Damen min letar ATV, vilken ska man ha?

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Hojt

Damen har fått för sig att hon ska köpa en gatreggad ATV, som får köras med b-kort alltså. Finns det någon modell som räknas som "the shit"? Eller är alla ungefär likabra/dåliga.

Dom primära kraven är väl följande:

1. Den ska se cool ut (dvs inga med arbetsmaskinsstuk)
2. Den bör gå bra, det verkar vara lite klena motorer överlag men nån måste anses som bra ändå kanske :va (läs: vi ska kunna leka med den)
3. Den får gärna vara billig

Hur ligger försäkringar på dylika maskiner?

An3Azz skrev:
Hojt

Damen har fått för sig att hon ska köpa en gatreggad ATV, som får köras med b-kort alltså. Finns det någon modell som räknas som "the shit"? Eller är alla ungefär likabra/dåliga.

Dom primära kraven är väl följande:

1. Den ska se cool ut (dvs inga med arbetsmaskinsstuk)
2. Den bör gå bra, det verkar vara lite klena motorer överlag men nån måste anses som bra ändå kanske :va (läs: vi ska kunna leka med den)
3. Den får gärna vara billig

Hur ligger försäkringar på dylika maskiner?

"The shit" är en vägreggad Suzuki LTZ400. Men sedan är den inte billigast i Sverige heller.

1. SMC Stinger, Eton Viper, DINLI DMX 270, Sym-QuadLander

2. Alla går och leka med. Vissa kör med manuell 5 petad låda utan back/med back andra med helautomat(att rekommendera i stan då man annars får hålla på och växla som en cross).

3. Dom jag gett förslag på ligger runt 39-49 000:- billigt eller dyrt? Avgör själv.

Försäkringarna är billiga, skatten ligger på ca 300:- / år och besiktningen sker ju inte förrän efter 5 år.

Mer info om alla 4-hjulingar gå in och kika på http://www.atvcenter.se

Yamaha Raptor. Inte billig men snygg som f*n.
Kostar lite mycket också, en ny går nog på runt 70 k tror jag.
Men med en sådan blir hon kungen på gatan.

Fan, tänk om min flicka ville köra fet fyrhjuling, då hade jag pimpat den med bling bling fälgar och hela köret. DET är coolt! :yoparty

Paradoxy skrev:
Yamaha Raptor. Inte billig men snygg som f*n.
Kostar lite mycket också, en ny går nog på runt 70 k tror jag.
Men med en sådan blir hon kungen på gatan.

Fan, tänk om min flicka ville köra fet fyrhjuling, då hade jag pimpat den med bling bling fälgar och hela köret. DET är coolt! :yoparty

Finns inga vägreggade Raptors att köpa längre.

Jag träffade på två killar från frövi som tävlade med quads och den ena av dem hade en gatreggad "värsting". Ingen raptor eller så men en helt annan nivå än alla andra 250's.
Smc och alla de där är inget du ska ha om du vill ha pulver. Jag hade en sådan med trimprylar och grejjer på och den var rolig i ca en dag.

Hmm, ska kolla M.G.F's länk om atv's och se om jag hittar nåt ballt.

Paradoxy, raptor går bort på priset.

Dee-Cati, har du möjligen modell på den gatreggade värstingen?

An3Azz skrev:
Hmm, ska kolla M.G.F's länk om atv's och se om jag hittar nåt ballt.

Paradoxy, raptor går bort på priset.

Dee-Cati, har du möjligen modell på den gatreggade värstingen?

Det står tyvärr still i huvudet angående vad den hette. Men den såg riktigt brutal ut och var på 450 kubik och runt 60kusar har jag för mig i originalutförande. Motardkit fanns att köpa till, då annan fjädring, styre och hjul om jag inte minns fel. Hur som helst så är ägaren fotograf åt atv&quad-tidningen i sverige, vet inte vad den heller heter. Så du kan nog luska fram hans namn och nummer om det är intressant.

Dee_cati skrev:
Det står tyvärr still i huvudet angående vad den hette. Men den såg riktigt brutal ut och var på 450 kubik och runt 60kusar har jag för mig i originalutförande. Motardkit fanns att köpa till, då annan fjädring, styre och hjul om jag inte minns fel. Hur som helst så är ägaren fotograf åt atv&quad-tidningen i sverige, vet inte vad den heller heter. Så du kan nog luska fram hans namn och nummer om det är intressant.

Det råkar inte vara GAS GAS 450 quad?

Dee_cati skrev:
Nix, hette nåt helt annat.
Dinli DMX 450?
Yamaha YZF 450?

Var inte anledningen till att den bara var rolig i en dag för att du gjorde en liten vurpa? :va

Skulle jag få välja vilken lv-reg ATV jag ville att ha som leksak så skulle det bli en Suzuki LTZ-400. :drool
Skulle jag vinna 50.000:- på en Triss-lott så skulle jag köpa en SMC CBW 250.

Annars så har Motorexpo ett par E-Ton Viper 150 ST inne just nu. Ni kanske kan svänga förbi där så får tjejen provköra och bestämma sig för om det är något för henne.

Tänk även på att vissa ATV kör med odiffad bakaxel.

Last edited:
Esquire skrev:
Dinli DMX 450?
Yamaha YZF 450?

Var inte anledningen till att den bara var rolig i en dag för att du gjorde en liten vurpa? :va

Skulle jag få välja vilken lv-reg ATV jag ville att ha som leksak så skulle det bli en Suzuki LTZ-400. :drool
Skulle jag vinna 50.000:- på en Triss-lott så skulle jag köpa en SMC CBW 250.

Annars så har Motorexpo ett par E-Ton Viper 150 ST inne just nu. Ni kanske kan svänga förbi där så får tjejen provköra och bestämma sig för om det är något för henne.

Tänk även på att vissa ATV kör med odiffad bakaxel.

Dinli hette den!!! Orange var den också, med riktigt brutal look och annorlunda körställning som såg riktigt bra ut.
Jo, jag kraschade som sagt bara timmar efter inköp och den blev stående ett tag. Men sen började jag köra igen och tyckte det var kul i sisådär 10mil. Hur tråkig en originalare är vågar jag inte ens tänka på :näsblod

Dee_cati skrev:
Men sen började jag köra igen och tyckte det var kul i sisådär 10mil. Hur tråkig en originalare är vågar jag inte ens tänka på :näsblod
Man ska alltid ha för mycket effekt. Man ska vara rädd när man kör annars är det ingen idé :fakta

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg