Damm/lagerskydd och lager

Jag fick hem två kompletta rullager idag, så nu återstår att få bort det gamla lagersätet från nedre ZX10-kronan. Dock ser det märkligt ut, eftersom det är någon slags gummipackning/dammskydd som sitter extremt tajt mot själva sätet. Har försökt bända loss det med mejsel, men det viker sig som det vore fäst mot metall på något sätt?

Någon vettig idé om hur jag kan få bort den utan att skada den?

Här på bilden ses gummipacknigen, och till höger det nya lagret komplett med säte.

View attachment 435591
-

Det där är väl precis en sådan stålbricka med gummikant som jag råkade glömma vid monteringen av nya lagren på crosshojen, som jag skrev om tidigare i denna tråd.
Som jag beskrivit tidigare; jag använde en liten kapskiva i lilla rondellmaskinen och slipade långsamt ned lagersätet tills det närapå gick "hål" i lagersätet mot axeln, och så nära gummit som möjligt (eftersom jag skulle använda det igen). Det bör fungera att antingen knacka på det med en hammare och huggmejsel eller kanske sätta fast lagersätet i skruvstycket och klämma åt tills det spricker.
EFTER att du slipat ner det så mycket som möjligt alltså.

/H

Värm kronan och pressa ur axeln ur kronan så släpper lagret, skydda gängan när du pressar ur den. När du monterar tillbaka så kyl axel och värm kronan. Sedan pressar dit lagret med ett rör. Gör du så slipper du slå och skada packning och det är lättast så.

- Ja jag har förstått att det går att göra så...om man har en egen verkstad. Tackar för tipset, får se om jag kanske offrar lagersätet istället, eftersom jag har en ny uppsättning ändå.

Hojkul - ja det måste väl vara den packningen i reservdelsbasen som heter "Oilseal"?. Frågan är om den behövs när jag skiftar från de gamla rullkullagren som är original på ZX10:an, till nya rullager (på bilden ovan)?
Eller vad för olja är det man vill skydda lagren ifrån?

Oil seal ZX10.jpg

Frågan är väl om "oilseal" passar när du byter lagertyp från kullager till koniskt rullager(?)
Gör den det, ja då kanske man bör använda den.
Jag G I S S A R att den heter oilseal med anledning av att kullagren har smorts med någon form av smörjolja, vilket man väl inte gör med rullagren. Inte gjorde jag det i vilket fall - jag smorde med Omega´s röda fett. Det funkade utan problem.

Ska du förstöra lagersätet som jag föreslog så är kanske det bästa att använda en liten tryckluftsdriven slipmaskin, med en sån där liten fin skiva på du vet. Men det har man ju inte liggande på arbetsbänken hemma - eftersom man inte har en verkstad...

/H

En annan anledning jag kan tänka mig att ha en packning är för att hindra att vägslask kommer in i lagret den vägen med.

Frågan är väl om "oilseal" passar när du byter lagertyp från kullager till koniskt rullager(?)
Gör den det, ja då kanske man bör använda den.
Jag G I S S A R att den heter oilseal med anledning av att kullagren har smorts med någon form av smörjolja, vilket man väl inte gör med rullagren. Inte gjorde jag det i vilket fall

- Ja den verkar passa o få plats under det nya rullagersätet, så den får vara kvar där. Om inte annat så som extra skydd mot skräp. Det gamla lagersätet gick att få loss genom att påbörja ett snitt med en liten dremel-slip. Det släppte helt enkelt av värmen som uppstod.

- - - Updated - - -

En annan anledning jag kan tänka mig att ha en packning är för att hindra att vägslask kommer in i lagret den vägen med.

- Ja, därför låter jag den få sitta kvar under lagersätet även på det nya rullagret.

Dremel is da shitt tydligen! :tummenupp
Eller var det möjligen värme som avgjorde det hela tro(?!)
/H

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...