Dags för vårstart - hojjen börjar brinna!

JiEss

'nuff said!
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ktm 640
Hej!

Tänkte dela med mig om en tråkig händelse igår förmiddags:

På min 640 sitter nu nya framdäcket på plats, batteriet har varit laddat länge nog och äntligen är det torrt på vägarna runt garaget, så jag tänkte att det var dags att snurra igång motorn för första provkörningen för året.

Hojjen är mer än lite grinig när det gällar att starta så jag tänker att det är ju lätt löst med lite startgas! Sagt och gjort, hojjen startar i ett nafs, men avslutar lika fort med en riktig baktändning innan motorn tystnar. Eftersom sadeln är borta så ser jag nu en tjock vit rök stiga mot taket och börjar bli lite nervös! Vid närmare koll så visar det sig att luftfiltret tagit eld så det slet jag ifrån cykeln så fort det bara gick. Visar sig att det tagit eld i underkant.

När det var ur vägen så provar jag att starta igen, lika grinig fortfarande och när den går igång så går den jättebra på tomgång, tills jag rör gasen, då blir det baktändning och så dör motorn. Gång på gång.

Vad är felet? Går den för fett? Har det bildats kondens i tanken? What?

Tacksam för svar! Mvh Jonas

den kan gå för snålt om den baktänder sådär, rätt logiskt iom att du tagit bort luftfiltret som är motståndet i insuget.

Har du låtit den bli varm ordentligt innan du rör gasen? vissa kan vara lite känsliga med just det,, (pröva att gasa lite när du har choken ute)

prova att rengöra förgasaren. Töm tanken o häll i ny soppa. fixa nytt luftfiler o olja in efter konstens alla regler.. sen ska den nog gå igång utan problem. Och är det fortfarande problem så kolla ventilerna. Kan inte motivvera en ventilkoll men mycket skumt kan hända med ventiler :3freak
lycka till :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...