Dakar fortsätter skörda liv.

Man får räkna med att nån/några stryker med på en sån där tävling.

Usch, hårda bud. Men trots allt deltar man av fri vilja och är förhoppningsvis medveten om riskerna.

Norska motorcyklisten ullevålsæter krasjade i dag under paris-dakar och han brøt et par ben och kan inte fortsatta....surt han har gjort det bra i två lopp forut..

www.pgdakar.com
Från Solveig

----------------
10. January 2005
14:13

Pål Anders har krasjet. Han ringte meg for kort tid siden og ventet da på helikopteret. Han pratet selv, men hørtes ikke bra ut. Han trodde kragebein/skulder var knekt, men usikker på mer. Jeg holdt linjen helt til jeg hørte helikopteret landet. Drar hjem nå, håper på mer informasjon snart. Han vil hjem.

Aj då! Det är hårda bud! Men det är inte första gången, tycker bara man hör talas om folk som gör illa sig under Dakar.. :(

Synd att P-A fick bryta han hade nog kunnat vara med och slåss om en placering längst fram totalt i tävlingen... Det dör någon i varje dakar mer eller mindre... Har själv en vision om att få köra det någon gång men då krävs ca 1 miljon kr i spons pengar och möjlighet till bra service från ett stort team men det vore så jäkla fränt det är ju som kåsan fast i 16 dagar och så lite varmare

Blip skrev:
www.pgdakar.com
Från Solveig

----------------
10. January 2005
14:13

Pål Anders har krasjet. Han ringte meg for kort tid siden og ventet da på helikopteret. Han pratet selv, men hørtes ikke bra ut. Han trodde kragebein/skulder var knekt, men usikker på mer. Jeg holdt linjen helt til jeg hørte helikopteret landet. Drar hjem nå, håper på mer informasjon snart. Han vil hjem.

Kompis med pål anders?, du får hilse å si at mc norge synes synd på han. så på norsk tv at krage beinet var knekt.....var et lite intervju med han der han så helt deppa ut. Vel han er jo en tøffing så han klarer sikkert å komme tilbake med gode resultater...Men først får han bli frisk!...
:pannkyss

Nej nej, jag känner honom inte, jag angav ju källan till www.pgdakar.com :)
Men jag hoppas såklart på ett snabbt tillfrisknande jag med så vi får några skandinaver med i dakar nästa år. I brist på svenskar får man väl heja på norrmän :gnissla

Arctic#1 skrev:
Kompis med pål anders?, du får hilse å si at mc norge synes synd på han. så på norsk tv at krage beinet var knekt.....var et lite intervju med han der han så helt deppa ut. Vel han er jo en tøffing så han klarer sikkert å komme tilbake med gode resultater...Men først får han bli frisk!...
:pannkyss

Ok det såg jag inte!, at heja på norrbaggar tycker jag ar mycket bra! mera av det tack! :hihi

Sorgligt, men det är sånt som händer när det går fort...

Det blir ett j**la skrikande och fördömmande när någon omkommer i IOMTT här på forumet, men det är tydligen mer ok och accepterat på DAKAR Rallyt..underligt :va Är RR förare mer värda....??

Zilversurfer skrev:
Det blir ett j**la skrikande och fördömmande när någon omkommer i IOMTT här på forumet, men det är tydligen mer ok och accepterat på DAKAR Rallyt..underligt :va Är RR förare mer värda....??

Dakar är väl en mer medveten risk. Lite "skyll dig själv" (fel ordval, men kom inte på nåt annat) mentalitet tror jag det beror på.

Suomalainen skrev:
Dakar är väl en mer medveten risk. Lite "skyll dig själv" (fel ordval, men kom inte på nåt annat) mentalitet tror jag det beror på.

Vad är då 300km/h genom Kirk Michael, om inte medveten risk?

Zilversurfer skrev:
Vad är då 300km/h genom Kirk Michael, om inte medveten risk?

Vet inte ens vad Kirk Michael är (någon hiskelig kurva antar jag). Det jag menade var att rr banor är byggda så säkert det bara går (förhoppningsvis), medans dakar är från punkt A till B "bäst fan du själv törs". Utan några avåkningszoner, ambulans på 30 sek osv osv. Därmed inte sagt att rr är en säker och ofarlig sport, men den är defenetivt säkrare än dakar enligt min mening. Dvs inte lika stor medveten risk..

Suomalainen skrev:
Vet inte ens vad Kirk Michael är (någon hiskelig kurva antar jag). Det jag menade var att rr banor är byggda så säkert det bara går (förhoppningsvis), medans dakar är från punkt A till B "bäst fan du själv törs". Utan några avåkningszoner, ambulans på 30 sek osv osv. Därmed inte sagt att rr är en säker och ofarlig sport, men den är defenetivt säkrare än dakar enligt min mening. Dvs inte lika stor medveten risk..

IomTT körs väl ändå inte på någon RR-bana!

Blue skrev:
IomTT körs väl ändå inte på någon RR-bana!

Aha.. visste inte att han menade just den tävligen. IOMTT :fattartil

My bad... just den tävlingen är väl tom snäppet värre än dakar. Sluta använd en massa förkortningar!! :gnissla

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN