Dags för nya bromsskivor!

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Racehojen behöver en ny uppsättning skivor.

Jag har kikat på Braking, EBC, Galfer och Brembo.

Galfer är så klart dyrast, ser flashiga ut och folk talar väl om dem.

Brembo ligger på andra plats prismässigt, och jag vet att brembo är bra skit. Ser dock än mer basic ut än orginalprylarna

Sen har vi EBC och Braking.
Båda 2 kostar bara drygt 60% av galfers prislapp, och braking verkar vara någon form av dotterbolag till brembo om jag inte fattat det helt fel (vilket absolut inte är omöjligt).

Vilka skulle ni välja och varför? I mina ögon kan man bara bromsa så hårt att bakhjulet lyfter, oavsett skiva, men enligt alla jag talat med angående ämnet så är det faktiskt skillnad. Är det värt en tusenlapp extra per skiva för att få galfer istället för braking? Är det någon faktiskt skillnad och kommer jag som långsam rookie att märka av det?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag skulle åka ut till Acke och beställa ett par ISR-skivor.

http://www.isrbrakes.se/

Varför? Förutom att Acke är väldans trevlig är det bra grejer han tillverkar. Även jag som är en sopa på att bromsa märker skillnad.
Alla delar går att byta var för sig, du behöver inte köpa mer än det du behöver nästa gång det är dags för nytt.
Slitna medbringare? Då byter man bara dessa.

Sedan köper man svenskt av någon som inte har hitmedpengarnaochförsvinnmentalitet! :tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Samma kostnad per skiva som för en uppsättning brembo. O senast jag köpte svenskt fick jag förutom det fina lite högre priset även pynta 50kr faktureringsavgift för att betala genom paypal och 500 spänn i frakt, + moms, för att de skulle skicka ett 79kronors vadderat kuvert efter 2 veckor. Inget ont om Acke, jag har aldrig haft med honom att göra, men att köpa svenskt igen går fetbort.
Tack för förslaget dock :)

Jag skulle åka ut till Acke och beställa ett par ISR-skivor.

http://www.isrbrakes.se/

Varför? Förutom att Acke är väldans trevlig är det bra grejer han tillverkar. Även jag som är en sopa på att bromsa märker skillnad.
Alla delar går att byta var för sig, du behöver inte köpa mer än det du behöver nästa gång det är dags för nytt.
Slitna medbringare? Då byter man bara dessa.

Sedan köper man svenskt av någon som inte har hitmedpengarnaochförsvinnmentalitet! :tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag kör Motomaster och är kanon nöjd :)

De har jag helt missat! Ska kollas! Tack!

Kör braking och SBS DS funkar bra för mig och många fler.

De känns faktiskt som ett riktigt vettigt alternativ, jag har dock hittills kört på snålversionen DC när det kommer till belägg, DS är ju 4 gånger så dyrt! :crash
Letar lite efter något överkomligare alternativ som fortfarande ska vara lite fränare än DC beläggen att kombinera med finskivorna.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
De känns faktiskt som ett riktigt vettigt alternativ, jag har dock hittills kört på snålversionen DC när det kommer till belägg, DS är ju 4 gånger så dyrt! :crash
Letar lite efter något överkomligare alternativ som fortfarande ska vara lite fränare än DC beläggen att kombinera med finskivorna.

Jag kör också med SBS DS beläggen, dom är riktigt bra och räcker lätt dubbelt så länge som DC, om inte längre. Jag kör RCS19 pump, DC belägg och motomaster skivor, bromsgreppet går in en aning efter typ 5 varv (anderstorp) men sen blir det inte sämre!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag kör också med SBS DS beläggen, dom är riktigt bra och räcker lätt dubbelt så länge som DC, om inte längre. Jag kör RCS19 pump, DC belägg och motomaster skivor, bromsgreppet går in en aning efter typ 5 varv (anderstorp) men sen blir det inte sämre!

Hur är det när man byter ds-beläggen? Är det en massa inbäddning o sånt då med eller är det bara att skicka på, tuta o köra?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Inbäddning...? Jag bara byter och kör! Jag har bytt belägg 1 gång sen före Almeria!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
. Inget ont om Acke, jag har aldrig haft med honom att göra, men att köpa svenskt igen går fetbort.
Tack för förslaget dock :)

Acke är inte en vanlig nasare som främst vill ha dina pengar. Om flera svenska firmor hade samma inställning skulle vi inte klaga lika mycket.

Det jag möjligtvis kunnat spara genom att handla billigt är avskrivet och uppvägs mångfalt av glädjen varje gång jag tittar på mina ISR-skivor. :tummenupp
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Bra erfarenhet av Braking. Bor dock för långt ifrån Acke för få glädjen av att köra svenskt.
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Kapar tråden lite då jag också är ute efter nya skivor.
Är ISR bara för racing? Behöver nya skivor men kör bana högst någon gång per år i maklig fart.

Kollade ISR men man måste ju ringa dom för att få hjälp då min hoj inte finns listad. Moderna saker såsom email fanns inte som kontaktmetod.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kapar tråden lite då jag också är ute efter nya skivor.
Är ISR bara för racing? Behöver nya skivor men kör bana högst någon gång per år i maklig fart.

Kollade ISR men man måste ju ringa dom för att få hjälp då min hoj inte finns listad. Moderna saker såsom email fanns inte som kontaktmetod.

Jag kör mest gata, funkar perfekt. Uppskattar att man kan ringa ISR. Har ISR-komponenter över hela hojen. ISR fullt justerbara kopplings- och bromspumpar, ISR bakbromspump, ISR-nav och bromsar fram och bak, ISR-kronor.
Det är så att jag bromsar bara för skojs skull ibland.

image.jpg

Ska man köra vintertid i salt och snöslask skulle jag dock nog stå ut med originalbromsar med hala rostfria skivor. ISR är i mitt tycke lite för fina grejor för sånt.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kapar tråden lite då jag också är ute efter nya skivor.
Är ISR bara för racing? Behöver nya skivor men kör bana högst någon gång per år i maklig fart.

Kollade ISR men man måste ju ringa dom för att få hjälp då min hoj inte finns listad. Moderna saker såsom email fanns inte som kontaktmetod.

Det går bra att ha bra grejer även om du inte bromsar hårt på bana. :)

Varken min Daytona eller Street Triple fanns med i listorna men det fixade Acke.

För mig gav det mervärde att besöka verkstaden och att Acke mätte på hojen men det är min personliga åsikt.

Pengar är inte det enda värdet saker mäts i. Att Acke startade den hembygda ISR-hojen när jag var där var inget han behövde utan bara tog sig tid till... :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag körde ISR på min gixxer i många år, både gata och bana, och jag var väldigt nöjd med skivorna :tummenupp

Sen är som sagt Acke väldigt trevlig, har ett genuint intresse för det han gör, och hans kundservice är fenomenal :tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top