Dags för besiktning

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Söder om
Hoj
EXC525 SM
Då var det dags. Adventuren ska igenom.
Vore bra om man kan få lite tips på grejer som kan få nedslag på, vissa grejer kanske man inte tänker på innan.
Hur petiga är de med drivpaket?
Jag har ett Pirelli MT21 på bak, är det godkänt?
Sen ska man ju ha en liten röd reflex på bakskärmen också. Mer sådana smågrejer?
Lär väl byta ljuddämpare också eftersom jag har ett Leovince slipon på nu som låter en del.
 
Mitt yoshimura kommer då i vart fall inte att gå igenom. Systemet har passerat 2 ggr i rad med 1 db marginal eller nåt sånt och i regel öker ju ljudstyrkan över tiden när man inte packar om.
 
Hagster skrev:
Reflex bak brukar folk bomma men det är de stenhårda på.

Tro mig, man kan åka dit på ALLT om man får fel gubbe...

(ska ombesikta bilen i morgon efter tre tvåor)
 
Fungerande blinkers (E-godkända), helljus, halvljus, bromsljus (fot och hand), skyltbelysning, hastighetsmätare (belyst), däckmönster, reflex, originalljuddämpare....
 
Fälgkors, handbroms, varningsblinkers, vindrutetorkare, kofångare...
Ja du vet...det där gamla vanliga.
 
1mm gäller som minsta däckspårdjup. Och glöm inte sätta dig backspeglarna om du brukar köra utan.

Fråga: MÅSTE man ha hugger eller?
 
Just det fan.. tuta måste jag skaffa en ny också :( Tror inte dom tycker twinmuller räcker för att få bort folk från vägen :hihi
 
Hur är det med däckmönstret? Jag har gamla bandäck som e slitna på kanterna men i mitten är de fräsha.

//Mvh
 
Jag besiktigade min hoj förra veckan. Jag har racedäck som är slitna på kanterna, det var inga som helst problem. Hugger har jag ingen så det lär man inte behöva och sist men inte minst så behöver man inga backspeglar heller, såvida de inte ändrat nåt sen förra året då jag besiktigade en annan hoj utan. Då sa de att det inte behövdes backspeglar på grund av att du har fri sikt runt om hela fordonet. Så det så.

Men tänk på regplåtsbelysning samt att reflexen är e-märkt och sitter tydligt!
 
Jag är mest orolig för mina miniblinkers bak, visserligen har de rätt mellanrum och syns bra bakifrån, men är gubben grinig åker jag säkert dit på det...Vad har ni andra för erfarenheter, brukar dom vara petiga med blinkers?
 
yonsson skrev:
(MINSTA)

Tänk tvärt om. Mitt är slitet i mitten, men inte helt på sidorna. Är det ok?
Troligtvis inte

Jo men mittena v däcket använder man ju på gata. Hur ofta ligger man i kurvorna på gatan?

Gick ju bra för Florodoltarzan så jag kör på mina i bes så får vi se. :tungan
 
Här kommer en liten genomgång vad som ev kommer att kollas! :)


* Fungerande blinkers "avstånd mellan blinkers är följande: 24cm i fram & 18cm i bak! Miniblinkers är väl OK om de nu verkligen ger ett bra sken. Tänk er själva, Ta nån dag när det är riktigt bra solsken, slå på blinkers och gå bort ca 5m från hojen. Om ni inte ser blinkade skenet så kommer garanterat inte nån bilist göra det heller från t,ex 25m. Blinkers är viktiga punkt slut!

* helljus samt helljusindikatorn från -84 och framåt

* halvljus Om du är osäker på höjden, se till att kunna komma åt inställningsskruven så brukar de oftast hjälpa till!

* Positionsljus i bak fungerar

* bromsljus (fot och hand) Kontrollera att bakre bromsljus kontakt verkligen fungera för de brukar kärva ihop

* skyltbelysning som verkligen lyser upp skylten, inget skit

* hastighetsmätare (belyst) Sällan de kollar att den är belyst, viktigare vid regbesiktning. Kolla så att hastighetsmätaren fungerar!

* däckmönster, 1mm över hela slitbanan, inga skador eller däcktyp t,ex "not for highway use"

* reflex "kostar max 25:- efterkontroll kostar 180:-"

* originalljuddämpare " bäst att sätta på om man inte vill chansa med sitt andra rör!

* Kolla så att hjullager är bra både fram & bak samt att inget missljud eller glapp förekommer "vissa fall kan man känna ett missljud i framhjulet just i styret med lite mer vibrationer som följd.

* Kolla länkaget i bak så inget är glapp "ack så viktig del som många glömmer bort att underhålla"


* Tuta såklart

* Kolla så att bultar, muttrar samt ekrar mm sitter fast.

* Drivpaket, inga tandpets liknande tänder på dreven, kedja= kan man dra ut så man kan se 2/3 av drevets tand så är den slut. Nej det går inte att spänna bort ett slitage. Titta även så att ingen länk har börjar kärbva ihop! Kolla så att kedjelåstet sitter åt rätt håll

* Kolla så att drev sitter fast!

* Vrid styret åt höger & vänster för att se så att gasvajern löper fritt och inget gashäng förekommer

* Stötdämpare på fram & bak att de fungera korrekt samt inget läckage. många tar inte en läckande packbox samt gaffelolja som kommit på bromsbeläggen på allvar tyvärr.

* Bromsbelägg, krav 1mm

* Koll av styrlager att inget hack förekommer samt att det inte har kärvat. Ang hacket: Ofta förekommer ett hack just i mittläget, lättast är det att kolla på hojar som har centralstöd eller så får man dra upp den på sidostödet och känna när man vrider styret t,ex från höger till vänter.

* Inget större oljeläckage från motorn

* Svinglager är ok genom att tag tag i svingen och dra mot dig och ifrån.

* Kolla ev bensinslangar så de inte har torkat och spruckit!

* Kolla växelföraren då den brukar bli glapp, försök att dra fast den eller lägg ditt gängtejp och dra fast annars kan splinsen "spåren på axeln" ta skada.

* Kolla så att bromsskivan inte är skev "förekommer oftast en pulserande bromsverkan som kan kännas i bromshandtaget/ bromspedalen "väldigt viktig sak"

* Kolla så att inte bromshandtaget tar längst in vid ev kraftigare inbromsning så att du fortfarande ha reserv kvar för ev ännu mer bromskraft. Detta är väldigt vanlig på hojar där ägaren tror sig veta att de har bra bromsar fast de är livsfarliga! "ännu viktigare sak"


Och till slut det viktigaste: Var trevlig mot besikningsgubben så är han med all säkerhet trevlig tillbaks. Många av dem som besiktar hojar har ett mcintresse själva så visst kan de mkt även de!
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top