Dags för kolvbyte på CRM'en.

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Ägaren innan mig hade bytt kolv men han visste inte hur långt den hade gått sen dess så jag har misstänkt att det var dags igen.
Nu har hojen börjat knacka/klicka, kan det vara kolven?
När det är dags vad ska man byta? Kolv och kolvringar förstås men ska man byta kolvbult, kolvbultslager cylinderpackningar eller något liknande?
Hur körs lämpligast den nya kolven in och hur långt?

Har sökt men inte funnit svar på alla frågor.
 
om hojen börjat knacka så är det troligtvis antagligen vev eller kolvbultslagret.
När du tagit bort cylindern så provar du att lyfta och flytta på vevstaken upp/ner och i sidled. Den ska glappa lite i sidled men absolut ingenting upp/ner.
Passa på att byta allt. DVS kolvbult, kolvbultslager, kolvringar, kolv samt klipsen.Titta i cylindern efter repor och om möjligt lämna in den för horning. Även fast den ser fin ut så blir det bäst komp om du hornar om den då den får lägga in en ny inslipad yta av den nya kolven/ringarna.
Kör lungt och fint i ca 30-40 mil det ska räcka gott och väl. Du ska inte varva för högt och spec inte under längre perioder. Växla mycket och ligg på olika varv. Hälst inte ha för låga varv heller då motorn får jobba hårt. Ligg så att säga på ett varv där motorn orkar men ändå inte behöver varva sönder.
Detta klarar du. :tummenupp
 
Zayn skrev:
Ägaren innan mig hade bytt kolv men han visste inte hur långt den hade gått sen dess så jag har misstänkt att det var dags igen.
Nu har hojen börjat knacka/klicka, kan det vara kolven?
När det är dags vad ska man byta? Kolv och kolvringar förstås men ska man byta kolvbult, kolvbultslager cylinderpackningar eller något liknande?
Hur körs lämpligast den nya kolven in och hur långt?

Har sökt men inte funnit svar på alla frågor.


Hmm, kan vara nållagret.
Kolv, kolvringar, kolvbult. Nja nållager följer inte med kittet men behöver du inte byta. EDIT: om det nu är lagret såklart du måste byta
Cylinderpacking kan du återanvända. Fast byt helst.
Första gången du startar med ny kolv så kör den riktigt varm stillastående. Ingen tomgång utan gasa hela tiden.
Sen låter du den svalna helt. Sen ut och kör lite lungt en tank. Sen kan du gasa

Kom ihåg att kolla så du får rätt storlek på kolven.

ähh philsson han före den jäveln!
 
Last edited:
DJM skrev:
Hmm, kan vara nållagret.
Kolv, kolvringar, kolvbult. Nja nållager följer inte med kittet men behöver du inte byta.
Cylinderpacking kan du återanvända. Fast byt helst.
Första gången du startar med ny kolv så kör den riktigt varm stillastående. Ingen tomgång utan gasa hela tiden.
Sen låter du den svalna helt. Sen ut och kör lite lungt en tank. Sen kan du gasa

Kom ihåg att kolla så du får rätt storlek på kolven.
man ska vara väldigt noga med packningarna.. :mattias spec topppackningen!. alltid nytt för varje rivning. kul när de börjar läcka in/ut vatten och saker inte håller tätt!.. en packningssats med topp och cylinderfotspackning samt förgasarpackningarna och utblåspackning kostar inte mer än 150kr till den hojen så varför chansa.
 
mycket bra svar du har fått. byt samtliga packningar som du måste plocka bort.
plocka isär motorn innan du beställer delar så ser du lättare vad som behövs.

på ovansidan på kolven står det en bokstav. den bokstaven på den nya kolven ska stämma överens med den bokstav som står på undersidan av cylindern under avgasporten. detta pga att alla cylindrar skilljer sig lite i borrningen.

horning får ej göras, crm har nicasil behandlad cylinder.
 
frew skrev:
mycket bra svar du har fått. byt samtliga packningar som du måste plocka bort.
plocka isär motorn innan du beställer delar så ser du lättare vad som behövs.

på ovansidan på kolven står det en bokstav. den bokstaven på den nya kolven ska stämma överens med den bokstav som står på undersidan av cylindern under avgasporten. detta pga att alla cylindrar skilljer sig lite i borrningen.

horning får ej göras, crm har nicasil behandlad cylinder.
horning får visst tillämpas på nicasilbehandlade cylindrar. Det handlar bara om några hundradels milimeter man slipar bort för att få en ny inkörningsyta. Du syftar på borrning.
 
philsson skrev:
horning får visst tillämpas på nicasilbehandlade cylindrar. Det handlar bara om några hundradels milimeter man slipar bort för att få en ny inkörningsyta. Du syftar på borrning.


Nej, man ska inte hona en nicasil cylinder.
 
DJM skrev:
Nej, man ska inte hona en nicasil cylinder.
här mig väl de kan man visst göra och det skadar inte de minsta.. Vissa nicasilbehandlade cylindrar går tom borra! pga tjockt foder.
 
philsson skrev:
här mig väl de kan man visst göra och det skadar inte de minsta.. Vissa nicasilbehandlade cylindrar går tom borra! pga tjockt foder.

Ja men nicaliset är inte tjockt, det är bara en lite tunn hinna. Då måste du ju nicalisera om den... ( klargjorde, det visste du innan...)
Jag säger att det går att hona nicasilcylindrar...
 
AndersJohansson skrev:
Ja men nicaliset är inte tjockt, det är bara en lite tunn hinna. Då måste du ju nicalisera om den... ( klargjorde, det visste du innan...)
Jag säger att det går att hona nicasilcylindrar...
lämnar du in för honing så lägger de inte på mer nicasil de slipar med fina slipstenar de nicasilet som redan finns. Sen får du stoppa i en kolv som är 1/100 mm större. du får däremot nicasilera om om du borrar till överdimension. Fast enligt niklas_gripen så borrade de hans cylinder till TZRen utan att nicasilera om den. Att de fanns så pass mycket foder att de gick ändå. Fråga honom vetja.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top