<Dags för deklaration. Vad kan jag dra av för?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Det jag mest tänker på är om jag som student kan dra av för min körning? All information jag kan hitta täcker "arbete". Om någon vet något annat som kan tänkas innefatta mig så är det självklart uppskattat med :D

Som student får du inte dra av. har du ingen inkomst via arbete så får du inte dra av, hehe. Försökte det med min flickvän, men funkar inte. Har du något deltidsjobb eller dylikt så kan du dra av. Men det är ändå bara för de summorna som kommer upp över 9 000 kr.

Som student får du inte dra av. har du ingen inkomst via arbete så får du inte dra av, hehe. Försökte det med min flickvän, men funkar inte. Har du något deltidsjobb eller dylikt så kan du dra av. Men det är ändå bara för de summorna som kommer upp över 9 000 kr.

Man kanske kan dra av flickvännen? Som RUT typ?

arbetade hela sommaren och varje helg sen ett år tillbaka så där finns en del inbetald skatt att dra av från :)

HAHAHA nu hoppas jag att din flickvän inte har inloggning här, hahaha.. Annars hade du fått dina kulor i en påse ;)

Något som många studenter(ja, även jag :mad:) missar att göra avdrag för är dubbelt boende. Pluggar man på annan ort och är "hemma" över sommaren kan man göra avdrag för dubbelt boende.

Något som många studenter(ja, även jag :mad:) missar att göra avdrag för är dubbelt boende. Pluggar man på annan ort och är "hemma" över sommaren kan man göra avdrag för dubbelt boende.

Intressant, jag är distans-student via Linnéuniversitetet i Växjö, men är där ett par ggr i månaden för excursioner (träffar). Då bor jag hos mina föräldrar. Vågar man dra av lite då kanske? Undrar om de ser HUR man pluggar, alltså att jag är distans-student och inte vanlig...

Då bor jag hos mina föräldrar. Vågar man dra av lite då kanske?..

Jag vet inte hur de exakta reglerna ser ut och om det går att dra av för strö-dagar eller om boendet måste vara på månadsbasis men generellt sett så skall man ha rätt att dra av för dubbla boendekostnader.

Typexempel är när man betalar hyra för den tomma studentlyan medan man firar sommarlov hemma i hålan där man är uppvuxen.

För att kunna göra denna typ av avdrag måste man vara folkbokförd på studieorten.

Det är mycket möjligt du som distanspluggar kan göra samma typ av avdrag som de som jobbar på annan ort ibland..

Jag vet inte hur de exakta reglerna ser ut och om det går att dra av för strö-dagar eller om boendet måste vara på månadsbasis men generellt sett så skall man ha rätt att dra av för dubbla boendekostnader.

Typexempel är när man betalar hyra för den tomma studentlyan medan man firar sommarlov hemma i hålan där man är uppvuxen.

För att kunna göra denna typ av avdrag måste man vara folkbokförd på studieorten.

Det är mycket möjligt du som distanspluggar kan göra samma typ av avdrag som de som jobbar på annan ort ibland..

Precis, i mitt fall samma fast tvärtom. Skriven i Halmstad med studerar "i" Växjö.

Precis, i mitt fall samma fast tvärtom. Skriven i Halmstad med studerar "i" Växjö.

Såhär skriver skatteverket:

"Dubbel bosättning

Krav för avdrag:

Du har rätt till avdrag för ökade levnadskostnader vid dubbel bosättning om

* du på grund av ditt arbete har flyttat till en ny bostadsort och
* du har behållit en bostad för dig, din make, sambo eller familj på den tidigare bostadsorten. (Med "make" avses även registrerad partner.)

För avdrag krävs också att du har övernattat på arbetsorten och att avståndet mellan bostadsorten och arbetsorten är längre än 50 kilometer.

Tidsbegränsning:

* Du får bara göra avdrag för utgifter för måltider och småutgifter för den första månaden av vistelsen på arbetsorten.
* Du får göra avdrag för dina utgifter för logi under längst två år. Gifta och sambor får göra avdrag även efter denna tid om den dubbla bosättningen beror på makens eller sambons förvärvsverksamhet. I sådana fall kan du få avdrag under sammanlagt längst fem år.

Avdrag medges för:

* Utgifter för måltider och småutgifter för den första månaden med schablonbeloppet 63 kronor per hel dag eller med den faktiska utgiftsökningen.
* Den faktiska ökningen av bostadskostnaden."

Kan man dra av för arbetsredskap?
Eller måste man ha firma då?

Jobbar extra för en firma hemifrån så har köpat en dator för det.

Intressant, jag är distans-student via Linnéuniversitetet i Växjö, men är där ett par ggr i månaden för excursioner (träffar). Då bor jag hos mina föräldrar. Vågar man dra av lite då kanske? Undrar om de ser HUR man pluggar, alltså att jag är distans-student och inte vanlig...

Om du inte har en anställning som föranleder dubbel bosättning så har du ej rätt att yrka adrag för detta.

Avdrag i inkomstdeklarationen skall kunna härledas till utgifter som man har haft för inkomsternas förvärvande och stuidelån och eller bidrag är ern en inkomst i den bemärkelsen att du har rätt avdrag.

Kan man dra av för arbetsredskap?
Eller måste man ha firma då?

Jobbar extra för en firma hemifrån så har köpat en dator för det.

En dator anses vara så vanligt förekommande hemma att det vanligtvis ej föranleder rätt till avdrag, och de gånger avdrag har beviljats har det ej varit med hela kostanden i och med att en dator är ej specifikt arbetsrelaterat, de flesta har ju trots allt en dator hemma.

Last edited:
Om du inte har en anställning som föranleder dubbel bosättning så har du ej rätt att yrka adrag för detta.

Avdrag i inkomstdeklarationen skall kunna härledas till utgifter som man har haft för inkomsternas förvärvande och stuidelån och eller bidrag är ern en inkomst i den bemärkelsen att du har rätt avdrag.

En dator anses vara så vanligt förekommande hemma att det vanligtvis ej föranleder rätt till avdrag, och de gånger avdrag har beviljats har det ej varit med hela kostanden i och med att en dator är ej specifikt arbetsrelaterat, de flesta har ju trots allt en dator hemma.

Då har jag alltså rätt att dra av för den körning som jag behövt göra för att komma till skolan eftersom att jag får studielån/bidrag eftersom att jag är där?

Jag borde också ha rätt att dra av för mina två datorer som är bra mycket kraftigare än normalt då dessa är inköpta specifikt för att hjälpa mig i min utbildning (till programmerare)?

Då har jag alltså rätt att dra av för den körning som jag behövt göra för att komma till skolan eftersom att jag får studielån/bidrag eftersom att jag är där?

Jag borde också ha rätt att dra av för mina två datorer som är bra mycket kraftigare än normalt då dessa är inköpta specifikt för att hjälpa mig i min utbildning (till programmerare)?

Huvudprincipen i vårt skattesystem är att du bara kan göra avdrag för kostnader som du haft i samband med en inkomst. När du studerar tjänar du inga pengar på dina studier. Därför kan du inte göra några avdrag.

Huvudprincipen i vårt skattesystem är att du bara kan göra avdrag för kostnader som du haft i samband med en inkomst. När du studerar tjänar du inga pengar på dina studier. Därför kan du inte göra några avdrag.

okej för det som jag quotade av izah så lätt det som att jag hade rätt till det :va

Det är väl så att man har rätt att yrka avdrag för vad som helst så länge man inte
kommer med oriktiga uppgifter.
Tex kan man yrka avdrag för kostnader man har haft för en motorcykel som man
har behövt för rekreation.
(Som skatteverket sedan avslår.)

TACK - Klockrent! :tummenupp
Jag älskar artiklar av det slaget en lördag när man ligger hemma halvkrasslig och uttråkad.

Familjen med mjölkavdrag var underbar :rofl

Har en gammal kollega som försökte göra avdrag för hunddagis. "-Jag får inte ha hunden på jobbet och den klarar sig inte hemma själv, alltså måste jag lämna den på hunddagis för att kunna utföra mitt arbete."

Därigenom försök till samband "Utgifter kopplade till förvärvsintäkter". Gissa om han fick avslag... :D

Skulle sådant gå igenom kan man ju göra avdrag för allt.
"-Om jag inte äter dör jag, och dör jag kan jag inte gå till jobbet".

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år