Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Teddy skrev:Ska du begära ersättning från ett försäkringsbolag för personlig utrustning som skadats vid en vurpa på en SM-tävling? Har du en försäkring som verkligen täcker det? Vilket bolag och vilken försäkring?
Skulle du riskera att inte få ersättning vid kroppsskada för att du hade fått ersättning för skadade kläder vid ett tidigare tillfälle, menar du?oFFkeFF skrev:Min olycksfallsförsäkring täcker faktiskt kläder, men lite moraliskt har jag låtit bli av den anledningen att jag inte vill att de drar in försäkringen för motorsport för såna petitesser. Är ju rätt trevlig att ha den dagen man verkligen skadar sig.

Mjaa men om folk börjar plocka ut nya skinnställ, hjälmar och grejer för 20k varje gång man vurpar så kanske försäkringsbolagen börjar skruva lite på sig. Då kanske vi tvingas åka omkring utan försäkringar sen, eller skyhöga premier.Nyteknik skrev:Skulle du riskera att inte få ersättning vid kroppsskada för att du hade fått ersättning för skadade kläder vid ett tidigare tillfälle, menar du?
![]()
"Plocka ut" - vid en olycka har man förstås rätt till ersättning enligt villkoren. Eller?Martin skrev:Mjaa men om folk börjar plocka ut nya skinnställ, hjälmar och grejer för 20k varje gång man vurpar så kanske försäkringsbolagen börjar skruva lite på sig. Då kanske vi tvingas åka omkring utan försäkringar sen, eller skyhöga premier.
Jag är inte alls säker på det. Räknas det som "olycka" när det är i tävlingssammanhang?Nyteknik skrev:"Plocka ut" - vid en olycka har man förstås rätt till ersättning enligt villkoren. Eller?
Alltså, jag skulle inte vara för tvärsäker på det. Det skulle förvåna mig oerhört om du fick någon ersättning för "kläder", det är ju inte så att du råkade kliva ut i gatan och bli påkörd av en buss och fick en reva i överrocken. Möjligen att persolig utrustning kan slinka igenom p g a ett luddigt formulerat regleverk. Om handläggaren får klart för sig omständigheterna så skulle nog klädaspekten i ett skinnställ kunna ifrågasättas. Om alla plockade ut ny utrustning varje gång de synade backen skulle det framtvinga antingen förändrat regelverk eller höjda premier. Tänk sporthojar på gatan.oFFkeFF skrev:Min olycksfallsförsäkring täcker faktiskt kläder,
Hur det än är ska den som betalar premien förstås bli ersatt i enlighet med försäkringsvillkoren.Teddy skrev:Alltså, jag skulle inte vara för tvärsäker på det. Det skulle förvåna mig oerhört om du fick någon ersättning för "kläder", det är ju inte så att du råkade kliva ut i gatan och bli påkörd av en buss och fick en reva i överrocken. Möjligen att persolig utrustning kan slinka igenom p g a ett luddigt formulerat regleverk. Om handläggaren får klart för sig omständigheterna så skulle nog klädaspekten i ett skinnställ kunna ifrågasättas. Om alla plockade ut ny utrustning varje gång de synade backen skulle det framtvinga antingen förändrat regelverk eller höjda premier. Tänk sporthojar på gatan.
Teddy skrev:Alltså, jag skulle inte vara för tvärsäker på det. Det skulle förvåna mig oerhört om du fick någon ersättning för "kläder", det är ju inte så att du råkade kliva ut i gatan och bli påkörd av en buss och fick en reva i överrocken. Möjligen att persolig utrustning kan slinka igenom p g a ett luddigt formulerat regleverk. Om handläggaren får klart för sig omständigheterna så skulle nog klädaspekten i ett skinnställ kunna ifrågasättas. Om alla plockade ut ny utrustning varje gång de synade backen skulle det framtvinga antingen förändrat regelverk eller höjda premier. Tänk sporthojar på gatan.
Martin skrev:Jag är inte alls säker på det. Räknas det som "olycka" när det är i tävlingssammanhang?
Nyteknik skrev:Mina Dainesehandskar gick sönder när jag vurpade på Gelleråsen den 31/7 och jag behöver redogöra inför försäkringsbolaget vilken modell de var och vad ett par nya likvärdiga kostar. Någon som kan tala om vad modellen på bilden heter/hette?
Nyteknik skrev:Hur det än är ska den som betalar premien förstås bli ersatt i enlighet med försäkringsvillkoren.
kAtanAmAn skrev:täcker de vad som görs på bana?
vh

Missbruk är aldrig bra i något sammanhang. Men skadade skyddskläder för i värsta fall 20.000 kr i samband med en olycka där någon har skadat sig och är berättigad till invaliditetsersättning är i sammanhanget kaffepengar och knappast något konstigt eller orimligt.Martin skrev:Mjaa men om folk börjar plocka ut nya skinnställ, hjälmar och grejer för 20k varje gång man vurpar så kanske försäkringsbolagen börjar skruva lite på sig. Då kanske vi tvingas åka omkring utan försäkringar sen, eller skyhöga premier.
Parasit!Gustav O skrev:Jag fick ut 1500 SEK från LF på min personliga olycksfallsförsäkring efter marksyningen på Gelleråsen. Är jag en skurk nu?
Har du LF?Martin skrev:Parasit!![]()

Nyteknik skrev:Hur var det nu med handskarna?
T-age var namnet på det skinnställ som öppnades/stängdes med två dragkedjor och hade en markerad "sköldpaddsmage" på framsidan.Penguin skrev:Som jag skrev ovan heter modellen T-Age och priset låg på ca 2500 kr.
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich
Tysk precision möter äkta G... |
|
|
Vinn en batteriladdare från CTEK
I samarbete med CTEK har vi... |
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |