Dags igen!!!

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Hej gott folk!

Nu är det dags för hojbyte igen då jag har fått mersmak för bana.:yoparty
Har idag en CBR 1000rr -08 men är väldigt sugen på att gå ner till en 600cc då jag tror att jag kommer att få en roligare körning med en sådan...

Kan någon här inne tipsa om vilken av de fyra "jappsarna" som är mest färdig eller har någon länk till bra tester mellan dessa?

Skulle vilja ha reda på hur de står sig motvarandra i motoreffekt, effektkurva, chassit-lättsvängt-styvt etc, fjädring, bromsar mm?

Är ute efter en så "race klar" hoj som möjligt i orginal utförande.

Mvh/ Mr.T

Om jag skulle köpa en banhoj så skulle jag köpa någon som är vanligt förekommande för att öka chanserna att få tag på billiga reservdelar.. (det lär behövas med tiden) :)

Ok, ja det är en sund tanke!

Har någon koll på när man uppdaterade chassi respektive motor på CBR600, GSXR600 & R6 om man ser från -07 och framåt?

Daytona 675!
Hade en R6-06 tidigare och gillar 675an mer, mkt trevlig hoj som trivs på banan

Har väl vunnit bikes test 4 år irad nu har jag för mig.

http://www.superbike.co.uk/tests/Triumph_Daytona_test_news_275083.html

Ja det är en väldigt fin hoj, provade en sådan av en kompis men kände inte riktigt att jag fastnade för den, ska försöka att komma iväg och prova några olika i helgen. Gjorde sig kanske inte rättvis eftersom jag klev på den direkt efter att jag kört min egen, kändes aningen trött då för körning på småvägar men det kanske dem andra också gör...?:confused:

Fel, fel och fel.

Kawasaki är svaret. Det är kul att vara underdog och det är kul att behöva försvara sig varför man kör just Kawasaki och inte R1 som tydligen verkar vara svaret på alla frågor. :)

Har sneglat lite på en ZX6r också men har ingen i min närhet som har erfarenhet av dessa???
Är ju honda freak i själen men är samtidigt sugen på något nytt, hur står sig effekt, vrid, chassi och övriga komponenter sig gentemot de andra jag har listat?
Har du testat några av de övriga?

Ärligt talat tror jag inte någon av de 5 föreslagna är direkt dålig på något sätt. Och fler finns det. Säkert flera gånger mer hoj än förarkapacitet i de flesta fallen, om man är en glad amatör. Låt plånboken och tillgången av kraschdelar välja. Hittar du en schysst 600-750 med en massa rejsgodis till så lär ju den vara bättre (läs: vettigare) än att köpa en hyfsat ny gathoj som man måste köpa en massa delar till.

Nu vet ju inte jag om du tänker lägga av med gata helt, men jag tror inte på att man kan ha en hoj till vardags, för att sen bygga om den till banhoj när man känner för det. Det blir för mycket meck...

Ärligt talat tror jag inte någon av de 5 föreslagna är direkt dålig på något sätt. Och fler finns det. Säkert flera gånger mer hoj än förarkapacitet i de flesta fallen, om man är en glad amatör. Låt plånboken och tillgången av kraschdelar välja. Hittar du en schysst 600-750 med en massa rejsgodis till så lär ju den vara bättre (läs: vettigare) än att köpa en hyfsat ny gathoj som man måste köpa en massa delar till.

Nu vet ju inte jag om du tänker lägga av med gata helt, men jag tror inte på att man kan ha en hoj till vardags, för att sen bygga om den till banhoj när man känner för det. Det blir för mycket meck...

Vad är det för $-klass du är ute efter?

CBR600 efter 2007
R6 efter 2006

Ok, bra synpunkter!
Helt rätt angående att jag som amatör åker garanterat lika fort på vilken av dessa hojarna som helst.
Det ligger till så här att vi är ett bra gäng som träffas x antal gånger i veckan och åker riktigt roliga småvägar med allt från nybörjare till gamla rävar. Jag själv är uppväxt i racingvärlden i form av motocross så jag blev sugen på att testa bana och har hunnit med två i sommar och detta vill jag ju göra fler gånger...:tummenupp

Så jag är ute efter en 600 för att jag tror att jag kommer få en roligare åkning i form av att den kommer bli mer aktiv och förhoppningsvis mer utvecklande för min mc åkning framöver.
Är ute efter en hoj från 07 upp till 09 och som är gatreggad för att fortsätta att ha roligt med grabbarna/gubbarna hemmavid.
Min tanke är då att börja åka mer aktivt på bana i form av bandagar för att se och kunna utvärdera om det ens är lönt att börja fundera på något rookie race. Om den dagen kommer då det är lönt att tänka på race så är tanken att jag nöjer mig med ett kåpset och gör de nödvändigaste moddarna för de.

Det jag även undrar över är hur stora uppdateringar är på de olika hojarna från 07-09?

Tack för att ni lägger tid på att vägleda en vilsen själ gällande detta:)

*host* Varför inte en GSX-R750 -2007...*host* :gnissla

Kanonhoj med ett 600cc chassi, fast med starkare motor..
Har själv kört bana ett par ggr med den, o e sjukt nöjd. :yoparty

*host* Varför inte en GSX-R750 -2007...*host* :gnissla

Kanonhoj med ett 600cc chassi, fast med starkare motor..
Har själv kört bana ett par ggr med den, o e sjukt nöjd. :yoparty

*host*Därför att han redan har en 600cc chassi med 1000cc motor (CBR1000 -08 å framåt).....:rolleyes:

Varför byta bort en av de bästa hojjarna för bankörning direkt ur kartong???

OT: ska man ha gixxer 600/750 ska man väll -08 eller nyare där också?
ZX6 ska väll vara -09 eller framåt?

Last edited:
OT: ska man ha gixxer 600/750 ska man väll -08 eller nyare där också?
ZX6 ska väll vara -09 eller framåt?

Gsxr 600/750 är i princip samma hoj mellan 06/07 och 08/09. Mest kosmetiska förändringar (inte så stora heller egentligen förutom att de har satt på en större, fulare ljuddämpare från 08). Det är 3 effektlägen från 08 och någon skillnad i insprutningen om jag inte minns fel. Slirkoppling finns på 06/07 också.

*host*Därför att han redan har en 600cc chassi med 1000cc motor (CBR1000 -08 å framåt).....:rolleyes:

Varför byta bort en av de bästa hojjarna för bankörning direkt ur kartong???

Mer gyrokrafter i en 1000 än en 750. Påverkar också hur den svänger.

Last edited:
Skall du ha den snabbaste original 600an skall du nog titta på R6an 06-. Men vill du kunna köra utan att bli svartflaggad för ljudet skall du titta på en ZX6R 07-08.

Bytte från 1000 till 600 i år och på bana (inte kört Anderstorp än :rolleyes:) kan jag säga att jag har roligare och kör fortare.

Tittade på:
CBR600RR 2007-
YZF-R6 2008-
ZX-6R 2009-

Det blev en Honda. Väldigt lätt. Lättkörd. Har inte hittat några brister. Hur den står sig mot övriga 600 motor-/chassimässigt kan jag inte svara på men jag kommer inte spendera några pengar på avgassystem och bänkning i alla fall. Det blir bandagar, däck, och eventuellt fjädringskomponenter på sikt.

Tror du blir nöjd oavsett vad det blir. Köp den du sitter bäst på/gillar mest. Jag har alltid gillat Kawasaki men Honda och Yamaha är vanligare, åtminstone här i skandinavien, och därmed skulle jag tro att tillbehör- och begagnatmarknaden är större.

Hade jag bara kört gata så hade det blivit 1000 igen. Men det blir mindre och mindre av den varan...

Eftersom du verkar vara trogen HONDA så finns det ju bara ett alternativ och det är CBR600RR-07 och framåt, mkt bra hoj, grymt mkt delar till vettiga priser, det är praktiskt taget samma hoj mellan 07-10.
Sedan så finns det massa godis och trimkit till den om man vill gå den vägen, se här tex.

http://www.tenkateracingproducts.com/

Annars om du bara är ute efter en banhoj och inte en ren racehoj så säger jag gsxr750-06 och framåt, chassi som en 600a men går som en 1000:tummenupp

Har varit ett par instruktörer hos SMC som frågat om dom fått testa min på bana, alltid kommer dom in och säger: Jäklar vad lättkörd den är!
Jag är lite i valet och kvalet om jag ska sälja min och köpa något annat nästa år eller om jag ska behålla den.

EDIT: säljas isådanafall för att prova mellanklass twin, ducce 848 :P

Har varit ett par instruktörer hos SMC som frågat om dom fått testa min på bana, alltid kommer dom in och säger: Jäklar vad lättkörd den är!
Jag är lite i valet och kvalet om jag ska sälja min och köpa något annat nästa år eller om jag ska behålla den.

EDIT: säljas isådanafall för att prova mellanklass twin, ducce 848 :P

Du är inne på samma spår som mig, jävligt sugen på en 848 själv. Eller möjligtvis en zx10r/cbr1000rr 08 och frammåt.

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back