Dainese skinställ, hur är storlekarna?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Sugen på ett begagnat Daniese skinställ i Storlek 50, men jag är en 52a. Är 180cm/77kg. Går det på? Jag har testat alpinestar slk 50, och det går på, men det blir tajt... Vad tror ni? Säljaren säger att det passar en om man är 170-175cm... -Om jag provar ett slk-50 dainese i affären, nytt, stämmer det då överens ganska bra med det stället? Storkekarna brukar väl knappast förändras hos tillverkaren? Sen i och med att det är begagnat, tror ni inte det är lite mer töjt då kanske? Kan inte prova det då det är många mil från mig :(

Last edited:
Jag tjackade ett nytt Dainese stl 50, är 182cm och 76-77kg typ. Satt förjävla tajt i början, men nu sitter det skitbra! Nästan för löst. Tänkte byta till ett 52 förstefter nån dag, men efter råd jag fick härifrån så gjorde jag inte det. Det är jag jävligt glad över! :)

Jag var i Hbg och provade ett Dainese ställ i helgen.. en hel j-la massa folk så det var svårt att få nån hjälp. Enda felet var att det var för kort på längden, cameltoe here i come... Är det något märke som har längre bål på sina ställ ?

//J - för snål för måttsytt

Jag är 1.75 & har ett Dainese i storlek 48. Satt som ett korvskinn i början med det töjer sig när man använder det. Sedan är det ju bra om stället är lite tajt, man sitter ihop bättre om nåt händer... :D

Jag vill påstå att du inte är en 52, 50 är närmare sanningen. Dainese ska vara smalare sydd än andra påstås det, fan vet. Jag provade ett Dainese 50 i helgen, var lite väl luftig för att vara sprillans nytt. Jag hade en Dainese 52 förut, och den satt som ett krovskinn när det var nytt, på mina 186cm/77kg. Provade Alpinestars 50 och det satt som gjutet så dett sånt blir det. Men som sagt, i mina öron ska du ha 50 och inte 52.

Kay skrev:
Sugen på ett begagnat Daniese skinställ i Storlek 50, men jag är en 52a. Är 180cm/77kg.
Oljekyld har rätt, du bör nog ha 50.

Jag är 180/78-79 och hade A-stars 52 förra året, jag tyckte det satt
väldigt tight när jag köpte det(van vid goretex-ställ).
Efter ett par månader var det alldeles för stort, rejält gällivare-häng och grenen nere vid knäna. :3freak
Nu är det söndervurpat så ett A-stars i storlek 50 är inhandlat.

Jag skulle inte köpa ett ställ utan att prova, storlekar skiljer sig mellan märken(och modeller?).

/A

Casca skrev:
Jag var i Hbg och provade ett Dainese ställ i helgen.. en hel j-la massa folk så det var svårt att få nån hjälp. Enda felet var att det var för kort på längden, cameltoe here i come... Är det något märke som har längre bål på sina ställ ?

//J - för snål för måttsytt
för snål på längden? det kan inte vara så att det går åt lite skinn runt buken :hihi

OKej, men ett Dainese som är runt 4 år, stlk 52, är det som dagens 52or? (visst kommer det begagnade vara mer uttänjt, men från början så att säga)

Skinnet töjer sig en storlek, så en 52 blir en 53 (om det hade funnits) ungefär om det var riktigt tajt från början. Du måste prova det för att veta, men jag säger ändå att du ska ha ett 50.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Skinnet töjer sig en storlek, så en 52 blir en 53 (om det hade funnits) ungefär om det var riktigt tajt från början. Du måste prova det för att veta, men jag säger ändå att du ska ha ett 50.
Jag vet inte... :va Provade ett 50 på MC-huset. Satt så tajt att man kunde se vilken religion jag tillhörde. Sen stod jag som en neandertalare, och det kändes som det skulle spricka i röven när jag böjde mig.

Grejen är att jag fått en fin deal på ett som är 120 mil härifrån... Det är en 52a. Ska ringa o fråga mer i detalj om hur äganens kropp är o lite mått (nej inte på den.) Priset är så bra så jag funderar på att köpa grisen i säcken.

Det ska sitta tajt. Det får dock inte vara för kort. Jag provade nyss en Dainese 50, nått tvådelat, och det var lite stort, Alpinestars 50 är perfekt. Jag väger som du och är 186cm. Kanske är inte Dainese rätt för dig?

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!