Dainese Manis ryggskydd, dålig kvalite?

hasern

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2013
Ort
Gävle
Hoj
XT600
Köpte i början på säsongen ett nytt Dainese Manis ryggskydd för ca 1500 kr som jag har använt med förstånd och aktsamhet under säsongen men som nu visar stora brister i kvalitet. Dels så har den mjuka stoppningen på flera ställen blivit "uppflikad" och en gummistropp som håller nederdelen gått av. Jag tycker man borde kunna begära bättre hållbarhet av ett ryggskydd från Dainese under dom förutsättningar det är använt. Är det fler som har samma erfarenhet av detta ryggskydd? Har väckt frågan om reklamation på Lelles (där det är inköpt) men dom säger att dom inte sett något liknande och hänvisar till tillverkaren och att grejerna måste skickas till Italien för utlåtande. Tråkigt att återförsäljare spelar ut konsument mot tillverkare, då försvinner ju helt anledningen att handla i butik. Nåväl, era erfarenheter?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Låt dem skicka det till Italien då? Det känns väl ganska vettigt att de vill skicka det till tillverkaren för att ifrågasätta vad det är för skit de gjort? Jag har reklamerat visir jag köpt från 24mx, de skickade vidare bilderna de fått av mig till agv, fick svaret att så skulle det inte vara och skickade mig ett nytt. Det är ju trots allt tillverkaren som klantat till det, inte 24mx eller lelles...
Säg till dem att du lämnar in det när säsongen är slut, de får kontakta dainese redan idag och påtala problemet och förklara varför de inte får ryggskyddet omedelbums, när du ställer av hojen lämnar du ifrån dig skyddet, väntar någon vecka o får ett nytt?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är med försäljaren du har ett avtal, det är dit du ska lämna det. Därefter får de lösa saker med tillverkaren.
 

hasern

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2013
Ort
Gävle
Hoj
XT600
Japp, men om vi släpper själva reklamationsfrågan, har någon annan också haft problem med bristande kvalitet?
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Har haft ett Dainese wave Air i typ 5 år och allt sitter som det ska. Förstår inte hur du kan ha pajat det så mycket. Mitt har inte ens fransat i en enda söm.....

Du vet att den fodrade sidan är mot ryggen och det är ingen pulka för barn att åka på :confused: skämt å sido. Du verkar slita hårt på prylarna....

en gummistropp som håller nederdelen gått av.
Är du helt säker på att du köpte rätt storlek ?
Förstår inte. Är det plastinfästningen som spruckit ? Axelbandet eller midjebandet går inte av. Du måste klippa sönder det för att gå av.....

1320918761-84910500.jpg
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har aldrig haft några kvalitetsproblem med de Dainese Wave ryggskydd jag haft. Dainese Manis har jag ingen koll på alls. Kände inte ens till att det fanns en modell som hette så. Om det är några problem så reklamera det till tillverkaren och se vad de säger.
 

hasern

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2013
Ort
Gävle
Hoj
XT600
Nu är ärendet fixat och en stor eloge till Lelles som mycket smidigt tog tillbaka mitt trasiga Manis skydd. Fick erbjudande om ett nytt men adderade en slant och tog ett Wave Chest Pro2 istället. Dom skulle ta med skyddet till Italien och påpeka bristerna.

Och nej, jag sliter inte onormalt på mina grejer utan vårdar min utrustning och använder den korrekt. Kvaliteten på Manis går inte att jämföra med gamla dainese ryggskydd som verkar vara outslitliga. På manis är kanterna till skummgummit väldigt slitagekänsliga och dom gummitrådar som håller dom inviduella plattorna är inte mycket tjockare än en kraftig gummisnodd.

Nåväl, problem solved och jag är glad igen:)
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Nu är ärendet fixat och en stor eloge till Lelles som mycket smidigt tog tillbaka mitt trasiga Manis skydd. Fick erbjudande om ett nytt men adderade en slant och tog ett Wave Chest Pro2 istället. Dom skulle ta med skyddet till Italien och påpeka bristerna.

Och nej, jag sliter inte onormalt på mina grejer utan vårdar min utrustning och använder den korrekt. Kvaliteten på Manis går inte att jämföra med gamla dainese ryggskydd som verkar vara outslitliga. På manis är kanterna till skummgummit väldigt slitagekänsliga och dom gummitrådar som håller dom inviduella plattorna är inte mycket tjockare än en kraftig gummisnodd.

Nåväl, problem solved och jag är glad igen:)

Grattis ! :banana
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top