Dakar 2009

Jo, det var rätt många som stod där och gnisslade tänder med däck utan nabbar igår. Tror det blir bättre när dom mer tekniska stäckorna kommer senare i veckan. Sjukt underhållande race. Trist bara att det får så otroligt lite tid i massmedia nu när vi fan har TRE svenskar som kör MC, och en som co-driver.

[edit] ..eller är det ännu fler svenskar som är med ochkör till och med? :va

ännu fler? o ja!!!

tre på hoj som du nämnde o sen 4 svenskar i 3 bilar;
tina thörner, kartläsare för al attyiah i en bmw
pelle wallenthiem och olle ohlsson i en isuzu
eje elgh, kartläsare för barilla i en nissan

...så ja, jävligt dålig mediauppvaktning i sverige. men det blir väl bättre på den fronten sen när tina kommer hem med en pokal i bagaget, för det gör hon väl!? :tummenupp
 
Fan är du släkt med Påven?
Helt klart en stor man inom motorsporten!

Jupp.

Jo, han var helt klart en stor man. Men det är först efter han omkom som man egentligen fattat vad han byggt upp och hur stor han egentligen var, särskilt utomlands.

För mig var han alltid "bara" Morbror Ove...
 
Fan är du släkt med Påven?
Helt klart en stor man inom motorsporten!
[YOUTUBE-ID]-Zaiq6czlKI[/YOUTUBE-ID]

Jag saknar också Grupp B tiden, en klass som las ner helt i onödan då inte bilarna (även om dom var riktiga monster) var det stora problemet utan snarare bristen på publikkontroll i alla länder söder om danmark.

Samtidigt som klassen lades ner infördes kraftiga åtgärder på publiksäkerhetsområdet, och sedan drogs slutsatsen att det var bilarna som var farliga.

Ser man dom gamla goa filmerna från tiden så står ju sydeuropeerna mitt på vägen för att kasta sig åt sidan i sista sekunden, men inte utan att först försökt nudda i rallybilen som rusar förbi i 200km/h.

Hastigheterna på en WRC bil i dag är inte lägre, men publikvakter har gjort att publiken inte står fel så att avåkningarna inte sker i en klunga av 200 åskådare.

Lancian som Toivonen dog var väl inte direkt "säker" då den hadde bränsle tankarna låg in under stolarna i cupén.. finns ju på Tuben då dom bärgar bilen och det är ingenting kvar av det som en gång va en bil...

Sen när det gäller publiken så kommer jag inte ihåg riktigt men de var nån av topp teamen i portugal som hadde ett finger som satt i nån del av kaross skarvarna..

Tror det var Mikkola som sa vid nån intervju för nåra år sen när han fick frågan om hur de va å köra audin: Om du föreställer dig att du står vid ett rödlyse å varvar upp motorn till 7-8000rpm och kliver av kopplingen så känns det som du blir påkörd av en lastbil i ryggen.. typ..

Blomkvist: om man blinkar till i utgången på en kurva på Korsika så missa man bromspunkten in i nästa kurva..

Jag saknar också grupp B och jag missade inte ett svenska rally med dessa bilar mellan 82-86. Jag ångrar än idag bittert att jag inte följde med till jyväskylä -85 när det fanns en plats över.. men men sånt e livet..
 
Är ett grymmt Dakar fan. Varje dag är inrutad efter tvn och internet. Något jäkla år ska även jag köra.:gnissla

Att dom flyttat till sydamerika var från början en besvikelse för mej, men va fan dom har ju inte kört ursprungssträckan på massa år. Och när man ser publiken.................
Herre gud vilken skillnad i Afrika kasta dom ju sten på förarna.

Här blir dom hyllade som hjältar. Hjälp i varenda buske, hejjarrop och folkfest vart dom än kört hittils. Då är det bra mycket bättre för alla inblandade.
 
Lancian som Toivonen dog var väl inte direkt "säker" då den hadde bränsle tankarna låg in under stolarna i cupén.. finns ju på Tuben då dom bärgar bilen och det är ingenting kvar av det som en gång va en bil...

Sen när det gäller publiken så kommer jag inte ihåg riktigt men de var nån av topp teamen i portugal som hadde ett finger som satt i nån del av kaross skarvarna..

Tror det var Mikkola som sa vid nån intervju för nåra år sen när han fick frågan om hur de va å köra audin: Om du föreställer dig att du står vid ett rödlyse å varvar upp motorn till 7-8000rpm och kliver av kopplingen så känns det som du blir påkörd av en lastbil i ryggen.. typ..

Blomkvist: om man blinkar till i utgången på en kurva på Korsika så missa man bromspunkten in i nästa kurva..

Jag saknar också grupp B och jag missade inte ett svenska rally med dessa bilar mellan 82-86. Jag ångrar än idag bittert att jag inte följde med till jyväskylä -85 när det fanns en plats över.. men men sånt e livet..

Jag har fått mig en åktur i en av dom där gamla Audi A2, Alltså Grupp B-Rallybilarna. Det var... Tja, vad ska man säga... En upplevelse. :yoparty

Fan är du släkt med Påven?
Helt klart en stor man inom motorsporten!
[YOUTUBE-ID]-Zaiq6czlKI[/YOUTUBE-ID]

Jag saknar också Grupp B tiden, en klass som las ner helt i onödan då inte bilarna (även om dom var riktiga monster) var det stora problemet utan snarare bristen på publikkontroll i alla länder söder om danmark.

Samtidigt som klassen lades ner infördes kraftiga åtgärder på publiksäkerhetsområdet, och sedan drogs slutsatsen att det var bilarna som var farliga.

Ser man dom gamla goa filmerna från tiden så står ju sydeuropeerna mitt på vägen för att kasta sig åt sidan i sista sekunden, men inte utan att först försökt nudda i rallybilen som rusar förbi i 200km/h.

Hastigheterna på en WRC bil i dag är inte lägre, men publikvakter har gjort att publiken inte står fel så att avåkningarna inte sker i en klunga av 200 åskådare.

Många tack för filmklippet, förresten. -Jag kikade inte på det förän nu.
Jag hade faktiskt inte sett det tidigare.

http://www.youtube.com/watch?v=NfxzyThXp2Y&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=0JHryAh0F9U -Minnen..... :kär
 
Last edited:
Berglund körde in på en 20:e plats idag efter en dag då han själv var missnöjd på grund av krasher och felnavigering. Han hade dessutom lite för brådis in i en by och körde förfort och fick ett tidstillägg på sex minuter, han är dock på en 20:e plats totalt. De övriga svenskarna, Annie Seel och Henrik Rahm är fortfarande med i racet och ligger på en 61:a och 121:a plats.

Norrmannen Pål-Anders Ullevalseter ligger femma totalt.

Mest imponerande är Coma som redan efter fyra sträckor leder med nästan 43 min, före tvåan.

I bilklassen är det svenskt på andraplats med Tina Thörner som är co-driver till Al Attiyah Nasser (från Quatar), de har vunnit två av fyra sträckor, idag var de endast sex sekunder efter Sainz i mål (på en sträcka på nästan 46 mil...). De är sammanlagt mindre än fyra minuter efter totalt. Eje Elgh (som är co-driver till Barilla) och Wallentheim, med Olle Ohlsson som Co-driver är inte i mål än.

MVH

J
 
Berglund körde in på en 20:e plats idag efter en dag då han själv var missnöjd på grund av krasher och felnavigering. Han hade dessutom lite för brådis in i en by och körde förfort och fick ett tidstillägg på sex minuter, han är dock på en 20:e plats totalt. De övriga svenskarna, Annie Seel och Henrik Rahm är fortfarande med i racet och ligger på en 61:a och 121:a plats.

Norrmannen Pål-Anders Ullevalseter ligger femma totalt.

Mest imponerande är Coma som redan efter fyra sträckor leder med nästan 43 min, före tvåan.

I bilklassen är det svenskt på andraplats med Tina Thörner som är co-driver till Al Attiyah Nasser (från Quatar), de har vunnit två av fyra sträckor, idag var de endast sex sekunder efter Sainz i mål (på en sträcka på nästan 46 mil...). De är sammanlagt mindre än fyra minuter efter totalt. Eje Elgh (som är co-driver till Barilla) och Wallentheim, med Olle Ohlsson som Co-driver är inte i mål än.

MVH

J

eje ligger 111 vid näst sista kontrollen (99 i mål just nu)

olle ligger 133 vid nästnäst sista kontrollen(och tappat 4 timmart mellam 310 och 368 km kontrollerna.....inte bra....)
 
Last edited:
dom tog sig i mål...tappade 6 timmar....
 
Idag kan det dock bli en bra svenskdag i Dakar. Seel har kört upp sig hela dagen och låg 39:a efter 30 mil, Berglunds tracking verkar strula idag igen (hoppas på att det bara är den som strular...), vid 23 mil låg han enligt uppgift 11:a!!!

Thörner ligger tvåa, Seinz trea så de plockar in tid!..
 
"EXTRA: Första dödsfallet i Dakarrallyt
Rally raid - Dakar 2009

Den franske motorcyklisten Pascal Terry har avlidit under det pågående Dakarrallyt i Argentina. Den 49-årige Terry var saknad sedan i söndags och hittades under natten till i dag död. Polisen utreder nu dödsorsaken"

""Han hade tagit av sig hjälmen och hade tagit skydd med mat och vatten bredvid sig".

En polisutredning har inletts för att utröna dödsorsaken."

Mycket märkligt??? :confused:
 
Någon lungsjukdom var det, inget konstigt "sån tur var"

Berglund 10:a idag, GRYMT!

Nasser och Thörner leder Bil klassen.

"EXTRA: Första dödsfallet i Dakarrallyt
Rally raid - Dakar 2009

Den franske motorcyklisten Pascal Terry har avlidit under det pågående Dakarrallyt i Argentina. Den 49-årige Terry var saknad sedan i söndags och hittades under natten till i dag död. Polisen utreder nu dödsorsaken"

""Han hade tagit av sig hjälmen och hade tagit skydd med mat och vatten bredvid sig".

En polisutredning har inletts för att utröna dödsorsaken."

Mycket märkligt??? :confused:
 
Nasser och Thörner leder Bil klassen.

inte nu längre :(
dom blev diskade från hela rallyt för att ha missat för många obligatoriska kontrollpunkter. anledningen till "missarna" ska ha varit problem med varm motor så dom chansade på att köra en kortare sträcka...


verkar ju iaf gå bra för berglund, hoppas han kan hålla tempot uppe :)
 
Last edited:
Vilka spännaande dagar det varit.

Mitt Eurosport har lagt ner så jag får snällt masa mej till en bekant varje dag klockan 23. 19 sändningen skippar jag på vardagar.

Synd för Tina att det blev disk men det var nog ett medvetet chanstagande utav både bil och team. Hoppas dom får fortsätta köra men utom tävlan. Så kan dom komma tillbaka nästa år och vara redo för en seger.

Dagens sträcka över Anderna blir spännande.
 
"EXTRA: Första dödsfallet i Dakarrallyt
Rally raid - Dakar 2009

Den franske motorcyklisten Pascal Terry har avlidit under det pågående Dakarrallyt i Argentina. Den 49-årige Terry var saknad sedan i söndags och hittades under natten till i dag död. Polisen utreder nu dödsorsaken"

""Han hade tagit av sig hjälmen och hade tagit skydd med mat och vatten bredvid sig".

En polisutredning har inletts för att utröna dödsorsaken."

Mycket märkligt??? :confused:
Ska tydligen drabbats av lungödem.
 
Tydligen var sträcka 5 helt överdjävlig.....Läste att de sköt fram starten av sträcka 6 med ca 3 tim för att få med alla....

Omgivningarna påminner en del om Afrika....

Härligt med Berglund !! Hoppas han orkar hålla i !! I mål idag som 12:a

Läste precis att Peterhansel:s bil har brunnit !!
 
Last edited:
De kortade ner både sträcka sex och sju, de hade olika förklaringar men det spekuleras i om att även arrangören har förstått att det varit för svårt och därför kortat ner så inte alla tävlande ska försvinna...

Alla svenskar kvar än så länge iaf ;)
 
Vilka spännaande dagar det varit.

Mitt Eurosport har lagt ner så jag får snällt masa mej till en bekant varje dag klockan 23. 19 sändningen skippar jag på vardagar.

Synd för Tina att det blev disk men det var nog ett medvetet chanstagande utav både bil och team. Hoppas dom får fortsätta köra men utom tävlan. Så kan dom komma tillbaka nästa år och vara redo för en seger.

Dagens sträcka över Anderna blir spännande.

Vi som inte har Eurosport kan titta på www.sbs.com.au/dakar2009
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top