Dainese Safety-Jacket eller liknande ?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Ursäkta en icke-rejserförares inhopp. Har postat i säkerhets-delen i forumet, men får ingen större respons...

Hur funkar Daineses Safety-Jacket med nackskydd, om man ska köra bana? Alternativt Alpinestars Bionic eller annat förslag?

Jag vill ha bröstkorgsskydd, och visst kan man ha lös bröstplatta, men allt i ett stycke verkar smidigt? Dessutom ser nackskyddet samt skydden för skulderblad/nyckelben vettiga ut.

-får man plats under ett helställ, förutsatt att man plockar ur originalskydden ur stället
-motsvarar armbågs- och axel-skydden säkerhetsmässigt de som sitter original i ställen (Dainese gat-ställ och Spyke ban-ställ)?
-nackskyddet till Dainese-"jackan", sitter det i vägen, eller är det en vanesak?
-andra alternativ?

Om du har skinnställ med riktiga skydd, har du funderat på Dainese Safety-vest? Finns nått tillhörande nack-skydd att köpa till, D-nec eller vad det hette!

Bifogat

• images%5Csm50304645.jpg
    images%5Csm50304645.jpg
    49.3 KB · Visningar: 91
Om du har skinnställ med riktiga skydd, har du funderat på Dainese Safety-vest? Finns nått tillhörande nack-skydd att köpa till, D-nec eller vad det hette!
Jodå, men jag tänkte att Dainesejackans axelskydd kanske lirar bättre ihop med rygg/nack-skydden jmf med västen i kombination med skinnställens skydd.
Men alla idéer/förslag och ffa praktiska erfarenheter är varmt välkomna!

Jag körde med Dainese wave neck väst förra året och tycker det funkar bra. dock lite knöligt med axelskydden, blir ju kaka på kaka med axelskydd på västen plus på stället. kan dock inte ta på mig stället själv då jag har västen under, eftersom det fastnar i varandra. men väl på plats så känns det bra.

Har till i år köpt Apinestars flak väst med förhoppning på att den ska vara lättare att ha under stället. ska prova och utvärdera de båda ikväll.

Den som sitter sämst är till salu imorgon..

Bifogat

• Alpinestars-Flak-Vest_m.jpg
    Alpinestars-Flak-Vest_m.jpg
    30.8 KB · Visningar: 459
Nej, antingen västen, men då måste man ju behålla ställets armbågs- och axelskydd, eller jackan, men då måste man ju ta ur ställets skydd.
Är problemet för dig att du inte gillar det befintliga skinnställets skydd och vill därför ha hela safety-jacket?
Blir svårt att ha båda, men du borde ta med din jacka och åka till uppsala på lelles, där du kan testa båda varienterna!

Med skydd i skinnjackan, prova västen.
Utan skydd i skinnjackan, prova hela safety-jackan...

alt. 3 är att köpa ett helställ som sitter som en smäck, samt köra med safety-vest...

Utseende mässigt skiljer säkert skydden från safety-jacket mot de som sitter i dainese-jackorna, men säkerhetsmässigt lär de uppnå SAMMA mål: att skydda så mkt som möjligt!

Last edited:
Har nu en dainese väst till salu. wave neck.
Tror att denna väst är det bästa ur skydds synpunkt men den sitter inte bra om man har hårda skydd på axlarna.

Jag kör nu istället med alpinestars flak väst. 4 poäng av 5 möjliga:tummenupp

ett ryggskydd och en lös bröstplatta funkar klockrent om stället sitter som det ska. Måste ju finnas en anledning till att det är det som används innom racingen istället för hel väst. Dock är det mycket en smaksak oxå. Jag har testat bägge varianterna men som sagt kör nu med en bröstplatta istället för hela västen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti