Dakar

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Tänkte att det förmodligen finns någon som vet här. Säg att man långt fram i framtiden skulle köra Dakar. Hur ska man förbereda sig? Förutom de mest uppenbara förberedelserna inför själv racet med att ha en godkänd hoj, kunna navigera, anmälan osv så tänker jag att det behövs mer indirekta förberedelser som att skaffa sig flera års offroaderfarenhet innan man möjligen skulle kunna vara redo för en sån grej. Jag har sökt med ljus och lykta efter tävlingar som skulle kunna vara delmål eller vad man ska säga men vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Så frågan är egentligen vad finns det för liknande tävlingar och hur bör man förbereda sig?
Puss på dig som tycker det blir för svårt att genomföra. Håll det för dig själv??


Väl mött.

/Eken
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....[snip] BESPARA mig vänligen kommentarer om att det inte går, det är för dyrt, det är för svårt etc etc, behåll dom för dig själv och försätt vara en fjant i din ensamhet för den inställningen följer dig förmodligen i allt du gör. Bra svar däremot mottages glatt och med ödmjukhet.
Jag hade först tänkt att skriva - har du kollat med Annie Seel? https://anniedakar.wordpress.com/ Hon kanske har råd och tips om man ber snällt.

Men så läste jag ditt sista stycke. Jag tror att du vinner mycket i sympati och att du får fler positiva svar om du inte startar din tråd med att vara taskig mot folk. Det är ingen trevlig samtalston och inte särskilt "ödmjukt" att säga att en var som vill avråda dig är en "fjant i sin ensamhet".

Men. Nu vill jag inte vara grinig! :krama
Så därför skriver jag i alla fall - har du kollat med Annie Seel?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns ju andra långlopp av liknande karaktär men betydligt färre dagar. Det är väl nåt att sikta in sig på till att börja med.

Innan det behöver du ju kondition som en häst och behöver träna så du klarar många extremt långa konditionspass, har du någon triathlonklubb i din närhet är det nog en bra start att gå med där och börja träna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Först får du lära dig att köra MX/enduro samt lära dig navigera med roadbook hemma i Sverige. Sedan anmäler du dig till något sydeuropeiskt cross country rally som första tävlingserfarenhet (Albania Rally/Hellas Rally/Hispania rally osv), när du kört något sådant är det dags att anmäla sig till det första ökenrallyt. Lämpliga rallyn är Elchott eller Tuareg rallye som går i nordafrika och har sträckor från gamla dakar men ett betydligt behändigare format och budget. När du nu är varm i kläderna är det dags att anmäla sig till något ökenrally som ingår i rankingen som behövs för att få en startplats i Dakar, tex https://www.moroccodesertchallenge.com/en.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Annars skall ju linslusen Lyndon Poskitt dra igång någon form av rallyträning/upplevelse-verksamhet. Skall kunna simulera ett helt dakar-rally om jag förstår det rätt. Stor plånbok krävs dock men det skulle vi ju inte tala om...

 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Gör som de gjorde 1979, de bara körde! Att någon överlevde! Kolla in BMW-föraren vid 0.50 i sina Cowboy-boots, och hur han vid 06.30 mekar med hojens original-verktyg, givetvis i sin originalväska! SÅKLART ska du vara förberedd, men när man tittar på killarna 1979, så verkar det gå ganska bra ändå....
Samtidigt läser jag här ovan att man tydligen ska kvala in, så nuförtiden är det kanske lite svårare än 1979.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Gör som de gjorde 1979, de bara körde! Att någon överlevde! Kolla in BMW-föraren vid 0.50 i sina Cowboy-boots, och hur han vid 06.30 mekar med hojens original-verktyg, givetvis i sin originalväska! SÅKLART ska du vara förberedd, men när man tittar på killarna 1979, så verkar det gå ganska bra ändå....
Samtidigt läser jag här ovan att man tydligen ska kvala in, så nuförtiden är det kanske lite svårare än 1979.
Lite som dom som körde F1 ena dagen, sen hoppade i bilen och körde tvärs igenom Europa och tävlade med hoj dagen efter :3freak
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag börjar inte min text med att vara taskig mot någon, däremot avslutar jag den med att mycket riktigt vara väldigt tydlig med att jag inte är ute efter nej-sägare.
Tack för resten av ditt svar!
Jag hade först tänkt att skriva - har du kollat med Annie Seel? https://anniedakar.wordpress.com/ Hon kanske har råd och tips om man ber snällt.

Men så läste jag ditt sista stycke. Jag tror att du vinner mycket i sympati och att du får fler positiva svar om du inte startar din tråd med att vara taskig mot folk. Det är ingen trevlig samtalston och inte särskilt "ödmjukt" att säga att en var som vill avråda dig är en "fjant i sin ensamhet".

Men. Nu vill jag inte vara grinig! :krama
Så därför skriver jag i alla fall - har du kollat med Annie Seel?
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Lite som dom som körde F1 ena dagen, sen hoppade i bilen och körde tvärs igenom Europa och tävlade med hoj dagen efter :3freak
Alltså ibland är det ju bara att köra, man kan inte vara förberedd på allt. Den som vågar har redan vunnit❤️
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Börja spara pengar redan nu, jag vet inte hur många miljoner du behöver i startbudget, men det finns ingen hittils som har haft för mycket pengar i sin budget i alla fall...
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Börja spara pengar redan nu, jag vet inte hur många miljoner du behöver i startbudget, men det finns ingen hittils som har haft för mycket pengar i sin budget i alla fall...
Ja precis, det är förmodligen en jäkla massa utgifter
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja precis, det är förmodligen en jäkla massa utgifter
"Hur mycket räknar du med att hela Dakar-äventyret kommer gå på?
– Sammanlagt handlar det om en miljon kronor som vi måste ha in. I rallybranschen handlar det mycket om pengar, och bara anmälningsavgiften ligger på 300 000 kronor. Sedan kostar servicepersonal 90 000 kronor per person som man ska ha med. Lägg därtill 150 000-200 000 för en Dakar-hoj, om man väljer att köpa istället för att låna eller leasa."

Observera att det då är en lågbudgetsatsning...

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Börja spara pengar redan nu, jag vet inte hur många miljoner du behöver i startbudget, men det finns ingen hittils som har haft för mycket pengar i sin budget i alla fall...

Jag vill minnas att PG Lundmark hade en budget på en miljon och det motsvarar ju en hel del mer idag så att bli mångmiljonär som Lundin är nog en bra början, han slapp ju tänka på att jaga sponsorer mellan träningspassen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja precis, det är förmodligen en jäkla massa utgifter

Hojen kostar 350 000 (KTM450RFR) och sen bör du ha en 150 000kr träningshoj så du har en ny hoj när du startar. Anmälningsavgiften är 15000€ men då är inget inkluderat, i verkligheten är det ungefär 300 000kr. Och då har vi inte börjat prata däck, reservmotor osv.... Man skall ha minst en halv miljon på kontot när hojen är köpt.

Och innan du kommer dit så skall du ju ha kört några rallyn som kostar 30-120 kkr stycket
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hojen kostar 350 000 (KTM450RFR) och sen bör du ha en 150 000kr träningshoj så du har en ny hoj när du startar. Anmälningsavgiften är 15000€ men då är inget inkluderat, i verkligheten är det ungefär 300 000kr. Och då har vi inte börjat prata däck, reservmotor osv.... Man skall ha minst en halv miljon på kontot när hojen är köpt.

Och innan du kommer dit så skall du ju ha kört några rallyn som kostar 30-120 kkr stycket
Du menar väl en relativt osliten hoj nu? För det känns i min värld läskigt att börja köra ett Dakar-rally med en hoj som man inte har kört in, justerat in och verkligen vet att allt håller och är sjysst.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du menar väl en relativt osliten hoj nu? För det känns i min värld läskigt att börja köra ett Dakar-rally med en hoj som man inte har kört in, justerat in och verkligen vet att allt håller och är sjysst.
2 dagar shakedown på en 450RFR inför Dakar. Kör du något hemmabygge behövs betydligt mer test and tune.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top