Dags för banhoj

ducce anders

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2010
Hoj
2001,Ducati;900ssie
Tjentjena har bestämt mig att det e dags för en riktig banhoj den skall alltså endast gå på bana inte gata.

Hojarna ja spanat på är Bmw s1000rr, Ducati 1x98s/ 848evo, Triumph Daytona 675R, alt kawasaki zx10r 2011- kawan e ja bra osäker på, jag e inte pigg på japan hojar men har haft flera som sagt till mig att den e grym på bana.

Vet att det är en skum blandning av liter klubbor och mellanklass men jag e bra kluven om den sinnessjuka draget och galenskapen med värstingarna och körbarheten och det "vettiga" med mellanklassarna.

Sitter och fundera på va de skulle kosta och byta kåpor/broms/kopplings grepp osv mellan dom olika hojarna med.

Är det någon som har några tankar eller tips om vad en newb som jag ska göra? :).

Köp min, den är färdigkittad och riktigt jävla snabb! Kolla mina annonser ;)
Om inte den passar så skulle jag ändå säga att du borde satsa på en 600/750/848. Mer än tillräckligt med klöver i dom, speciellt för en noob :)

Tja
Min är också till salu ;-)

Tycker du ska satsa på att köpa en hoj som är klar för bana, kostar mkt flis att plocka på det man vill ha. jag vet..

För ren banåkning tycker jag och många med mig att 600-675 cc är perfekt, känner flera som är betydligt snabbare på dessa än sina gamla 1000cc cyklar. Samt så halverar du ditt däckskonto, som blir dyrt nog ändå..

Så tycker jag :)

Jag vet inte om du har kört bana eller vilka hojjar du kört öht, men ett tips är att prova både 1000 & 600 innan för att se vad du gillar.

R6, CBR600,CBR1000 och R1 finns ju en hel del delar till ute i garagen.

Nog för att jag gärna själv önskat mig en RSV4 eller S1000RR

Vilken hamburgare är godast på mcdonalds??

Vilken hamburgare är godast på mcdonalds??

mc feast!

Till TS så tycker jag även du borde kolla på lite äldre r1or. Mellan 98-01 då de var som bäst, de är betydligt billigare än de du funderar över så du att du kan köpa en extra hoj för att ha om du skulle vurpa rejält. Prestandamässigt så är de utan tvekan jämnbördiga med de du funderar över!

mc feast!

Till TS så tycker jag även du borde kolla på lite äldre r1or. Mellan 98-01 då de var som bäst, de är betydligt billigare än de du funderar över så du att du kan köpa en extra hoj för att ha om du skulle vurpa rejält. Prestandamässigt så är de utan tvekan jämnbördiga med de du funderar över!

Så du menar att en sur retta från 98 är har samma prestanda som en BMW s1000rr eller en Kawasaki zx10 från 2011 :va det enda som är samma är att dom har två hjul och ett styre

Om du inte kört sjukt mkt bana redan, eller hoj länge, så tycker jag att du ska börja med en 600:a.

För mig kapade uppgradering från R1 till R6 flera sekunder rakt av och körningen lossnade på ett helt annat sätt än på literklubban. Så nu är båda mina strutsar till salu till förmån för en nyare R6:a.

mc feast!

Prova att tänka innan du pratar/skriver så ska du se att det blir bra ngn gång....

Till ts så låter dina alternativ både dyra i inköp och reservdelar!

Zx10r-11 är grym, ngt svåra att ställa in och ganska hetsig i karaktären, modellen före är lite lugnare, Bmwn är nog lite snällare att köra och är grym.
Duccarna är fina men har en tendens att falla i bitar efter ett tag... Ska man inte tävla så är ju GSXR750 ett bra alternativ.
Är man helt grön kanske en 600:a är bättre men en 1000 går ju faktiskt att köra på mellanregistret och det är ju kul på rakorna om inte annat. Visst tar en 1000 mer däck men tror flertalet 600:or är betydligt hårdare körda än 1000 hojarna. Finns ju gott om fina CBR, ZX10or etc till schyssta priser... Att köpa 10-12 år gammal racehoj är att be om problem och brukar bli dyrt i slutänden också...

Lysande, förutsätter att du provat irl och inte ställt frågan på mcdonalds forum :)

S1000RR: Grym hoj på alla sätt och vis. Nästan för bra i min mening.

ZX10R: Grym hoj på alla sätt och vis. Föll mig mer i smaken än Bumsen.

Ducati 1*98 / 848: Bättre köpa en RC8 för halva pengarna. Slipper en massa oroväckande skrammel då också.

Daytona: Som gjord för bana. Inget att anmärka på.

1X98 och 848 evo faller i bitar? Tror inte du haft någon erfarenhet av dessa hojar innan.

Någon gång kan du ha problem med att någon skruv blir lite slapp och i värsta fall ramlar av men inte svårt att gå igenom kåpskruvarna en gång per säsong och dra åt dem lite.

BMW:en har ju samma problem, skruvar som drar ur sig själva av vibrationerna.... och det av en radfyra.

1098 och 1198 måste provköras, helt klart brutal upplevelse mest pga den vill skicka upp framhjulet från tomgång i de första tre växlarna. RC8 bör vara jämnbördig men känns inte så.

Duccen är dock snyggare, och att 1098 och 1198 är apdyra stämmer inte längre... du får en fräsch 1098 standardmodell för 80-90 lök.

Last edited:
Jag har ingen erfarenhet av Duccarna på banan men jag har haft ett antal Japs-fyror som jag tävlat med och enligt mitt tycke är dom ganska intetsägande, dock synnerligen effektiva. Men man vill väl ha en rolig mc? Så jag skulle välja en hyper alla dagar i veckan om jag köper en till banhoj.

Last edited:
Tack för svaren :) hoj har ja bara kört i err 3 år nu och på bana endast kört ducati 900ssie endast blitt 5bandagar och ett par kvällar med fiver.
Testat en 2010 R1 och en 2012a och de föll mig inte på läppen. ducce 1098 har ja lånat polarens lite förra året och den va bra roligare än R1orna. Försökt att få testa kawa zx10r 2011- men fått blankt nej 2ggr av stibix i borås (bara att köpa) va svaret dom gilla....bike hade sålt slut på alla sina så det sket sig med.
Får fan ta och vinna på lotto och köpa en av varje helt enkelt!.

Tack för svaren :) hoj har ja bara kört i err 3 år nu och på bana endast kört ducati 900ssie endast blitt 5bandagar och ett par kvällar med fiver.
Testat en 2010 R1 och en 2012a och de föll mig inte på läppen. ducce 1098 har ja lånat polarens lite förra året och den va bra roligare än R1orna. Försökt att få testa kawa zx10r 2011- men fått blankt nej 2ggr av stibix i borås (bara att köpa) va svaret dom gilla....bike hade sålt slut på alla sina så det sket sig med.
Får fan ta och vinna på lotto och köpa en av varje helt enkelt!.

Hoppas inte du köper hos dem du blev nekad provkörning, dina pengar borde de inte få :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park