Dainese vs Alpinestars sizing?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
tjena och härtligt välkomna. Tänkte köpa upp alla pengar jag har kvar efter hoj-köpet å införskaffa ett dainese ställ. Pga att så få säljer dem där jag bor så ska jag betsälla ett. jo storleken behöver jag hjälp med. Har 46 i alpinestars ställ, tajt o bra sitter det (känd å smal, känd å smal!)

Nån som är cirkus 173, 60-65kg ("känd å smal känd å smal" -tiffany) och har ett dainese ställ? vilken storlek??

tackar

Jag har ett Dainese stlk 48 och det sitter tajt på mig,
178cm / 75 kg så du borde gå i en 46:a.
Fast det är tajtare när det är nytt sägs det.

Edit: Jag blev tveksam och gick och kollade,
mitt ställ var inte 48 utan 52 vilket gör en väsentlig skillnad.
48-50 borde vara OK för dig.

Last edited:
gthyni skrev:
Jag har ett Dainese stlk 48 och det sitter tajt på mig,
178cm / 75 kg så du borde gå i en 46:a.
Fast det är tajtare när det är nytt sägs det.

nån sa att man ska gå upp 2 storlekar när det gäller dainese?m en här stämmer det då inte. I så fall borde jag nog ha 46 i dainese med.

Nån som kommer närmare min storlek?

Har dainese, och är 173 och väger 67kg, och en 48 sitter perfekt på mig, så den borde passa dig aldeles utmärkt.

Dainese

Är 183 / 77

har storlek 50, jag testade 48 oxo men de var kört.. men det ska sitta som fan när det är nytt.

dainese är större i storleken än alpinstars o många andra mellan 1-2 storlekat.
TeSTA!

Det kan nog skilja på modeller och från olika år mm. Enda chansen är att Prova själv!

Eller så drar du en chansning, kan ju bli bra!

Jag testade några Dainese och några Alpinestars innan jag köpte mitt förra sommaren och kom fram till att det inte var så stor skillnad, Dainese möjligtvis lite mindre i storleken!

morecore skrev:
tjena och härtligt välkomna. Tänkte köpa upp alla pengar jag har kvar efter hoj-köpet å införskaffa ett dainese ställ. Pga att så få säljer dem där jag bor så ska jag betsälla ett. jo storleken behöver jag hjälp med. Har 46 i alpinestars ställ, tajt o bra sitter det (känd å smal, känd å smal!)

Nån som är cirkus 173, 60-65kg ("känd å smal känd å smal" -tiffany) och har ett dainese ställ? vilken storlek??

tackar

du ska ha 48 i storlek. för det har jag. och jag är lika stor som dig...

du kan få köpa mitt om du vill. under två år gammalt, inte vurpat med och sköt som om det var min unge. pma mig om du vill

mvh//sven

Jag säljer ett dainese Luce i Strl. 46, det ska nog passa dig ganska bra tror jag, själv har jag växt ur det. Är 176,5cm och väger 65kg och det är aningen litet. Annons finns på blocket, sök på dainese luce i mc-tillbehör. Du kanske vill ha ett nytt, men du kan ju alltid kolla.
/Ludde

Då får väl jag sticka in och rekommendera ett ställ som du kan gå till din lokale handlare och få hjälm med när det pajjar, för det gör det!

köpa på postorder är kul tills nått pajjar!

//jaG

morecore skrev:

tackar

Zeb_Macahan skrev:
Då får väl jag sticka in och rekommendera ett ställ som du kan gå till din lokale handlare och få hjälm med när det pajjar, för det gör det!

köpa på postorder är kul tills nått pajjar!

//jaG

vart i jönköping trakten säljer de dainese? Bor utanför värnamo om du känner till det. Både oloftsröm o växjö har slutat med dainese o gått över till Alpinestars.

CJs mc i jönköping kanske?

thanx!

morecore skrev:
vart i jönköping trakten säljer de dainese? Bor utanför värnamo om du känner till det. Både oloftsröm o växjö har slutat med dainese o gått över till Alpinestars.

thanx!
Ci:s har tidigare sålt Dainese men gör inte det längre. Finns ingen firma i Jkpg som säljer dainese, inte mascot i nässjö heller...

Edit: Har du kollat med Manfreds i Burseryd?

Last edited:
Testa spyke ist. Kan du köpa billigt i gnosjö och har enligt mig bättre passform och (individuellt) mycket snyggare modeller.

//jaG

morecore skrev:

thanx!

morecore skrev:

179 & 70, har ett dainese i 46. Satt överjävligt tajt i början, men nu efter två säsonger sitter det grymt bra. Tyckte själv att jag skulle ha ett 48, men säljaren övertygade mig om att 46 var bättre. Han hade rätt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park