dags för nya däck (bil), behöver lite "experthjälp"

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Som topic lyder, behöver ha lite hjälp, dimensionen jag ska ha är 225*45*17.

prio ett är att dom ska hålla jävligt bra och hålla låg ljudnivå då dom kommer att rulla i ganska hög hastighet genom autobahn.

bridgestone, good year, pirelli, nokian osv osv vad ska jag köpa? ge mig ditt bästa tips!

Köp såna där svarta, runda.

Bifogat

• stenhjul.jpg
    stenhjul.jpg
    5.6 KB · Visningar: 36
Välj ett däck med "längsgående" mönster istället för flashiga fiskbensmönster likt goodyear eagleF1. Längsgående mönster är mycket behagligare ljudmässigt.

Exempelvis Continentals SportContact.

Däcktråd, igen?
:pangihuve

tack för tipset, ska testa de däcken:tummenupp

Välj ett däck med "längsgående" mönster istället för flashiga fiskbensmönster likt goodyear eagleF1. Längsgående mönster är mycket behagligare ljudmässigt.

kollade på bridgestone potenza/turanza, dom har sådana där längsgående mönster och har fått bra betyg i tester, vad tror du om dom?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop...._pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&sowigan=So

Last edited:

GoodYear F1 fick nytt mönster för några år sedan. De är inte längre v-mönstrade.

kollade på bridgestone potenza/turanza, dom har sådana där längsgående mönster och har fått bra betyg i tester, vad tror du om dom?

Körde på bridgestone potenza och Pirelli p zero förrförra säsongen. Pirelli hade lägre ljudnivå och bättre grepp. Potenzan höll extremt bra, men lite sämre grepp.

Ska du bara hålla stadigt tempo på motorvägen så är mitt tips potenza.

Last edited:
Körde på bridgestone potenza och Pirelli p zero förrförra säsongen. Pirelli hade lägre ljudnivå och bättre grepp. Potenzan höll extremt bra, men lite sämre grepp.

Ska du bara hålla stadigt tempo på motorvägen så är mitt tips potenza.

verkar som om att potenza är ett bra köp, lutar åt att jag beställer en uppsättning på måndag:tummenupp

Högre slitstyrka ger sämre fäste.
För att öka komfort och slitstyrka skulle jag gått ner i bredd och upp i profil.
I övrigt har jag alltid varit nöjd med michelin.

Michelin sitter det på min högfartsmissil (750).
Tyst.
Bekvämt.
Dyrt.

Som det ska va.

Högre slitstyrka ger sämre fäste.
För att öka komfort och slitstyrka skulle jag gått ner i bredd och upp i profil.
I övrigt har jag alltid varit nöjd med michelin.

ska ändå bara ligga å pumpa rakt fram på autobahn så slitstyrka före grepp:tummenupp

gå upp i profil å ner i bredd är inte intressant då det skulle förstöra utseendet på bilen, kan ju inte komma ner till polarna i östeuropa å skämma ut sig:huvet

ska ändå bara ligga å pumpa rakt fram på autobahn så slitstyrka före grepp:tummenupp

gå upp i profil å ner i bredd är inte intressant då det skulle förstöra utseendet på bilen, kan ju inte komma ner till polarna i östeuropa å skämma ut sig:huvet

Tänk på att slitaget ökar rätt markant om man kör fort på t ex autobahn och att snittfarten i realiteten ofta inte är så hög på grund av trafik och vägbyggen i slutändan. Försök planera din resa så att du inte hamnar i köer runt de större städerna i rusningstrafiken om det går. Då slipper du hetsjakten på att köra in tid. Att köra mot klockan är inte roligt även om man sitter i en potent bil. Mycket kan hända på en 100+ mils resa genom Tyskland som man inte har kontroll över.

I höstas gjorde jag en sådan resa på vägen hem från ringen. Efter en vecka där nere var jag inte särskilt intresserad att köra i 200+. Jag hade redan fått min dos av adrenalintoppar. Planerade att köra iväg i tid från hotellet. Tyvärr kom jag iväg ca 40 minuter senare än så, men jag hade ingen brådska. Så fort jag kom ut på autobahn hamnade jag i kö utanför Köln och så blev det vid varenda större stad längst vägen norrut till färjelägret. Sedan alla dessa vägbyggen längst vägen. Givetvis inträffade det olyckor i köerna. Alla marginaler försvann sakta men säkert. Ställde in mig på att få bo på hotell. En riktig mardröm. Körde på så gott det gick där det var fritt fram. Hoppet är det sista om man ger upp. Det fanns trots allt en liten chans att jag skulle hinna med färjan om det bara lättade något så att jag kunde utnyttja bilens fartresurser. Samtidigt kan inte ens det rädda en om man slår ut det över hela sträckan. En hyfsad standardbil hade nog bara varit minuter borta vid slutdestinationen och föraren hade varit betydligt mer utvilad. Tragiskt men sant. Underskatta inte däck med högre profil och ett mjukare chassi.

Tänk på att slitaget ökar rätt markant om man kör fort på t ex autobahn och att snittfarten i realiteten ofta inte är så hög på grund av trafik och vägbyggen i slutändan. Försök planera din resa så att du inte hamnar i köer runt de större städerna i rusningstrafiken om det går. Då slipper du hetsjakten på att köra in tid. Att köra mot klockan är inte roligt även om man sitter i en potent bil. Mycket kan hända på en 100+ mils resa genom Tyskland som man inte har kontroll över.

I höstas gjorde jag en sådan resa på vägen hem från ringen. Efter en vecka där nere var jag inte särskilt intresserad att köra i 200+. Jag hade redan fått min dos av adrenalintoppar. Planerade att köra iväg i tid från hotellet. Tyvärr kom jag iväg ca 40 minuter senare än så, men jag hade ingen brådska. Så fort jag kom ut på autobahn hamnade jag i kö utanför Köln och så blev det vid varenda större stad längst vägen norrut till färjelägret. Sedan alla dessa vägbyggen längst vägen. Givetvis inträffade det olyckor i köerna. Alla marginaler försvann sakta men säkert. Ställde in mig på att få bo på hotell. En riktig mardröm. Körde på så gott det gick där det var fritt fram. Hoppet är det sista om man ger upp. Det fanns trots allt en liten chans att jag skulle hinna med färjan om det bara lättade något så att jag kunde utnyttja bilens fartresurser. Samtidigt kan inte ens det rädda en om man slår ut det över hela sträckan. En hyfsad standardbil hade nog bara varit minuter borta vid slutdestinationen och föraren hade varit betydligt mer utvilad. Tragiskt men sant. Underskatta inte däck med högre profil och ett mjukare chassi.

asså jag har pumpat autobahn några gånger och jag är så jävla trött på däckätandet, hinner fan knappt sätta på däck av nästan vilket märke som helst innan det är dags att byta:mad: autobahn KÄKAR däck.

har hört mig för på hemmaplan och det var ngn som nämnde HANKOOK optimo! ngn annan som har några erfarenheter av dom? kollar på dackonline.se och dom ligger bra i pris, några kronor dyrare än bridgestone potenza men dom verkar åsså fått bra betyg!

ps. Hamburg, satans jävla Hamburg, slår ju fan ALDRIG fel, har åkt nedåt varje år i 36 år och några timmars väntetid på autobahn runt Hamburg är ju så jävla klassiskt numera, att dom aldrig blir klara med vägbyggandet runt är en jävla gåta:mad:

Last edited:
Det är svårt.
Autobahn äter däck.
Men man vill ju ha fäste om man ryker på att illbromsa från ettparhundra.
Lösning?
Starta i tid och undvik autobahn.

Det är svårt.
Autobahn äter däck.
Men man vill ju ha fäste om man ryker på att illbromsa från ettparhundra.
Lösning?
Starta i tid och undvik autobahn.

Tyskar bromsar sällan frivilligt men dom där jävla långtradarchaffisarna, fy fan va trött man e på dom, minsta lilla nedförslut så kränger dom över åbäket i vänstra filen utan att titta i backspeglarna å värre har det blivit sen östeuropa har fri tillgång till väst utan visum, klart dom ser hur andra chaufförer gör och tar efter, numera försöker vi pricka in så att vi reser på helgerna då många av asen till chaufförer är lediga och Autobahn ligger öppen för lite åka-snabbt:yoparty

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg