98 på Jet
(Har varit med om att Jets soppa har korkat igen pumpen på en BMW 6a. Pumpen var ny och efter 11 mån var den förstörd. Ägaren tankade alltid på Jet...)

majtii skrev:
...Hellre 95 oktan på Shell än 98 på Jet
(Har varit med om att Jets soppa har korkat igen pumpen på en BMW 6a. Pumpen var ny och efter 11 mån var den förstörd. Ägaren tankade alltid på Jet...)
KAN det vara mackens tankar som varit smutsiga/fulla av kondensrost?
Även om Shell har eget raffinaderi i Göteborg, har jag fått för mig att all soppa är identisk (I Sverige)... annars borde de väl marknadsfört den olika med tester osv... JET kanske spär med vatten?

TANKA 98!!!!

Robz skrev:
KAN det vara mackens tankar som varit smutsiga/fulla av kondensrost?

Nej, när vi dissekerade pumpen var den full av en schampooliknande gelé, så rost var det inte.
En Bumse i GBG hade råkat ur för samma sak. Så problemet var inte "lokalt".

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna