Dainese ryggskydd

Abderus

Harley Davidson Breakout
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Nu är det dags för att nytt ryggskydd. Var dock 6 år sedan jag körde hoj. Då var det Dainese wave som gällde. Ser att Dainese har lite fler alternativ.
Vilket är bäst av wave, manis, pro armor och pro speed?
Gärna en bra kombo mellan skydd och ventilation.
 
Nu är det dags för att nytt ryggskydd. Var dock 6 år sedan jag körde hoj. Då var det Dainese wave som gällde. Ser att Dainese har lite fler alternativ.
Vilket är bäst av wave, manis, pro armor och pro speed?
Gärna en bra kombo mellan skydd och ventilation.
 
Vad bär ni andra för ryggskydd? Är ni nöjda? Om ni skulle byta till något, vad skulle ni välja då?
 
Jag har ett Alpinestars Nucleon (eller vad det nu heter) men skulle nog ha köpt Dainese om de hade haft i butiken när jag behövde.
Mitt skydd är helt ok men det Daineseskyddet jag tittade på var ännu mer bekvämt och hade hängslen.
 
Alpinestars Tech-air airbag - ganska bekvämt men blir gärna lite svettigt.
 
Alpinestars nucleon kr2, eller nåt sånt, efter byte från Scott.
Saken:
Verkar relativt lika i kvalitet och säkerhet, men den första har även ett hårdare skydd längs ryggraden.

Motivet: Sporthoj och asfalt, ibland även bana, får mig att tro att den hårdare delen skonar ryggen mer i det fall den kanar mot underlaget. Skyddet är inte för klumpigt heller.1000010820.jpg1000010818.jpg
 
Funder lite på en airbag. Får man plats med en sån under skinnstället? Och ersätter den isf rygg/bröst-skyddet helt?
Skinnstället måste ha strechpaneler som ger utrymme för västen. Det brukar stå på västtillverkarnas sidor hur mycket som behövs. Utan plats så är det dina revben mm som får ge plats.
En del västar har rygg och bröstskydd andra inte. Västen skyddar inte så bra mot islag i saker med liten yta. Ett bra ryggskydd är viktigt
 
Funder lite på en airbag. Får man plats med en sån under skinnstället? Och ersätter den isf rygg/bröst-skyddet helt?
Hur långt är ett snöre..... har två skinnställ och det ryms under båda, de är naturligtvis inte grymt åtsittande utan sitter normalt, ta med ställ o låt säljaren hjälpa till med bedömning. Ryggskydd finns och är utformat att rymma gaspatronen, bröstskydd är själva airbagen - dvs inget hårt skydd, mer känsla av ett innerfoder
 
Jag kör med Pro Armor. Testade Alpinestars Nucleon KR-1 men totalt värdelös design på det. Storlek medium innebar att njurbältet var alldeles för långt, fanns ingen kardborre kvar att fästa i. Storlek small var helt enkelt för litet, skyddet hamnade i nacken. Är 1,85 och väger 75-80kg. Dainese Pro Armor medium satt som en smäck och det fina är ju att det inte blir så varmt i och med att det är hål överallt.
 

Bifogat

  • IMG_4456.jpeg
    IMG_4456.jpeg
    75.3 KB · Visningar: 13
Har ett Manis och en Held väst med ryggskydd och bröstskydd (inte airbag). Kör oftast i västen om jag ska köra en längre sväng.
 
Jag har också Dainese PRO Armor och är riktigt nöjd med den. Man känner knappt att man har den på sig, luftig, sitter bra även när man böjer sig och tar på skor eller annat.
Rekommenderar!
 
Jag funderade på Wave innan jag bestämde mig för Pro Armor. Det kändes dock väl kompromisslöst då det har ett bikakematerial som deformeras vid krasch vilket innebär att skyddet sen är skrot. Säkert jättebra för att ta upp energi men jag skulle ju vara rädd att deformera det. Dessutom är Pro Armor som sagt väldigt luftigt och känns knappt på ryggen.
 
Vad bär ni andra för ryggskydd? Är ni nöjda? Om ni skulle byta till något, vad skulle ni välja då?

Jag kör Helite eTurtle, alltså elektroniskt styrd airbag (med inbyggt hårt ryggskydd, samt patron som kan bytas på egen hand efter krasch). Det är en utanpåliggande variant så funkar med alla ställ. Hade jag bytt hade jag bytt ställ samt köpt en Alpinestars Tech Air 7x.
 
Jag kör Helite eTurtle, alltså elektroniskt styrd airbag (med inbyggt hårt ryggskydd, samt patron som kan bytas på egen hand efter krasch). Det är en utanpåliggande variant så funkar med alla ställ. Hade jag bytt hade jag bytt ställ samt köpt en Alpinestars Tech Air 7x.

Den från Alpinestars verkar riktigt intressant. Skulle nog kunna klämma in den i puckelstället utan att det blir för tight.
 
Den från Alpinestars verkar riktigt intressant. Skulle nog kunna klämma in den i puckelstället utan att det blir för tight.
Alpinestars har ganska bra youtube videoklipp där dom förklarar hur mycket plats man behöver ha i stället med västen på. Filmerna tror jag finns på deras hemsida
 
Kör med Alpinestars TechAir 5 under skinstället på bana och under jackan på väg i Thailand. Och ja, det kan bli varmt när det kryper närmare och över 35 grader Celsius.

Kommer att uppgradera till Alpinestars TechAir 7x så fort de kommer hit. Och kör inte en meter utan airbag. Har ett antal kompisar som kraschat på bana med TechAir 5 och inga skador (håller tummarna) innan vi började med airbag så gick nyckelbenen på löpande band hos kompisar (5 st nyckelben)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top