Dags för besiktning

Born2Stroke

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen för tillfället.
Snart dags för kontrollbesiktning av min nyinköpta exc. Nu står det i regbeviset att det skall sitta 90/90 -21" 54m däck på i fram och 120/80 -18" 65m i bak.

Måste det vara exakt dom däcken? Eller kan jag sätta på några radialdäck som jag tänkt köra med sen? Alltså nått däck som är bra att köra på väg med.

Hojen är lv-reg.
 
Du kan gå upp eller ner en storlek ibak men ifram ska du inte ha något annat än rekomenderat. om du vill ha större än det så får du skaffa andra fälgar. tänk på ibak om du sätter större så går den stabilare men trögare i kurverna. Och sätter du mindre så svänger den lättare men blir ostabilare.
 
Du kan gå upp eller ner en storlek ibak men ifram ska du inte ha något annat än rekomenderat. om du vill ha större än det så får du skaffa andra fälgar. tänk på ibak om du sätter större så går den stabilare men trögare i kurverna. Och sätter du mindre så svänger den lättare men blir ostabilare.



du är jävligt dålig på att formulera dig ibland....




han menar såklart BREDARE, inte större. Man kan slänga på nån storlek bredare än vad fälgen är byggd för utan problem.

Men till din fråga. Du behöver inte ha exakt dom däcken som anges i regpapprena. Huvudsaken är att fälgstorleken stämmer. Det finns ett visst antal procent på hur mkt man får ändra på storleken, vilket innebär att ett par 17" motardhjul oftast INTE går igenom om dom är petiga.

men så länge du har rätt storlek på fälgarna så är det inga problem att byta som du vill.
 
har med besiktning o göra men inte däck. min varvmätare inte i funktion just nu, måste den fungera för att gå igenom besikningen?
 
tack. Ja anade det, dom kan ju inte direkt slå ned på om man sätter på ett däck med bättre Li värde samt. högre hastighetsindex.. Jaja det löser sig nog.
Någon som har några bra däck att rekomendera? Har inte råd med motardfälgar så det jag söker är något on/off road däck.

Fler frågor:
Kan dom slå ned på att stödet inte fungerar som det ska på besiktningen?
Någon som har en fin bild på vilka kablar det är som går till tutan på en exc -04?
 
Tror ni ja kan köra med typ dom här däcken? http://www.nordendack.se/MC-dack_Michelin_Michelin/products/137889/80-90_-_21_48R_SIRAC.html
Eller kommer det se helt förjävligt ut?

Är det värt att lägga till 500 kr för att få dom här istället? http://www.nordendack.se/MC-dack_Mi...137892/90-90_-_21_M-C_54H_ANAKEE_F_TL-TT.html



_joel_ har något liknande som första länken. visst det är bättre än knotter om du ska åka asfalt. men det är låååååångt ifrån optimalt. jag fick dock bakhjulssläpp i utgång på en böj när vi körde på en liten slinga i skogen. och då va hans avgasport fel inkopplad så den var konstant stängd. men visst går det att brassa lite om man vill.

kolla om det går att få tag på helt släta däck. det är bra mkt mer komfortabelt.

eller ännu bättre. byt fälgar. det behöver inte bli mkt dyrare än att byta däck. sälj dina gamla fälgar och köp ett par motard.

edit: finns rätt mkt släta däck i rätt dimensioner på den sidan. blir visserligen dyrare men det är värt det... kolla pirelli mt75, landar på straxt över 2 för en uppsättning.
 
Last edited:
Okej. Men jag kommer nog köra lite grusväg också.. Är det lika bra ä skippa släta däck då å köpa några med nabbar?
Aja, det löser sig nog, men tror du jag kan besiktiga med dem där 80/90 och 110/80 däcken från michelin?
 
Okej. Men jag kommer nog köra lite grusväg också.. Är det lika bra ä skippa släta däck då å köpa några med nabbar?
Aja, det löser sig nog, men tror du jag kan besiktiga med dem där 80/90 och 110/80 däcken från michelin?
Jaaa! Dom är inte så jäkla petiga. Bara själva däcken är godkända för väg så kvittar det i princip vad det är för sort.

Har inte hört om någon änsålänge som har fått ombesiktning pga fel hjuldimension..
 
Jaaa! Dom är inte så jäkla petiga. Bara själva däcken är godkända för väg så kvittar det i princip vad det är för sort.

Har inte hört om någon änsålänge som har fått ombesiktning pga fel hjuldimension..

Dom behöver inte alltid vara godkända för väg :-p
Lyckades besikta Skrutten (GGn) med crossdäck åtminstone
 
Dom behöver inte alltid vara godkända för väg :-p
Lyckades besikta Skrutten (GGn) med crossdäck åtminstone



vad jag har hört gäller den texten bara i staterna. jag bestiktigade crmen med knotterdäck med texten not for highway use. inga problem. här gäller typ mönster djupare än vad nu gränsen är = godkänt.

Ja du kan besiktiga med såna däck.
 
vad jag har hört gäller den texten bara i staterna. jag bestiktigade crmen med knotterdäck med texten not for highway use. inga problem. här gäller typ mönster djupare än vad nu gränsen är = godkänt.

Ja du kan besiktiga med såna däck.

Vad jag har hört gäller "Not for highway use" bara i USA också, men att här i vårt baconformade land ska vi ha någon annan stämpling.
Hur det egentligen ligger till vet jag inte
 
Nyheter
Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Back
Top