Dags för mellan hoj!

Tyrus

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
DR 650 - 96:a
Nu är det dags att ta steget upp till 25 kw, och behöver lite tips på hojar. :)

Har en dt125r som jag haft i snart 2 år nu. Och vet inte om jag ska fortsätta på offroad stuket eller testa en annan typ av hoj. Trivs bra i sadeln på dt:n, fast det är rättså jobbigt att åka längre sträckor. Funderar därför på en annan typ av hoj eftersom det troligtvis kommer bli längre turer i framtiden.

Kandidaterna jusst nu är antingen en Yamaha xt eller xj. Har sett två fina på blocket som passar min budget.

Men vill gjärna höra era tipps på hojar. :Bugar

Tyrus skrev:
2239764 Nehe... Nått alternativ? Och varför är den tråkig?
XJ är tung, trög, vinglig i kurvor etc. Det är en hoj som passar bäst för lättare touring eller jobbpendling. Inte om man vill ha lite skoj längs en kurvig väg. Då passar nog till och med en XT bättre. XJ är en gubbhoj.

Alternativ beror på exakt vad du är ute efter. De tvåtaktare som en del har rekommenderat kan nog vara skitroliga, men de kräver en entusiast.

Vad vill du ha? Fyrtakt eller tvåtakt? Offroad? Naken, halv- eller helkåpa? Något särskilt märke? Pris? Gubbhoj?

Esquire skrev:
2239799

Vad vill du ha? Fyrtakt eller tvåtakt? Offroad? Naken, halv- eller helkåpa? Något särskilt märke? Pris? Gubbhoj?

Offroad.. tror ja. Eller som sakt nått annat kul som kanske passar bättre för längre sträckor. Gärna hel eller halv naket. :)

Är en Suzuki Bandit bättre alterativ än xj?

Men xt:n då? Är det en bra hoj? Vad finns det för alterativ? Honda xr? Ska ju som sakt vara 25 kW också.

Tyrus skrev:
2240673 Offroad.. tror ja. Eller som sakt nått annat kul som kanske passar bättre för längre sträckor. Gärna hel eller halv naket. :)

Är en Suzuki Bandit bättre alterativ än xj?

Men xt:n då? Är det en bra hoj? Vad finns det för alterativ? Honda xr? Ska ju som sakt vara 25 kW också.

Banditen ligger väl i en annan prisklass. Mitt råd är att INTE lyssna på vad alla knäskrapande SHare säger, utan köpa en hoj som DU tycker är rolig att köra och har råd att äga. Prova dig fram helt enkelt. Lycka till! :tummenupp
Jag stå snart inför samma problem och lär satsa på något billigt, typ 500-600cc av lite äldre modell, trots allt ska man bara ha den i två år ju.

Jag måste också "dryga" mig lite nu och fråga om XJn. Jag har ingen själv och lär inte köpa någon heller, men Esquire, du har alltså provkört en XJ 600 (årsmodell? hojen har funnits rätt länge..) och du upplevde den som tung, (torrvikten är runt 180-190 kg) och trög (25kW är 25kW oavsett hoj, sålänge vi är över 156kg) och vinglig i kurvor. Kan du berätta lite mer detaljerat nu om provturen). Jag är faktiskt lite intresserad, eftersom såvitt jag vet har XJn alltid haft ett rykte om att vara "bäst på inget, bra på allt" och använd som långtouringhoj av många. Lite märkligt då att den faktiskt är vinglig och trög, det låter ju nästan som en glidare. :hihi

Skulle också vilja höra lite fler åsikter om xj:n.. Tror det blir tillräkligt med hoj för mig som puttrat runt på en 125:a. En seg sådan dessutom.

Hittade en bandit på blocket för 29.000 vilket jag precis har råd med. Gränsen ligger på 30 papp. :näsblod

lorkan skrev:
2240714Jag måste också "dryga" mig lite nu och fråga om XJn. Jag har ingen själv och lär inte köpa någon heller, men Esquire, du har alltså provkört en XJ 600 (årsmodell? hojen har funnits rätt länge..) och du upplevde den som tung, (torrvikten är runt 180-190 kg) och trög (25kW är 25kW oavsett hoj, sålänge vi är över 156kg) och vinglig i kurvor. Kan du berätta lite mer detaljerat nu om provturen). Jag är faktiskt lite intresserad, eftersom såvitt jag vet har XJn alltid haft ett rykte om att vara "bäst på inget, bra på allt" och använd som långtouringhoj av många. Lite märkligt då att den faktiskt är vinglig och trög, det låter ju nästan som en glidare. :hihi
Jag tycker att XJ 600:an var sämre och klumpigare i kurvor än den GSX 1400 jag har nu. Om det kan ge en liten vink.

Japp, torrvikten är inte särkilt hög, men tjänstevikten låg någonstans på 215-225kg har jag för mig på den 95a jag körde (dessutom inte bara provtur, körde den någon säsong). För mig passade den inte heller särskilt bra till touring, mina höfter gillade inte sittställningen. Det mest positiva man kan säga om denär att motorn fungerade problemfritt hela tiden.

Ett alternativ kanske skulle kunna vara hojen som hade motorn från xtz 660? Tror den hetter SZR eller något sånt.

Annars kanske Kawasaki ER-5 eller Honda Revere skulle vara bra landsvägare i mellanklassen. Hyfsade offroad för de pengarna blir nog XT600E, DR650SE, Dominator, Transalp och så vidare. Finns många fina offroad som är ganska likvärdiga.

Köp en rolig hojj typ 625, 660, xr650 eller liknande.
Dock åker nog många bort nu när jag såg 30 papp var gränsen.

Jag säger Suzuki GS 500. Billig att äga och går faktiskt ganska bra.

MRJaggu skrev:
2239587 För helvete inte en xj bara. finns ju ingen tråkigare hoj
Alla som mellan (25 kW) är ju lika trötta. Hade en -89:a XJ (alltså inte Diversion), den hade 72 hästar och kändes rätt pigg (ja, det är ju ingen räser, allt är relativt...). Har just nu en Revere (60 häst) och den känns lite tröttare. Körde upp på ER5:an (med 25kW) och även den var trött, men den var i alla fall liten och smidig. Jämfört med XJ och Revere känns ER5:an som en räser. De andra är i och för sig sköna för lite längre turer, har pendlat till Stockholm med min nuvarande Revere utan problem, men den har helkåpa så det hjälper ju till för komforten. Satsa på ER5:an om du inte tänker åka +20 mil och vill ha en smidig hoj. Tills dess att din mellanbehörighet går ut och blir tung kommer du att ha tröttnat på alla 25 kW oavsett typ och märke. Satsa på något billigt och skaffa körvana så att du inte kör ihjäl dig på en R1 eller likande så snart du skaffar tung hoj. Köper du en XJ har jag förresten ett par sprillans slipon ligger kvar i garaget som jag kan släppa för en lusentapp + ev postförskott (om någon annan läser och är intresserad kan ni pm:a).

Jag säger Transalp! En helt underbar förstahoj & många finns som 25kw.

Jag hade en sån förra året som jag åkte till och från Norge med, gick kalas! Skönt att åka långt på, och tack vare den upprätta körställningen samt det breda styret så har man bra kontroll på hojen, och på kurviga vägar blir man inte så långt efter sporthojarna.

Modellerna före 94 ser lite sådär ut, och dom brukar i regel vara rätt så dyra, kostar nästan lika mycket som dom senare modellerna. 97 (tror jag) kom det dubbla bromsskivor fram, annars är det väl inga större förändringar förän 99 eller nåt sånt.

Men som sagt, mitt råd är en tjusig Transalp 600!

trummiz skrev:
2242451 Jag säger Transalp! En helt underbar förstahoj & många finns som 25kw. QUOTE]

By the way är det samma motor i TransAlpen som i Revere. Tidiga transor och Revere har 600 cc och -90 och framåt har 650. Revere har dock kardan och den stjäl effekt, Transorna känns faktiskt betydligt piggare. Dock gillar jag personligen Africa Twin bättre än TransAlp, Affen har ju "samma" twin fast på 750 cc, men då blir den ju automatiskt tung... Någon som vill byta en Affe mot en Revere...?

Morgue skrev:
2242492By the way är det samma motor i TransAlpen som i Revere. Tidiga transor och Revere har 600 cc och -90 och framåt har 650. Revere har dock kardan och den stjäl effekt, Transorna känns faktiskt betydligt piggare. Dock gillar jag personligen Africa Twin bättre än TransAlp, Affen har ju "samma" twin fast på 750 cc, men då blir den ju automatiskt tung... Någon som vill byta en Affe mot en Revere...?
Nja, Transalp hade 600cc fram till -00 då den fick 650cc.

Africa Twin är på många sätt en bättre hoj än Transalp om man ska ut på långresor eller köra grus. Men Africa Twin är större, tyngre och dyrare. Och ska man hålla sig till tråden så passar nog en Transalp bättre som 25kw än en Africa Twin.

Just det ja: Hondas "lilla" twin finns ju även i de mindre modellerna av Shadow. :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT