Dags att utbilda sig till Tävlingsledare

Status
Ej öppen för fler svar.
som i alla andra sporter ändras spelreglerna både för klubbar och utövare.
En regel som riskerar att reducera antalet träningstillfällen till hälften är en ändring av spelreglerna i en riktning som vi inte tycker om. För Hyllinge är detta inget problem eftersom träningstillfällena är så få (fem kvällar per år, á 30 effektiva minuter per grupp, gärna förlagda till tidig vår och sen höst), men föreningar med en mer livaktig verksamhet kan bli drabbade.

Vi säger tack, men nej tack :)

rätt
det är lodnert tillsammans med polisen som godkänner banor i sverige.
om det finns farliga avsnitt på en bana så gör dom påpekande som banägaren måste fixa till innan banlicensen skrivs på.
banbesiktigaren gör en bemmaningsplan som följer med banlicensen.
det finns olika bemmaningsplaner beroende på evenemang.
ingen banlicens = ingen tävlings eller träningstillstånd

Polisen? Är dom inblandade i detta? Kan jag svårligen tänka mej. Volmar och Kenneth är de som besiktigar banor på svemo.

fiddy är minimotorcross

ang SMA
Christr skrev:
ska ni försäkra MC bankörningar oxå?

Nej Tack, i alla falll i dagsläget.
Aha! OK, tack för det klarläggandet. Jag har TL-licens för SVEMO dragracing och har hört att SMA tar försäkringar även för den sportgrenen.

Apropå det så skrevs det nånstans tidigt i tråden här att TL-licensen inte är grenbunden men det påstår jag inte stämmer. Jag har inte kortet i plånboken just nu men nog fanken står det "dragracing" på det och på utbildningen var det hårt fokus enbart på DR. Förutom det så vore det inte rimligt på något vis om jag skulle få agera TL på en RR-tävling med en TL-licens för dragracing?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Aha! OK, tack för det klarläggandet. Jag har TL-licens för SVEMO dragracing och har hört att SMA tar försäkringar även för den sportgrenen.

Apropå det så skrevs det nånstans tidigt i tråden här att TL-licensen inte är grenbunden men det påstår jag inte stämmer. Jag har inte kortet i plånboken just nu men nog fanken står det "dragracing" på det och på utbildningen var det hårt fokus enbart på DR. Förutom det så vore det inte rimligt på något vis om jag skulle få agera TL på en RR-tävling med en TL-licens för dragracing?

Mvh
PiPPi

Teorin är inte grenbunden, men praktikdelen är det.

Märklig diskussion. I princip alla här tycks tro att SVEMO, RF och deras specialförbund är myndigheter (inkl. SVEMO själva) men så är det självklart inte.

Det enda som gäller är Svea Rikes Lag, typ http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3361892&postcount=98 Vem som helst kan arrangera och driva motorsport som tävling/träning i Sverige utan att varken SVEMO eller SBF måste finnas med som nån slags försäkringsmäklare och regelhanterare.

Det sker redan nu, t.ex. på vissa dragracing-övningar, Fiddy-föreningen, SLC och annan banracing, etc. Klubbar och andra kan dra på helt själva, mer info runt det hela hittar ni på t.ex. http://www.ib.se/artikel.php?ID=1625 , http://www.svenskamotorsportalliansen.se , http://front.marsh.se/CybersureFrontoffice/brand/sma-slc

Mvh
PiPPi

:fakta Sanna ord!

Dessutom är det intressant att Motorsportalliansen tar 300 kr för en helårsförsäkring!

Märklig diskussion. I princip alla här tycks tro att SVEMO, RF och deras specialförbund är myndigheter (inkl. SVEMO själva) men så är det självklart inte.

Eftersom SVEMO teknat en försäkring som gäller "alltid" så blir allt "lite konstigt".
Så länge ingen använder den blir det inget problem...

Det enda som gäller är Svea Rikes Lag, typ http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3361892&postcount=98 Vem som helst kan arrangera och driva motorsport som tävling/träning i Sverige utan att varken SVEMO eller SBF måste finnas med som nån slags försäkringsmäklare och regelhanterare.

Precis!

Så kontentan blir... man fixar Motortävlingsförsäkringen från SMA så kan man köra träningar utan att blanda in SVEMO reglertjafs?
(för nån sorts försäkring vill man ju ha...)

Vore ju förträffligt!

Eftersom SVEMO teknat en försäkring som gäller "alltid" så blir allt "lite konstigt".
Så länge ingen använder den blir det inget problem...

Precis!

Så kontentan blir... man fixar Motortävlingsförsäkringen från SMA så kan man köra träningar utan att blanda in SVEMO reglertjafs?
(för nån sorts försäkring vill man ju ha...)

Vore ju förträffligt!

Detta är ju egentligen helt absurt att vi ska behöva tänka i dessa banor! Svemo är ju VI, som finns till för OSS. Vi medlemmar vill ju träna så mycket som möjligt. F-n vad krångligt allt blir.

:fakta Sanna ord!

Dessutom är det intressant att Motorsportalliansen tar 300 kr för en helårsförsäkring!
Var hittar du prisuppgifter?

Detta är ju egentligen helt absurt att vi ska behöva tänka i dessa banor! Svemo är ju VI, som finns till för OSS. Vi medlemmar vill ju träna så mycket som möjligt. F-n vad krångligt allt blir.
:fakta

Tragiskt att vi letar efter sätt att kringgå SVEMO:s krav. Särskilt när det gäller säkerhetsfrågor, där vi egentligen alla är helt överens.

Last edited:
Nu har jag läst hela tråden igen ringt lite samtal osv. Om jag nu förstått det här rätt så gäller nu följande.

Vid samtliga körningar med lic RR-åkare ska det finnas en TL. TL finns bara där för att kontrollera att bemaningsplan för RR-träning följs. Han kan på nått sätt också bli skyldig till nått om man kör utan att uppfylla kraven.

Andledning till att Svemo gjort så här är för att man har fått klagomål på hur privata banhyrare samt klubbar anordnat sina körningar/träningar. Samt att försäkringen (svemo:s för tredje part) inte ska gälla när privata banhyrare kör lic-grupper. Utan banhyrare får fixa egen eller bli ansvariga själva.

Har jag förstått denna soppa rätt då?

Frågor:

Vad händer om jag tex går en TL kurs och och följer med på en privat körning som TL? Då är vi ju tillbaka på ruta ett och allt man lyckats med är att bränna ut några stackare till.

Då TL är en bristvara (det finns ju ingen som åker från Linköping till Skåne för att vara TL på en träning) hur många träningar blir det innan vi bränt ut dessa (se alla 200 trådar om ämnet)

Vem ställer upp som TL om man kan bli personligt straffad???

Skulle LMS kunna skaffa egen försäkring och köra på som vanligt utan Svemo:s tredje part-försäkring?

björn

Last edited:
Svemo är ju VI, som finns till för OSS.
"Nja" igen. Den röda tråden i den här diskussionen är ju att det inte är så med ökad byråkrati runt träningsdagarna som många RR-åkare uppenbarligen inte är nöjda med.

Tragiskt att vi letar efter sätt att kringgå SVEMO:s krav. Särskilt när det gäller säkerhetsfrågor, där vi egentligen alla är helt överens.
Att kringgå SVEMOs byråkrati har jag inga problem med i de flesta fall, men jag är helt enig när det gäller säkerhetsfrågorna som kan komma att tas lite lättare på om det inte är SVEMOs reglemente man kör efter. Å andra sidan är det ju upp till "de" som sätter upp nya arrangemang och evenemang.

Jag har varit domare också och det var rätt speciellt och gav en bra insikt i vad säkerhet betyder. Erfarenheten säger att majoriteten av förare och vi som hjälper till med arrangemangen inte vill tumma det minsta på säkerheten oavsett om det är SVEMO eller SMA som står för försäkringarna.

I det så tycker jag att TL-licensiering är bra, SVEMO kan ju inte bara gå på hörsägen att en given person är bra och kan allt utan måste få svart på vitt att det är så.

Jag har haft ett par riktigt svåra duster med SVEMO under åren men man ska ju inte bara gnälla. SVEMOs dragracingsektion har lyft riktigt ordentligt det senaste året. Dom gör ett mycket bra jobb, är lätta att kommunicera med och mycket lyhörda för förares och arrangörers åsikter.

Mvh
PiPPi

Säkerheten blir varken bättre eller sämre med SVEMO's krav.
Bemanningsplanen följs lika bra med som utan.

på LMS har det var runt 3 posteringar som fungerat ypperligt i praktiken på träningar där alla är införstådda med, krash, avåkning etc ger rödflagg och det är lika bra att åka in i depån direkt

På träning inför tävling (typ fredagsträning) så är bemanningen betydligt mer än vad bemanningsplanen säger och då är det alla flaggor som gäller osv, inte avbrutet pass pga av "enklare" avåkning.

Tja, vad ska man säga? är man inte nöjd med förbundet och de verkar helt ointresserade av att föra en diskussion med klubbarna så är det väl enklare att byta förbund? :D

Man får väl se vad som händer på mässan...
reda ut ansvaret också tycker jag är viktigt, finns nån som helst personligt ansvar som TL tror jag det blir bekymmer...

//håkan

Last edited:
Det måste varit civilare i så fall på alla de banbesiktningar jag varit med om för jag har då aldrig sett någon polis. :va

/HW

Polisen följer inte med ut på besiktningarna. Man skickar in kartor på banornas anläggningar där tex miljöstationen finns utmarkerad osv. Polisen kollar igenom så allt följer alla lagar som gäller en sådan anläggning. Sen stämplar dom pappret och skickar tillbaka det till SVEMO om det blivit godkänt. Annars får det påpekningar.

Det är fortfarande en sak jag inte riktigt förstår som någon kanske kan svara på.

Är det Svemo som tecknar en MTF (Motortävlings försäkring) som i dagsläget alltid gäller när det är motorcyklar på banan?
Om ja, borde inte Bilsport Förbundet göra samma sak för bilar?
Hur tänker banägarna när de hyr ut banan till privatpersoner? Har de också en MTF som täcker övrig tid eller struntar de i att ha en försäkring?

@Bingo: Om man tidigare arrangerat bandagar med rena licensgrupper kan jag förstå att det kan bli en ändring med den nya regeln (beror förstås på vad som står i försäkringsvillkoren) men för de som kört blandade grupper blir det ingen skillnad alls, de förarna har hela tiden vetat att de kör oförsäkrat.

Jag har för mig att en licensförare faktiskt blev nekad ersättning för en vurpa på anderstorp banåkning för några år sedan? Kan det vart "alma" här på forumet?
Det var iofs när det var trygg hansa som höll i licensförsäkringen.

Å andra sidan, licensförsäkringen är fan ett skämt vad gäller ersättning vid allvarligare skador, alla med lite sans och vett som håller på med sporten bör fixa en egen olycksfallsförsäkring som gäller motorsport.

Jag har för mig att en licensförare faktiskt blev nekad ersättning för en vurpa på anderstorp banåkning för några år sedan? Kan det vart "alma" här på forumet?
Det var iofs när det var trygg hansa som höll i licensförsäkringen.

Å andra sidan, licensförsäkringen är fan ett skämt vad gäller ersättning vid allvarligare skador, alla med lite sans och vett som håller på med sporten bör fixa en egen olycksfallsförsäkring som gäller motorsport.

Så om jag har en egen olycksfallsförsäkring som inte är undantagen roadracing så kan ja åka och träna på vilken bandag som helst? :confused:

Så om jag har en egen olycksfallsförsäkring som inte är undantagen roadracing så kan ja åka och träna på vilken bandag som helst? :confused:
Yes!
(Kolla dock dit försäkringsvillkor noggrant så det inte finns några friskrivningar. I mit är i princip bara kampsport med slag/sparkar mot huvudet undantaget)

Är det Svemo som tecknar en MTF (Motortävlings försäkring) som i dagsläget alltid gäller när det är motorcyklar på banan?

@Bingo: Om man tidigare arrangerat bandagar med rena licensgrupper kan jag förstå att det kan bli en ändring med den nya regeln (beror förstås på vad som står i försäkringsvillkoren) men för de som kört blandade grupper blir det ingen skillnad alls, de förarna har hela tiden vetat att de kör oförsäkrat.
Ja, SVEMO:s försäkring har gällt för alla när det varit MC på banan. SVEMO-anslutna klubbar och privata bandagsarrangörer har skyddats i samma utsträckning. Det har naturligtvis varit en dum lösning för den innebar att licensförarna geom licensavgiften har betalat en försäkring som utnyttjas av andra.

Det man på SVEMO inte verkar ha tagit hänsyn till är att en mycket stor del av all RR-träning sker under privata bandagar. En lösning på försäkringsproblemet borde innefattat även dem. Inte för att gynna privata näringsidkare utan för att det är viktigt för SVEMO:s medlemmar att det arrangeras bandagar.

Jo, när man blandar grupperna så brukar de heta "oförsäkrad" så det fattar ju folk. Men här i söder är det vanligt att man delar upp i gat- och licensgrupper. Det är förmodligen Falkenbergs onsdagskörningar (två gatgrupper och en eller två licensgrupper, beroende på hur många som dyker upp) som är inspirationsällan. Och när det är så så har jag och, skulle jag tro alla andra, förutsatt att licensförsäkringen gäller.

Jag har inte läst igenom tråden. Men, det kommer komma information på svemos hemsida snart framöver med förklaring till beslutet.

Men anledningen är säkerhet.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...