Dags för bombmatta?

Hur markera att vi inte vill dödas av er?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Aj, aj, aj! Vi gör ju det för en GOD sak! Ändamålen kan då helga medlen!

Faktum är att dem borde vara tacksamma för allt det vi gör för dem.
:rofl

Det är alltså så man skall resonera om man vill ha medlemskap i väst-är-bäst-ingen-protest-klubben.

Du skriver så det inte går att bemöta dig. Du bara ramblar på.

"Att (väst) invaderar länder som man själv önskar" Länk till fakta tack :rolleyes: Som om att någon väststat bara känt för att invadera ett land...

"Din genomsnittliga (utbildade) västmänniska kan betydligt mindre om Mellanöstern än tvärtom." Länk till statistik tack :rolleyes:

Med öppenhet och respekt menar jag på att ett land som drivs av islam, lär inte vara så öppna till att en annan religion får grogrund.

Måste du vara så j-vla spexig i ditt sätt att kommentera eller i dina försök att diskutera något?

Vi har har nog alla fattat att du är riktigt häftig och vet bäst om alla ämnen. :rolleyes:
Jag vet absolut inte bäst i alla ämnen. Men uppenbarligen bättre än du.

Förmodligen duger det inte att jag bara nämner Irakkriget så jag bjuckar på en källa där du kan läsa lite om den utvecklingen, du verkar uppenbarligen ha missat det. http://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_war

Hade du de facto träffat en utbildad mellanösternkis hade du vetat att så var fallet. Men med tanke på att du numera skyr både Södertäljes gator och allmäna läroverk är den chansen försvinnande liten, tyvärr. Men för din skull skall jag se om jag hinner med lite faktasökning senare under kvällen.

Länder som drivs av Islam, jag vill se om du kan namedroppa det landet. Ja, singularis. :tummenupp

Edit: Förresten, du menar alltså att länder där den dominerande religion är islam skulle vara mindre toleranta till andra religioner än länder där den dominerande religionen är kristendom?

Last edited:

Förmodligen duger det inte att jag bara nämner Irakkriget så jag bjuckar på en källa där du kan läsa lite om den utvecklingen, du verkar uppenbarligen ha missat det. http://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_war

Hade du de facto träffat en utbildad mellanösternkis hade du vetat att så var fallet. Men med tanke på att du numera skyr både Södertäljes gator och allmäna läroverk är den chansen försvinnande liten, tyvärr. Men för din skull skall jag se om jag hinner med lite faktasökning senare under kvällen.

Länder som drivs av Islam, jag vill se om du kan namedroppa det landet. Ja, singularis. :tummenupp

Edit: Förresten, du menar alltså att länder där den dominerande religion är islam skulle vara mindre toleranta till andra religioner än länder där den dominerande religionen är kristendom?
Om din åsikt är att Irak-kriget var helt onödigt, så är det din åsikt. Det är inte fakta för det.

Det finns en hel del länder som drivs med islamska värderingar ja. Du får googla sådana länder själv.

Sedan så verkar du tro att jag enbart träffar ariska människor med blå ögon. Intressant vändning som totalt sätter stopp i min önskan skriva mer i ämnet.

Du är aningen tröttsam att diskutera med. Du får diskutera med andra istället.

Om din åsikt är att Irak-kriget var helt onödigt, så är det din åsikt. Det är inte fakta för det.

Det finns en hel del länder som drivs med islamska värderingar ja. Du får googla sådana länder själv.

Sedan så verkar du tro att jag enbart träffar ariska människor med blå ögon. Intressant vändning som totalt sätter stopp i min önskan skriva mer i ämnet.

Onödigt? Det har inte med saken att göra. Det var ett västland som invaderade ett annat land efter eget tycke, precis som det du menade aldrig har hänt.

Du har fel, landet är Iran. Googla kan du göra själv eftersom du inte vet varken upp eller ner.

Det är också det intrycket som du har skapat och återskapat åtskilliga gånger, kanske värt en funderare på hur du framstår om det inte stämmer?

Ja, du diskuterar ju inte ens så jag förstår det. Du presenterar en åsikt, jag ifrågasätter, du säger att jag svamlar, jag säger att jag ifrågasatte, du lämnar diskussionen.

Du har fel, landet är Iran. Googla kan du göra själv eftersom du inte vet varken upp eller ner.

Du verkar inte ha så stor koll heller... kollat upp Saudi-Arabien?

Vad har de för tolerans till andra religioner än Islam? Vad har de för konstitution?

Du verkar inte ha så stor koll heller... kollat upp Saudi-Arabien?

Vad har de för tolerans till andra religioner än Islam? Vad har de för konstitution?
Saudis system är baserat utifrån en monarks absoluta makt, inte en teokratisk ideologi som Iran. Saudi drivs av en monark, Iran av islam.

Saudis system är baserat utifrån en monarks absoluta makt, inte en teokratisk ideologi som Iran. Saudi drivs av en monark, Iran av islam.

Det ser annorlunda ut rent formellt sett, men är det egentligen det?

Bägge ländernas grundlagar utgörs av sharia.
Båda länderna har 1 person som har den yttersta makten.

...

"Att (väst) invaderar länder som man själv önskar" Länk till fakta tack :rolleyes: Som om att någon väststat bara känt för att invadera ett land...

...

Öhh, du har hört om Bushdoktrinen? Nu är det ju ett etablerat faktum att Bush är världshistoriens mest misslyckade president, men bushdoktrinen är ju ett lågvattenmärke till och med för hans sorgliga arv till eftervärlden...

Varför var Irak-kriget nödvändigt? (snälla kom inte med demokratisnacket) Vore det inte lättare att bara skicka över ett par agenter för att knäppa Hussein? Måste man bomba landet tillbaka till stenåldern?
Är det detta! som du med flera kallar för civilisation.

Är det dina icke ariska vänner som berättat för dig att flyktingarna i Södertälje får 43 000kr/m :)

Varför var Irak-kriget nödvändigt? (snälla kom inte med demokratisnacket) Vore det inte lättare att bara skicka över ett par agenter för att knäppa Hussein? Måste man bomba landet tillbaka till stenåldern?
Är det detta! som du med flera kallar för civilisation

Vafalls!!? Om inte vi bombat dom tillbaks till stenåldern först, så skulle dom tagit alla sina ickeexisterande massförstörelse vapen och bombat oss tillbaxs till apstadiet

Vill man verkligen förstöra en civilisation ska nog göra som japanerna gjorde när de hämnades hiroshima. -med massförströelse vapen tex tv-spel o datorer o annan skit . nu sitter vi här en hel generation totalt passiviserade och glor på en skärm, att just DU läser detta just nu är ett bevis för detta.

shit. jag måste skaffa mig ett liv..

Du skriver så det inte går att bemöta dig. Du bara ramblar på.

"Din genomsnittliga (utbildade) västmänniska kan betydligt mindre om Mellanöstern än tvärtom." Länk till statistik tack :rolleyes:

Med öppenhet och respekt menar jag på att ett land som drivs av islam, lär inte vara så öppna till att en annan religion får grogrund.

Vi har har nog alla fattat att du är riktigt häftig och vet bäst om alla ämnen. :rolleyes:

Finns där folkrättsliga skäl till något av västvärldens krig ( undantaget Irak 1.0 med Bush d.ä)med länder huvudsakligen befolkade av muslimer sedan WWI? Eller kan det vara så att vi kanske snarare motiverar det med våra egna särintressen? Om man nu invaderade Irak med humanitära/folkrättsliga skäl varför gör vi då inte ett skit åt resten av världens diktatorer som förtrycker sitt folk. För det är väl inte så att Irak har ett högre geopolitiskt värde än Nordkorea?

Jag kan personligen garantera dig att en utbildad Iranier kan mer om Sverige än vad du kan om Iran, detta trots att Iran har i runda slängar 10ggr så många invånare och är stormakt i regionen medan Sverige är en fis i världens periferi.Då jag bodde i Ungern var där många iranier ditskickade av sina föräldrar för att bli läkare. De var precis lika pålästa och kunniga om västs samhällsbyggande och statsskick som men medelsvensk.
Det stora problemet för många länder i regionen är att andelen utbildad medelklass befinner sig ungefär 100 år efter västs och därmed finns där större rekeyteringsbas för fundementalism.

Är vi i västvärlden verkligen så toleranta och sekulariserade i vårt styrande? Är ex USA/Italien betydligt mer fria från religösa influenser i statsapparaten än vad Turkiet/Egypten/Syrien/Libanon?

Vi har nog alla fattat att du är både obildad och etnocentrisk

Vafalls!!? Om inte vi bombat dom tillbaks till stenåldern först, så skulle dom tagit alla sina ickeexisterande massförstörelse vapen och bombat oss tillbaxs till apstadiet

Vill man verkligen förstöra en civilisation ska nog göra som japanerna gjorde när de hämnades hiroshima. -med massförströelse vapen tex tv-spel o datorer o annan skit . nu sitter vi här en hel generation totalt passiviserade och glor på en skärm, att just DU läser detta just nu är ett bevis för detta.

shit. jag måste skaffa mig ett liv..

Fan! det har du rätt i tänkte inte på det!:D

Nja. du har väl blande de topp fem vassaste tangentborden på sh enligt mig.
But can´t wrap my head around you.

det är en komplimang. tack.
om du bjuder på varm choklad, får du välja mellan att höra mig recitera sun tzu's 'art of war' eller bara dra en fräckis.

Det ser annorlunda ut rent formellt sett, men är det egentligen det?

Bägge ländernas grundlagar utgörs av sharia.
Båda länderna har 1 person som har den yttersta makten.
Mjae. I Saudi är det en person med den absoluta makten och det är han som använder religionen som ett styrmedel. Khomaynin i Iran är, trots hans överbefälhavarstatus, beroende av väktarrådet och även Ahmadinejad/Majlis. Det är ett ganska komplext maktdelningsystem de använder, där är det religionen som styr regeringen.

Edit: Vilket alltså var anledningen till att jag sökte efter just Iran hos Swedie, det land där religionen styr. Skall man beakta alla länder som har lite Sharia/Koraninfluenser så ryker även alla grundlagar med Bibelinfluenser och då blir det lite hattigt.

Last edited:
Skall man beakta alla länder som har lite Sharia/Koraninfluenser så ryker även alla grundlagar med Bibelinfluenser och då blir det lite hattigt.

Tja, vardagen för invånarna blir ju snarlik då bägge länderna har samma lagar och rättssystem.

Finns det ett kristet land där grundlagarna baseras utifrån kristendomen på samma sätt, och om det finns, vad innebär de kristna lagarna för rättssystemet och människorna i jämförelse med länder som använder sig av sharialagarna?

Människorättsorganisationer som Amnesty klagar på förhållanden i Iran och de straff regimen rättfärdigar med sharia. Kristendomen har ju också haft en väldigt mörk tid, och har fortfarande vissa grenar som är suspekta.

Dock så känner åtminstone inte jag till någon kristen stat som med religiösa motiv rättfärdigar grymma straff på samma sätt som någon med sharia.

Det är klart att man som djupt troende muslim inom dessa områden försvarar lagarna, de har ju trotts allt blivit indoktrinerade att detta är den absoluta sanningen och rättvisan sen födseln.

Men, det är inte ok att en stat rättfärdigar något som med konsensus av de flesta nationer betraktas som brott mot mänskliga rättigheter.

Last edited:
Tja, vardagen för invånarna blir ju snarlik då bägge länderna har samma lagar och rättssystem.

Finns det ett kristet land där grundlagarna baseras utifrån kristendomen på samma sätt, och om det finns, vad innebär de kristna lagarna för rättssystemet och människorna i jämförelse med länder som använder sig av sharialagarna?

Människorättsorganisationer som Amnesty klagar på förhållanden i Iran och de straff regimen rättfärdigar med sharia. Kristendomen har ju också haft en väldigt mörk tid, och har fortfarande vissa grenar som är suspekta.

Dock så känner åtminstone inte jag till någon kristen stat som med religiösa motiv rättfärdigar grymma straff på samma sätt som någon med sharia.

Det är klart att man som djupt troende muslim inom dessa områden försvarar lagarna, de har ju trotts allt blivit indoktrinerade att detta är den absoluta sanningen och rättvisan sen födseln.

Men, det är inte ok att en stat rättfärdigar något som med konsensus av de flesta nationer betraktas som brott mot mänskliga rättigheter.
Jag instämmer i allt du säger!

Status
Ej öppen för fler svar.
Back