Dansanta sporthojare!

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Kan du dansa?

• Antal röstningar
    0

Merovingian

Guest
Finsk tango is the shit!!! :tummenupp

[YOUTUBE-ID]CqodtulauR0[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]-yAWTAA-Hvw[/YOUTUBE-ID]

Jag har hela tiden undrat vad det är för avskrädesmänniskor som bänkar sig framför tv'n och kollar på något få förnedrande (för tittaren) som Lets dance.
Tjejer kan jag förstå, de är ju dumma i huvudet ändå så de har ju nåt att skylla på.

I min ungdom lärde jag mig foxtrot, slowfox, tango, vals, wienervals, qiuckstep, cha-cha, rumba, samba, jive, pasadoble och bugg. Klart ringrostig nu mer men bugg funkar alltid :D

Tagit mig igenom 2 buggkurser, men det var som ett bögpensionärskollo så jag ledsnade på att övriga efter 1,5 termin fortfarande hade svårt att "går på stället" och gör det i takt med den värdelösa musiken.

Började parallellt med Lindy Hop däremot.. Stört kul, mkt bättre musik och "i snitt" yngre och roligare folk som håller på. Om nåns tjerring vill börja bugga, styr in dem på Lindy istället. 1000 ggr roligare!

http://www.youtube.com/watch?v=MjLMrqojcPY&feature=related

Håller på å lär mig salsa:

[YOUTUBE-ID]M3hKg8oHt9M[/YOUTUBE-ID]

Jag har lite svårt för såna där.. Han ser ju så tuff ut att han måste springa och byta kalsipp direkt efter låten e slut, lite så där dumdryg attityd.

Fast Salsa, av vad jag sett in real life bland de som kan dansa, så är det ju jvligt kul (och mindre uppstoppat).

Har du hållt på länge? Tar det lång tid i början innnan man får användbar koll och tycker det är kul?

Last edited:
I min ungdom lärde jag mig foxtrot, slowfox, tango, vals, wienervals, qiuckstep, cha-cha, rumba, samba, jive, pasadoble och bugg. Klart ringrostig nu mer men bugg funkar alltid :D

Kul :)

Jive är jäkligt likt Lindy va? Var tvúngen att youtubea nu och även om stilen skiljer sig så verkar ju stegen va nästan identiska med Lindy.

Jag och min flickvän gick en grundkurs i sällskapsdans och ärligt talat var det väldigt roligt. Tyvärr gick vi ingen fortsättningskurs, men tankarna har funnits att göra det.

I princip vem som helst kan lära sig dansa, även om man aldrig tagit ett danssteg i hela sitt liv. Har man normal koordinationsförmåga kommer man långt. Rytmkänslan tar däremot längre tid att behärska, men även det går att lära sig. Man behöver inte skämmas det minsta om man tror sig vara en sopa. Alla börjar i princip på samma nivå på en grundkurs.

En fördel är om man har någon tjej att gå med. Det är nämligen mest par som går dessa kurser. Väljer man att gå dit själv får man dansa själv eller med någon som kallats in från fortsättningskurserna.

En fördel är om man har någon tjej att gå med. Det är nämligen mest par som går dessa kurser. Väljer man att gå dit själv får man dansa själv eller med någon som kallats in från fortsättningskurserna.

Tjeck!

Som kille är det nog lättare att gå själv då det mer ofta är överskott på tjejer, på grundkurserna iaf.

På fortsättningarna nu har åtminstone vi haft överskott på killar så vi har på träningarna nu 3 st :tuttar instr. för att få till nästan jämna par. Nästan dubbelt så många killar som tjejer som fortsatt nu.

Å andra sidan är det sällan problem att hitta nåt random kjoltyg som vill dansa ;).

Kul :)

Jive är jäkligt likt Lindy va? Var tvúngen att youtubea nu och även om stilen skiljer sig så verkar ju stegen va nästan identiska med Lindy.

Har aldrig dansat Lindy men skulle tro att det finns massa likheter. Jive är ju också en snabb dans och den ingår i den latinamerikanska tävlingsdansen som en av fem danser. En riktigt kul dansform. Nu mer kommer jag bara ihåg grundstegen :D

Har aldrig dansat Lindy men skulle tro att det finns massa likheter. Jive är ju också en snabb dans och den ingår i den latinamerikanska tävlingsdansen som en av fem danser. En riktigt kul dansform. Nu mer kommer jag bara ihåg grundstegen :D

Ska du in i skiten igen så testa lindy..

Det jag fallit för jämfört med de flesta andra pardanser (Räknar inte Charleston o sonnt) är hur många temperaturer det finns utrymme för. Man kan kasta in akrobatik, salsaaktig sensualitet, humor och allt möjligt i vilken ordning eller prio man vill.

Kollar man eliten nu så är det jäkligt mkt humor. Det känns lite mer 2011 (vilket iofs är lite märkligt) helt enkelt. Ironi och lite teatralisk humor blir rätt lätt att väva in. :tummenupp

Inte illa minsann. Hur upplevde du cha cha?
Jag går i tankarna att lägga till en dans i repertoaren, och då en man skulle kunna dansa på sådana där ställen som folk alltid vill dra ut en på. Ställen där det dansas discodunk. Som jag ser det verkar cha cha kunna dansas till mycket av just den musiken.

...

Har du hållt på länge? Tar det lång tid i början innnan man får användbar koll och tycker det är kul?

En termin, så jag är nybörjare, men jag gillar det, kommer gå en kort nybörjarkurs till nu på vårkanten, inga fortsättningskurser förrän till hösten :(
Tog halva termin att få hyfsad kontroll på grundstegen, men man är ju stel som en pinne, så mjukheten och taktkänslan kommer ta längre tid för mig, så en nybörjarkurs till skadar ju inte.

Testade även Bugg, Foxtrot och Vals. Buggen tyckte jag bara va å stå och stampa, gjorde man tillräckligt i det militära. Foxen och valsen kan nog bli en fortsättning längre fram.
Sökte en Jive kurs nu i April men den vart inte av pga för få sökande.

Klart man kan dansa! Är man uppvuxen 100 meter från en Folkets Park i glesbygden kan man inte bli annat än en äkta dansör.

Oavsett vad orkestern spelar blir det foxtrot special, denna dansstil kräver uppvärmning medelst två timmars dunkkramande i baksätet på en Merca diesel på parkeringen vilket senare effektivt döljs för damsällskapet genom att ta så långa danssteg som möjligt.

Då hinner damen i fråga aldrig märka att man är full som en kastrull.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti