Dammit en sån helg - trippelrejsrapport DonQ Anderstorp

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag har kört galet mycket hoj denna helgen. Alla klasser, hela tiden :) Och eftersom en bild säger mer än tusen ord, så får ni en bild så länge tills jag skrivit tusen ord. Varsågoda :tungan

Bifogat

• IMG_0318.JPG
    IMG_0318.JPG
    87 KB · Visningar: 482
Varför är bakramen lerig och varför ser bakkåpan så trasig ut? :(

Men en buckla borde ju innebära att det kanske var en krasch på morgonträning och sen tokmeck för podiumplats på räjset?

1. NEC endurance lördag

Skinnställen var nya, hojen var nylackad, förarna var mestadels nya, förhoppningarna stora och stämningen på topp. Kvällen innan hade vi snackat taktik inne vid korvmojjen i Anderstorp och träffat på några lokala förmågor. Alltså dessa människor var garanterat den sista generationen i det släktledet för om någon av dem lyckas reproducera sig så kommer garanterat inte avkomman ha en tillräckligt god uppsättning gener för att kunna gå på två ben och lära sig ett språk. Jesus jäklar vilka katastrofer!
Men under tiden som en av dem stod och klämde Robban på röven la vi upp rejset. Vi räknade kallt med att han skulle vara snabbast och planerade att låta honom ta förstastinten, om det inte regnade då det självklara valet skulle vara Stefan.

Robban hade satt en 42a när jag satte mig på hojen för första gången nånsin. Allt satt på lite andra ställen än man var van och sadeln var mjuk som en soffa men men... Helt fel allting dom första varven men sen ordnade det till sig och jag smiskade på lite på slutet. 1.41,1 gav 3e kvaltid och det var en tiondel från personbästa. Bra början!

Starten gick helt ok och efter några varv var vi uppe på tredjeplats. Robban körde sjukt bra och låg på 1.39 och 1.40 alla sina varv med en 1.38,9 som bäst. Fenomenalt. Hojen drog dock förvånansvärt mycket soppa och det var helt slut långt innan en timme hade gått. In för tankning och depåpersonalen fick glänsa. Klockrent! Jag går ut och har lite svårt att hitta tempo de första varven men kommer snart ner på 1.40 och 1.41-tider. Tar som vanligt i aldeles för mycket och tar mig knappt av hojen för egen kraft när min timme är slut.

Robban går ut igen och lyckas inte riktigt sätta samma tider men idel 1.40 och 1.41 noterar han och vi är tvåa. Hela tiden pendlar vi mellan 1a och 3e plats och pallplatsen känns inom räckhåll. Stefan går ut och kör felfritt och håller kvar oss på en tredjeplats.

Nu dyker första problemet upp. När Stefan kommer in för däckbyte lossnar en inte aldeles obetydlig sak som rappt som fasen får buntbandas och silvertejpas fast. I samma veva åker ett nytt bakdäck på. Depån fungerar perfekt och jäkligt snabbt!! Dom dunkar mig på ryggen o säger att nu med fräscht däck kommer 39orna. Tror inte riktigt på detta men lite arg över det mekaniska strulet sticker jag ut.

Och hell va det är grepp i dunlopdäcken. Vrider på tidigare och tidigare och det är inte ens en tendens till släpp. Kan slå på lika tidigt som jag gjorde på 600an. Får upp bra flås och det känns som man flyger runt banan. Ökar lite till och ser första 39an på laptimern. Depåpersonalen klappar händerna vid räcket. Ökar lite till. 1.39,1!!!! :) :) :) :) Fatta va ball. Har sänkt personbästa med 2 sekunder. När hände det senast? Och det var inte ens svårt. Helt klart lättare att åka fort med bra material.

Lägger stadiga 39or och 1.40 och tycker det går hur bra som helst. Kommer ut på gamla start o mål med fullt spett när det smäller till och börjar rassla som om kriget kommer. Rullar en bit o svänger av vid opeln. Nått fullständigt osannolikt har inträffat - alla fem bultarna som håller bakdrevet har gått rätt av så drevet bara hängde där på tvärn. Rätt irriterande eller??? Rev av några könsord och puttade hojen åt sidan. Hetsade att få dit en bärgare men det tog en hel evighet... Tja.. och sen var det inte lika roligt längre. Vi skruvade lite på hojen och upptäckte också att bromsbeläggen var sopslut redan efter 4 timmar vilket är helt oacceptabelt. TPS-en hade lagt av så när man smög på gas så hände ingenting o intenting o sen massor så det var lite svårkört... Robban gjorde en jäkligt otacksam uppgift i att försöka köra upp oss på poängplats men vi blev väl 21a eller nått till sist. Perkele!!

Hur som helst så funkade allt lysande i depån och med körningen och vi har verkligen visat att vi kan vara med o slåss om segrar i NEC i år :)

Rundar av med ett par sköna bilder från när det fortfarande gick bra!

Bifogat

• IMG_0287.JPG
    IMG_0287.JPG
    89.1 KB · Visningar: 178
  • IMG_0288.JPG
    IMG_0288.JPG
    82.9 KB · Visningar: 210
  • IMG_0278.JPG
    IMG_0278.JPG
    111.2 KB · Visningar: 354
  • IMG_0289.JPG
    IMG_0289.JPG
    79.6 KB · Visningar: 199
Varför är bakramen lerig och varför ser bakkåpan så trasig ut? :(

Men en buckla borde ju innebära att det kanske var en krasch på morgonträning och sen tokmeck för podiumplats på räjset?

Han försökte stajla o wheelade över...? :tungan

2. BoTT

Kvalen på lördagen kom lite inträngt mellan all Endurancekörning men jag var tvåa med en rätt taskig tid på morgonen fortfarande tvåa efter en bra tid på eftermiddagen (efter endurancet, det var lite svårt att ladda om!!) Swedie var först på 1.40 och jag åkte 1.42 på min fastän det kändes betydligt vildare än vad 1.39 gjorde på endurancehojen. Jeje...

Det var blött på första kvalet på söndag morgon så jag brydde mig inte om att åka ut. Andra kvalet la jag några varv bara för att känna på det och det kändes ok. Danskarna på 1098orna hade fått upp farten så jag halkade ner till tredje plats. Aldeles innan rejs var vädret ytterst ostabilt och vi väntade in i det sista men bestämde oss sen för att tok-kränga till regndäck. Blev tack vare en heroisk insats av Humlan, Gottis med flera klar precis till utsläppet. Fick tre extra sightinglap för att känna på torrföret.

Kom iväg bra i starten och ledde ut på flygrakan. Swedie och dansken dammade om och jag tog rygg. Hittade snart ett mycket behagligt tempo runt 1.55 och höll min tredjeplats säkert. Kändes hur tryggt och fint ut som helst och jag hade hopp om att kunna jaga förbi tätduon.

Med Aprilian använder jag motorbromsen mycket och in i opeln brukar jag både i torrt o blött bara sparka i en växel lägre och dyka in i den o låta motorbroms och kurvan dra ner farten. Men på tredje eller fjärde varvet när jag gick in i opeln och la i trean så lät det inte "wuuuiiiiiii" från motorn utan det blev helt tyst. Hade fått i nått friläge mellan växlarna så det bromsade ingenting.

"Neh det här kommer ju inte gå tänkte jag" och sen ramlade jag... med kraft! Kanade fram i en väldig fart o tittade på vad hojen skulle ta vägen. Den försvann upp över kanten. Darn!! "Aiiiiirbooooorn".
Knödde undan skrotet o satt o tittade på när Swedie vann! Gratulationen för bövlen! :tummenupp

Rätt grinig över att ha tappat två klara pallplatser på lika många dagar vill jag lova!!! Mer bilder:

Bifogat

• IMG_0295.JPG
    IMG_0295.JPG
    74 KB · Visningar: 197
  • IMG_0292.JPG
    IMG_0292.JPG
    98.5 KB · Visningar: 226
3. REC

Men vart kom då den där bucklan ifrån?? :va

Jo, på lördag kväll när vi satt o deppade kom Roger Carlsson o frågade lite försynt om jag kunde tänka mig lägga några varv under 4-timmars på söndagen då han ju inte får köra själv alla fyra timmarna. Jo, det går väl fint tänkte jag. Så fem minuter innan starten på det rejset rullar jag in med Aprilian på skamkärran. Vinkar åt Roger och försäkrar honom om att det inte finns någon anledning till oro ;)

Käkar snabbt två korv med bröd och springer bort. Hans depåpersonal vet knappt vem jag är och än mindre att jag ska köra. Och jag vet knappt vilka dom är. Vi har inga större möjligheter till hjulbyte då vi i så fall även är tvungen att skruva loss o flytta bakdrevet. Vi hoppas att det begagnade bakdäcket ska hålla 4 timmar och när det börjar regna ligger Roger snällt ute o kör med slicks. I två timmar haha :) Men det går fort nå jävulskt ändå och vi är med i toppen. Under tiden hjälper jag till o kränga lite däck åt några som inte såg ut att ha riktigt full koll på detta men medelst lite tvål och två ohyggligt skeva däckjärn visar jag manligt hur det ska gå till ;)

Det hinner torka upp tills det är min tur och Roger går in i depå i ledning. Tankningen går inte alls. Snabbtanken strular så det blir direkt ur dunk med tratt o det tar en evighet. Jag hoppar upp på ytterligare en ny hoj (R1 -07) och sticker ut. Känns förträfflig men väldigt annorlunda mot Suckan. Varvar som en 600. Får direkt svartflagg och åker in. Tydligen gick den där tankningen inte helt rätt till så jag står i depån och snackar ett par minuter. Ut igen och det börjar gå fort. Skitkul hoj att köra! Vi har 7 sekunder ner till tvåan och jag jagar på för fullt. Får en pacecar och det känns finfint att se sitt nummer på skylten.

Tittar bakom mig och ser Jonas Berggren (fastcorner) som kör tillsammans med Kollbo och dessa två var vår depåpersonal dagen innan. Pekar och gör tecken för att fråga om dom ligger tvåa. Han nickar instämmande. Fasen va kul!! Till saken hör också att dom hade plockat in Humlan som reservförare i regnet. Skulle vi verkligen få komma på pallen allihop trots allt?? Det vore ju bara för bra.

Jag vet inte om fastcorner ligger på samma varv som oss så när pacecar släpper jagar jag på för fullt. Växlar åter över till Roger med en knapp timme i klar ledning. Det här rejset som bara var på lite skoj blir plötsligt blodigt allvar. Roger ligger i säker ledning men kan ändå inte låta bli att sätta personbästa med 6 minuter kvar på däck som gått 5 timmar. Jag blir tokig av nervositet och försöker bygga en skylt med texten "Slå av lite för faaan!!!" men vevande vid depåräcket gör mer nytta och tiderna stiger till behagliga 1.55 ;)

Och jäklar ni - vi vinner!!! Och FastCorner featuring Humlan kommer tvåa!!

Så vi fick iaf en buckla med oss hem. :)

Jag är såhär efteråt iaf synnerligen nöjd med att ha kört en låg 39a, varit med o slagits om pallplatser i BoTT och tagit en seger i REC :tummenupp
Det kunde ha blivit väldigt mycket bättre än det blev men man kan inte få allt.

Nu ska aprilian o Suckan skruvas ihop så är vi tillbaka på Falken! STORT tack till alla som har hjälpt till. Ni är greeejt! :tummenupp GoNatt!!

Bifogat

• IMG_0309.JPG
    IMG_0309.JPG
    96.4 KB · Visningar: 226
  • IMG_0312.JPG
    IMG_0312.JPG
    92.2 KB · Visningar: 232
  • IMG_0320.JPG
    IMG_0320.JPG
    116.9 KB · Visningar: 322
Surt att det blev som det blev i BoTTen för dig.

Själv var det inte direkt lätt att sladda runt på slicks (rookie misstag) i regnet, men det var kul att träffas o snacka lite iaf och grattis till REC segern :tummenupp

Hoppas jag vågar mig ner till Falken, då ses vi där.

men där är ju DQ....men är inte det där DQ....du var överallt den här helgen grattis till vinsten den var du värd efter allt slit :tummenupp

björn

Last edited:
Ja du DQ, du inleder lika dramatiskt som förra året då du totalmulade den nylackade räcern på Knudan, men sedan gick det ju riktigt bra.

Det verkar som du och Humlan passar bättre in i W-REC-K :tungan

Grattis som faen :yoparty

Bra kört!!! 39or är respeckt!!:tummenupp
Och vad fina ni är. du Humlan o Robban, uppsträckta som skolpojkar i era uniformer!!:tummenupp

Aaaah, underbar räjsrapport, precis som det ska vara, mycket info för oss som inte var där!!:tummenupp :tummenupp

Hur f*n kunde drevbultarna gå av? Är inte detta Humlan som fulmeckar innan start? Verkar ju vara kraftiga doningar!

Bifogat

• bilbyggare2.jpg
    bilbyggare2.jpg
    9 KB · Visningar: 595
Aktiv helg för dig :)

Var lite fundersam över rejset upplägg i med att det skulle bli blött. Kan ju bli hursomhelst då! Och speciellt när jag fick en urdålig start så var jag rädd att allt kämpande var förjäves. Men fick med bra fart ut på rakan så jag tog igen det jag förlorade.

Stackars Pinky!

Lägg på en fullack så kanske du håller dig på hjulen!

Ha det bäst.

Bra och roliga rapporter Björn. Starkt kört! :tummenupp

Funderar på att sy på lite dekaler på stället och smyga in i ert NEC-team, problemet är väl att ni skulle börja fundera över varvtiderna ganska omgående :D

Måste fråga... Hur kan du köra både REC och NEC? Är inte det ena för A-förare och det andra för B-förare?
:confused:

Måste fråga... Hur kan du köra både REC och NEC? Är inte det ena för A-förare och det andra för B-förare?
:confused:

Nej inte alls. Till NEC kan man söka och bli antagen om man förra året placerat sig topp-40 i ERF. Till nästa år tror jag topp-10 i REC får chans att åka upp och botten-10 i NEC riskerar att åka ner. Nått sånt iaf...

Har inget med licens att göra iaf.

Back