Dags för en KTM, SM 625, 640 eller 660?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Dags för en KTM, SM 625, 640 eller 660 alt andra motarder.

Tänkt köpa en KTM SM och 600-serien är vad som gäller. Syftet är att busa, glida runt och bara ha kul. Alltså inga långkörningar.

Kan mer eller mindre ingenting om meka.

Ni som vet eller har erfarenhet, dela gärna med er! Budget 40-45000

Finns det andra alternativ som passar från ex Yamaha och Honda?
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Kan bara skriva om 640sm... en rolig hoj som håller rätt bra!!

Sen vet jag att både 625 och 660 är vassare... men jag tror fortfarande att 640n är tillräcklig för de flesta.
(Hur många kan köra sin 640 fullt ut?)

Lycka till i ditt letande och testkör alla tre modellerna... :tummenupp

Tänk på att om du är bekväm av dig, så skippar du 660n... den har ingen el-start.

//Magnus
 

Sillen

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
KTM 990 smr -11
Jag har haft alla 3.

Och Mitt val om jag skulle skaffat en igen är 625
640:n upplevde jag som betydligt tråkigare
660 sakna elstart (ja jag är lat)
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Jag har haft alla 3.

Och Mitt val om jag skulle skaffat en igen är 625
640:n upplevde jag som betydligt tråkigare
660 sakna elstart (ja jag är lat)

Antar att 625 väger mindre och inte så fasligt mycket mindre ös? Hur är det med service och reservdelar? Vad bör man akta sig för? Hur många mil är för många?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Antar att 625 väger mindre och inte så fasligt mycket mindre ös? Hur är det med service och reservdelar? Vad bör man akta sig för? Hur många mil är för många?

660 väger minst
Har mer kubik (654cc mot 625cc på de andra två)

Billiga originaldelar och enkel service
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
660 väger minst
Har mer kubik (654cc mot 625cc på de andra två)

Billiga originaldelar och enkel service

Stor skillnad på försäkring mellan dom? Om man nu skulle sänka sig till en 525 alt 450 då är det betydligt tätare serviceintervaller? Inget man åker fort med överhuvudtaget?
 

Sillen

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
KTM 990 smr -11
Stor skillnad på försäkring mellan dom? Om man nu skulle sänka sig till en 525 alt 450 då är det betydligt tätare serviceintervaller? Inget man åker fort med överhuvudtaget?


På "mitt" försäkringsbolag kostar dom lika, t.o.m samma på min 990 sm jag har nu. (skiljer givetvis mellan olika bolag, jag har bilsport & mc)

525 o 450 är inga gathojar dom är mer "racing", =mycket mer service. Inget jag rekomenderar om du ska köra på gatan, men om du ska köra mycket bana så är dom bra

640/625/660 brukar hålla många mil, men jag skulle köpt en som hade gått under 1500 mil, helst under 1000.
Men det brukar ju bli dyrare ju mindre mil dom gått
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Försäkringen är samma på alla, t.o.m samma på min 990 sm jag har nu. (skiljer givetvis mellan olika bolag, jag har bilsport & mc)

525 o 450 är inga gathojar dom är mer "racing", =mycket mer service. Inget jag rekomenderar om du ska köra på gatan, men om du ska köra mycket bana så är dom bra
Hur kan du säga att det är samma på alla??? Då de inte ens har samma kubikstorlek och väger olika???

Det är skillnad i försäkringspremie.... 660 tex. är strypt på pappret och är därför billigare än 640. Fast den har mer hk i verkligheten.

Vad beträffar 525 och 450 så är det ju EXC-modellerna (enduro) som man gör om till motard. Dessa funkar oxå på gatan (i alla fall den större) MEN man får tänka på att de ej är gatanpassade och behöver således göras om en del. Om man inte hittar en som redan omgjord.
Dessa maskiner behöver oxå tätare service. Typ oljebyte var 7-8:e timma.

Man kan inte gatregga SX eller SMR 450/525/560
 

Sillen

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
KTM 990 smr -11
Hur kan du säga att det är samma på alla??? Då de inte ens har samma kubikstorlek och väger olika???

Det är skillnad i försäkringspremie.... 660 tex. är strypt på pappret och är därför billigare än 640. Fast den har mer hk i verkligheten.

på bilsport o mc (som jag skrev att jag har) går de på offroadförsäkring
tror att det är samma pris då, kanske skiljer någon hundralapp mellan 660 o 990, jag betalar 4100 hel/hel för min 990, betalade ungefär 3600 för min 660 för två år sedan.

o när de gäller strypta hojar ( på pappert) som tex 660 och husa 650 har vissa försäkrings bolag börjat ta betalt för full effekt, och dom andra kommer säkert oxå göra det snart
 
Last edited:

Linkan_85

Guest
Har en precis nyservad 640-02 till salu för 35 om du vill ha.
Pma för info, finns acropovic slipon mm
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Och jag har en 660-05 till salu. Se signatur.
 

Bjorne_83

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Husum / Örnsköldsvik
Hoj
Ktm 525 smr, Lill Gixxer 600
Helt ärligt du så skippar du hela 600-serien och köper en 525exc motard...
Visst är det lite hårdare service men betydligt roligare o köra o värt verenda jävla krona=)..
Följde me en kommpis i helgen o kollade på en 625 som han köpte och ja satt bara o skrattade hur slö dom är jämfört med en 525 när ja prövade den.. Vi har även samma toppfart på våra maskiner... vill du åka fort så e de ju bara o dreva..
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Jag håller med. Jag har kört de flesta SM-moellerna av KTM och det är väldigt stor skillnad på 625 & 525, både storleksmässigt och upplevelsemässigt. Dessutom vibrerar 525'an nästan ingenting när man på tex 625'an nästan får vita-fingrar bara av att stå still på tomgång. Visst, man får byta olja o serva oftare, men det är värt varje spänn det kostar. Dessutom skulle jag vilja påstå att 525'an faktiskt håller för längre körsträckor också utan att klappa ihop så fort man passerat påfarten till motorvägen. Får jag välja mellan alla modellerna, så blir det 525'an igen. Allt annat är traktorer ;)
 

Sillen

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
KTM 990 smr -11
jag tycker inte som ni:pannkyss , föredrar lc4:an när jag ska köra på gatan.

Vi tycker nog alla olika, så de hade varit bra om du kunde provat dom olika och bildat en egen uppfattning
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
jag tycker inte som ni:pannkyss , föredrar lc4:an när jag ska köra på gatan.

Vi tycker nog alla olika, så de hade varit bra om du kunde provat dom olika och bildat en egen uppfattning

Håller med dig,ska man åka mer väg än skog föredrar även jag lc4:tummenupp
Var på väg att köpa 525a,helt klart är den smidigare men lc4 känns förnuftigare på väg. Ska man sedan trimma så är det lc4a som gäller.Men bilda dig en egen uppfattning du:tummenupp

Helt ärligt du så skippar du hela 600-serien och köper en 525exc motard...
Visst är det lite hårdare service men betydligt roligare o köra o värt verenda jävla krona=)..
Följde me en kommpis i helgen o kollade på en 625 som han köpte och ja satt bara o skrattade hur slö dom är jämfört med en 525 när ja prövade den.. Vi har även samma toppfart på våra maskiner... vill du åka fort så e de ju bara o dreva..


Hmmm...är det något fel på den 625an,tycker inte alls 625an är slö mot 525.
Ja det är klart 525 är rappare/varvilligare men 625 har mera råstyrka tycker jag,men det är ju olika det där.
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top