Dags för motardskinnställ!

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
Tjo,

Nu är det dags, har tänkt försöka hitta ett sjysst tvådelars motardskinnställ för min slanka superkropp (186cm, 62.5kg)! Tänkte först dra ett allvädersställ, men skiter i det då skinn ju är säkrare hur man än vrider o vänder på faktorerna, dessutom verkar man behöva köpa Rukka för att ha riktigt vattentätt i längden, då kan man ju lika gärna köra skinn o ha med regnstället :) Min körning är offroad/touring/motard, har för stunden en offroadare men funderar starkt på en motard :) Någon sporthoj blir det iaf inte.

Har kollat vad Halvarsson har och det verkar inte finnas så rejäla grejjer där, utan vad som verkar gälla för bra kvalitét/säkerhet och smala långa människor är:
- Alipnestars
- Spyke?
- Dainese?
Komplettera gärna, kan vara bra att få ihop en summering en gång för alla :) (Arlen Ness, är det något för långsmala?)

Eventuellt kanske man skulle slå sag i saken och för enkelhets skull bara måttbeställa ett ställ. Följande verkar vara några alternativ för detta:
- RST, http://www.rst.nu/sportset.htm
- PSI, http://psi-sweden.com/html/index.asp
- Jernbergs, http://www.jernbergs.se/
Komplettera gärna, kan vara bra att få ihop en summering en gång för alla ;)

Jag undrar mest om nån har tips på var man hittar dessa prylar till kanske ett bra pris, i Göteborg? Nån kanske har utförsäljning eller nåt, om den inte redan är över :va Eller har man större chans att hitta nåt om man drar till Bike i Trollhättan tro?

Är det något särskilt som utmärker motardställen, förutom att de inte har knäpuckar (gissar jag)?

Det verkar generellt som att de alternativ jag listat ovan anses hålla bra kvalitét iaf.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151017

Här står lite info om de mesta, har precis samma problem som dig..själv valde jag Skyddsjacka (alpinestare) och ett par snygga Hoodies. Ett par gore-tex byxor från KTM, håller i 50 k/mh iaf va jag forstog! Skinnställ är de ultimata, men dom sitter som ett korvskinn och de pallar inte jag iaf när jag kör hehe

Lycka till!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151017

Här står lite info om de mesta, har precis samma problem som dig..själv valde jag Skyddsjacka (alpinestare) och ett par snygga Hoodies. Ett par gore-tex byxor från KTM, håller i 50 k/mh iaf va jag forstog! Skinnställ är de ultimata, men dom sitter som ett korvskinn och de pallar inte jag iaf när jag kör hehe

Lycka till!
Jasså, du körde på annat än skinn ändå. Jo jag skulle lugnt kunna köra i sånt som du högg, problemet är bara då man vill ut på lite längre turer o ska kuska lite asfalt, då vill jag inte sitta i textil :/

Men men, bara man är nöjd så!

Jasså, du körde på annat än skinn ändå. Jo jag skulle lugnt kunna köra i sånt som du högg, problemet är bara då man vill ut på lite längre turer o ska kuska lite asfalt, då vill jag inte sitta i textil :/

Men men, bara man är nöjd så!

har velat fram och tillbaks, va iväg och tresta ett skinnställ och ville bara ur de så fort som möjligt...usch! därför jag väljer de andra sakerna. Men de är en smak sak och hur skyddad man vill känna sig.

jag nöjer mig men skyddsjacka m.m tillsvidare, sen får vi se hur jag bedömer de hela om jag vurpar.

Lycka till!

Last edited:
lr så mått beställer du ett från PSI sweden

har velat fram och tillbaks, va iväg och tresta ett skinnställ och ville bara ur de så fort som möjligt...usch! därför jag väljer de andra sakerna. Men de är en smak sak och hur skyddad man vill känna sig.

jag nöjer mig men skyddsjacka m.m tillsvidare, sen får vi se hur jag bedömer de hela om jag vurpar.

Lycka till!
Kom på en sak idag, eller snackade med en snubbe i butiken ang motardställ o vanliga ställ. Han sa att motard som ju sitter lite lösare än rena racingställ, gör att man nog kan tumla runt lite mer. Jämfört med racingställen så kan de ju vecka sig betydligt mer vid en krash, något som inte racingställen gör så mycket, utan där glider man mest.

Med tanke på det så vette fan om man inte ska ha ett vanligt skinnställ trots allt =P

Kom på en sak idag, eller snackade med en snubbe i butiken ang motardställ o vanliga ställ. Han sa att motard som ju sitter lite lösare än rena racingställ, gör att man nog kan tumla runt lite mer. Jämfört med racingställen så kan de ju vecka sig betydligt mer vid en krash, något som inte racingställen gör så mycket, utan där glider man mest.

Med tanke på det så vette fan om man inte ska ha ett vanligt skinnställ trots allt =P

Nja, den stora skillnaden mellan ett motardställ och ett räjsingställ är väl ändå sittställningen. Räjsvarianten är skuret för en betydligt mer ihopkrupen sittställning (smeka tanken), därav hängröven och "krummande" gången.
Ett motardställ ska även det sitta slickat för bästa skydd!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra