Dags att utbilda sig till Tävlingsledare

Status
Ej öppen för fler svar.
nu är det inte många klubbar som Äger banlicensen. kan bara tänka mig linköping för att dom äger banan.
resten av föreningarna hyr in sig på banan precis som bandags arrangören gör.

varför kan inte banlicensen endast gälla när en SVEMO ansluten klubb har arrangemang på banan?

fungerar träningarna som är idag dåligt eftersom saker måste "förbättras"?

såhär mycket irritation på roadracing redan, och det är bara januari! hur fan ska det se ut när säsongen börjar? det kommer ju inte finnas nån lust/energi alls till att ens försöka göra bra tävlingar.

man får helt enkelt sluta med träningar och ha enbart tävlingar istället!

@Sandstream, du som mailar med Lodnert varannan timme, kan inte du ta reda på vad denna TL ska vara?

1: Kan TL vara med o köra själv?
2: Kan TL sitta på fiket o dricka kaffe? (alternativt finnas tillgänglig på telefon om/när det händer nåt)
3: Kan TL delegera ansvaret till depåvärd/träningsansvarig?
4: eller MÅSTE TL vara den som aktivt står vid bankanten?

Gäller punkt 4:a så blir det riktigt intressant...

//håkan

nix. det är ring knutstorp ab som äger banlicensen.
samma med karlskoga. Karlskoga Motorstadion har banlicensen.
det är samma med alla andra banor. det är ägarna som har banlicensen, inte klubbarna. förutom LMS då.

Gör gärna skillnad på Linköpings Motorstadio och Linköpings Motor Sällskap...
har inte tänkt på det själv när jag läst banlicensen vem som står på vad, eftersom de flesta blandar ihop det...
kan tänka mig att det är egentligen är samma på LMS, Linköpings Motorstadio (inte Linköpings Motor Sällskap) har banlicensen, ska kolla det när jag är i närheten av banlicensen nästa gång

Last edited:
nix. det är ring knutstorp ab som äger banlicensen.
samma med karlskoga. Karlskoga Motorstadion har banlicensen.
det är samma med alla andra banor. det är ägarna som har banlicensen, inte klubbarna. förutom LMS då.

Det är väl föreningen Knutstorps MK som banlicensen är utställd på. Att sedan Knutstorp AB har stor del i den klubben är en annan sak. Samma med Karlskoga MF och Mike LUFF. Mantorps licens är väl utställd på MK Scandia, Anderstorps på ARC, Sturups på MK Sturup osv.

varför kan inte banlicensen endast gälla när en SVEMO ansluten klubb har arrangemang på banan?

fungerar träningarna som är idag dåligt eftersom saker måste "förbättras"?

såhär mycket irritation på roadracing redan, och det är bara januari! hur fan ska det se ut när säsongen börjar? det kommer ju inte finnas nån lust/energi alls till att ens försöka göra bra tävlingar.

man får helt enkelt sluta med träningar och ha enbart tävlingar istället!

@Sandstream, du som mailar med Lodnert varannan timme, kan inte du ta reda på vad denna TL ska vara?

1: Kan TL vara med o köra själv?
2: Kan TL sitta på fiket o dricka kaffe? (alternativt finnas tillgänglig på telefon om/när det händer nåt)
3: Kan TL delegera ansvaret till depåvärd/träningsansvarig?
4: eller MÅSTE TL vara den som aktivt står vid bankanten?

Gäller punkt 4:a så blir det riktigt intressant...

//håkan
svemos banlicens gäller bara för svemoanslutna klubbar och deras arrangemang.
det är därför lodnert avrådde licensierade förare att inte köra bandagar med bara sin förarlicens.

en TL har väll aldrig fätt lov att deltaga i sitt eget arrangemang. tävling som träning.
om han föredrar att sitta och fika..upp till honom/henne men TL måsta vara på plats.
TL måste väll inte jobba aktivt. men skall vara på plats och aktivt ta del av vad som händer i fall något alvarligt händer.
trots allt TL har det juridiska ansvaret eftersom han/hon är den som står för tillståndet

svemos banlicens gäller bara för svemoanslutna klubbar och deras arrangemang.
det är därför lodnert avrådde licensierade förare att inte köra bandagar med bara sin förarlicens.

Enligt SVEMO gäller den ju alltid, oberoende arrangemang och tid på dygnet så länge det är en MC på banan( och som står i försäkringspapprena om hur/när banlicensen gäller)
Det står ingenting i försäkringsinformationen om bemanningsplan, tävlingsledare.

Om man har en förarlicens och kör på en bana utan banlicens, gäller inte förarlicensförsäkringen heller.

Kör man ut på en bana med förarlicens och banan har en banlicens så gäller fösrsäkringen, även om man är där och okynneskör mitt i natten utan nån personal vid banan.

en TL har väll aldrig fätt lov att deltaga i sitt eget arrangemang. tävling som träning.
om han föredrar att sitta och fika..upp till honom/henne men TL måsta vara på plats.
TL måste väll inte jobba aktivt. men skall vara på plats och aktivt ta del av vad som händer i fall något alvarligt händer.
trots allt TL har det juridiska ansvaret eftersom han/hon är den som står för tillståndet

Om det nu finns 10 personer i Sverige som kan ta hand om träningar och dessutom måste stå vid bankanten o glo på träningen så skulle då inte jag göra det utan lön.
jag kan tänka mig ta 1000kr/timme för att stå som tävlingsledare på en träning, är ju en skälig ersättning.
Ska man dessutom vara JURIDISKT ANSVARIG för en bunt stollar som gillar att köra fort på en bana, då behövs ju risktillägg på 10 000kr / tillfälle åtminstone.

Hur ska vi få människor att ta hand om träningar om de även har det juridiska ansvaret?
Låter helt absurt, om en TL gör så att folk kan träna, med risken att bli stämd, lynchad i media, personlig konkurs, tror inte att nån ställer upp på det faktiskt.

//håkan

EDIT: Om en TL inte behöver vara aktiv, men måste ändå aktivt delta i vad som händer, motsägelse av sig själv där... men vafan..

frågan är just hur mycket behöver TL delta?
kan TL delegera anvaret? etc
frågan är ännu inte besvarad.. med mer än mer diffusa svar...

Last edited:
Enligt SVEMO gäller den ju alltid, oberoende arrangemang och tid på dygnet så länge det är en MC på banan( och som står i försäkringspapprena om hur/när banlicensen gäller)
Det står ingenting i försäkringsinformationen om bemanningsplan, tävlingsledare.

Om man har en förarlicens och kör på en bana utan banlicens, gäller inte förarlicensförsäkringen heller.

Kör man ut på en bana med förarlicens och banan har en banlicens så gäller fösrsäkringen, även om man är där och okynneskör mitt i natten utan nån personal vid banan.

Om det nu finns 10 personer i Sverige som kan ta hand om träningar och dessutom måste stå vid bankanten o glo på träningen så skulle då inte jag göra det utan lön.
jag kan tänka mig ta 1000kr/timme för att stå som tävlingsledare på en träning, är ju en skälig ersättning.
Ska man dessutom vara JURIDISKT ANSVARIG för en bunt stollar som gillar att köra fort på en bana, då behövs ju risktillägg på 10 000kr / tillfälle åtminstone.

Hur ska vi få människor att ta hand om träningar om de även har det juridiska ansvaret?
Låter helt absurt, om en TL gör så att folk kan träna, med risken att bli stämd, lynchad i media, personlig konkurs, tror inte att nån ställer upp på det faktiskt.

//håkan

det finns fler än 10 TL i sverige
ni hade 4
Hyllinga har 5 eller 6
Anderstorp har väll 3-4 styck
Falkenberg ett par med
KMS har väll oxå ett par.
västra och kortedala kan nog skrapa ihop någon med
tror att 20+ styck kan man nog få ihop.

som TL har du ansvar gentemot SVEMO. och även civilt.
hur gick det med den tragiska olyckan ni hade för ngra år sedan.
det blev väll polisutredning blev inte TL inblandad i den?
vi har ju varit förskonade med tragiska olyckor i sverige.
visst blev TL kallade till domstol i samband med senna och ronnies dödsolyckor?..visst det var länge sedan och i italien. men ändå det visar TL ansvar.

Har någon lust och tid att förklara vad banlicensen egentligen är och vad den har med MTFL att göra?
Är banlicensen något som Svemo utfärdar efter att ha godkänt banan, lagt bemaningsplan osv?

det finns fler än 10 TL i sverige
ni hade 4
Hyllinga har 5 eller 6
Anderstorp har väll 3-4 styck
Falkenberg ett par med
KMS har väll oxå ett par.
västra och kortedala kan nog skrapa ihop någon med
tror att 20+ styck kan man nog få ihop.

hur gick det med den tragiska olyckan ni hade för ngra år sedan.
det blev väll polisutredning blev inte TL inblandad i den?
vi har ju varit förskonade med tragiska olyckor i sverige.
visst blev TL kallade till domstol i samband med senna och ronnies dödsolyckor?..visst det var länge sedan och i italien. men ändå det visar TL ansvar.

LMS har 3st som kan räknas som aktiva TL, det blir "bara" 10träningar vardera per säsong.... hur kul är det? de kanske vill träna själva? har ett annat liv än att leva vid bankanten på tisdakvällarna?
hade LMS haft 30st hade det inte varit ett så stort problem.

Eftersom kravet på TL inte fanns när den olyckan var så fanns det ingen TL som hade hand om träningen.
Fanns det TL närvarande på Anderstorp förra året?

nah, denna skitpunkt har tagit för mkt av min lust att hålla på med administration roadracing det här året redan.

Det har redan tagit mer tid än vad det tar att arrangera en tävling.

Fortfarande är inte frågan löst om vart TL behöver vara.
I Karlskoga finns ju alltid Tony eller Mike på plats, men är de insatta i hur träningarna genomförs? står de vid bankanten o glor?
uthyrningsverksamheten? står de där från 9-18? avbryter de bandagen om arrangören inte har nog med funktionärer? (gäller inte specieifikt Kga, utan alla banägare/arrangörer osv)

om man nån som helst gnutta civilt juridiskt ansvar, då avanmäler jag mig direkt från tävlingsledarkursen och jag tror fler med mig tänker efter både en och två gånger innan de tar på sig det ansvaret.

//håkan

Last edited:
Har någon lust och tid att förklara vad banlicensen egentligen är och vad den har med MTFL att göra?
Är banlicensen något som Svemo utfärdar efter att ha godkänt banan, lagt bemaningsplan osv?

rätt
det är lodnert tillsammans med polisen som godkänner banor i sverige.
om det finns farliga avsnitt på en bana så gör dom påpekande som banägaren måste fixa till innan banlicensen skrivs på.
banbesiktigaren gör en bemmaningsplan som följer med banlicensen.
det finns olika bemmaningsplaner beroende på evenemang.
ingen banlicens = ingen tävlings eller träningstillstånd

rätt
det är lodnert tillsammans med polisen som godkänner banor i sverige.
om det finns farliga avsnitt på en bana så gör dom påpekande som banägaren måste fixa till innan banlicensen skrivs på.
banbesiktigaren gör en bemmaningsplan som följer med banlicensen.
det finns olika bemmaningsplaner beroende på evenemang.
ingen banlicens = ingen tävlings eller träningstillstånd
Tackar :tummenupp

Om vi då bortser ifrån tävlingar och koncentrerar oss på RR-träningar.
Vad har banlicensen för praktisk betydelse under en träning förutom att banan är säker enligt Svemo med tillhörande bemaning?
Är det ett krav att den finns för att vissa försäkringar ska gälla och i så fall vilka försäkringar?

Tackar :tummenupp

Om vi då bortser ifrån tävlingar och koncentrerar oss på RR-träningar.
Vad har banlicensen för praktisk betydelse under en träning förutom att banan är säker enligt Svemo med tillhörande bemaning?
Är det ett krav att den finns för att vissa försäkringar ska gälla och i så fall vilka försäkringar?

din förarförsäkring

din förarförsäkring
Så om jag som privatperson anordnar en bandag på tex Anderstorp och saknar TL eller/och funktionärer enligt bemaningsplanen så får det bara en konsekvens och det är att de licensierade RR-förare som är där och kör saknar det försäkringsskydd som följer med licensen?

Om det stämmer kan jag fortfarande inte se att den nya regeln påverkar privata bandagar. De som drabbas är vi licensförare som ändå har egna olycksfallsförsäkringar (för de ha väl de flesta).

Det som blir problem är RR-träningar i Svemos regi där träningar troligtvis kommer att ställas in för att klubben inte kan få tag på TL och/eller tillräckligt med funktionärer.

Jag har försökt teckna en motortävlingsförsäkring för BMW-klubbens räkning för ett par år sedan och det enda försäkringsbolag som fick meddela försäkring var Folksam. Dom svarade att endast Svemo, SBF eller motsvarade fick teckna försäkringen och BMW-klubben är inte SVEMO-anslutna.
Precis som jag misstänkte. Arrangörerna är enligt lag ålagda att ha en viss försäkring men tillåts inte teckna den. Det är inte bra.

Om det här hade något med försäkringar att göra borde väl Lodnert säga det och inte lyfta fram säkerheten som den enda aspekten till regeländringen, eller?

De licensierade förarna kan visst vara med, de kör ju i en oförsäkrad grupp på de bandagar jag känner till. Går "ni" ut med info om att licensförsäkringen gäller på era bandagar?
Jag förstår varför SVEMO gjort denna ändring, det är inte syftet jag skriver om, utan vilka effekterna blir för, främst, bandagasrrangörerna. Personligt ansvar är inget någon som redan har bokat en bana för säsongen har räknat med.

Nä, "vi" går inte ut med någon specifik info om den saken. Men vi, liksom de flesta andra, har förutsatt att den gäller så länge man inte blandar licensierade och olicensierade förare, har flaggvakter, ambulans och annat som hör en bandag med god säkerhet till. "Oförsäkrad grupp" där man blandar licensförare med gatåkare verkar vara vanligare längre upp i landet. Jag har bara kört några enstaka bandagar med det upplägget.

Jösses, vad har SVEMO-pojkarna nu hittat på för dumheter! Det här beslutat är ju en mindre katastrof. Om SVEMO inte backar på sitt beslut kommer LMS att kunna arrangera max fyra träningar under 2008. Det finns inte en chans i helvetet att en klubb ska kunna arrangera träning en gång i veckan om det krävs TL och tre/fyra bemannade posteringar.

Jösses, vad har SVEMO-pojkarna nu hittat på för dumheter! Det här beslutat är ju en mindre katastrof. Om SVEMO inte backar på sitt beslut kommer LMS att kunna arrangera max fyra träningar under 2008. Det finns inte en chans i helvetet att en klubb ska kunna arrangera träning en gång i veckan om det krävs TL och tre/fyra bemannade posteringar.

som i alla andra sporter ändras spelreglerna både för klubbar och utövare.

Märklig diskussion. I princip alla här tycks tro att SVEMO, RF och deras specialförbund är myndigheter (inkl. SVEMO själva) men så är det självklart inte.

Det enda som gäller är Svea Rikes Lag, typ http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3361892&postcount=98 Vem som helst kan arrangera och driva motorsport som tävling/träning i Sverige utan att varken SVEMO eller SBF måste finnas med som nån slags försäkringsmäklare och regelhanterare.

Det sker redan nu, t.ex. på vissa dragracing-övningar, Fiddy-föreningen, SLC och annan banracing, etc. Klubbar och andra kan dra på helt själva, mer info runt det hela hittar ni på t.ex. http://www.ib.se/artikel.php?ID=1625 , http://www.svenskamotorsportalliansen.se , http://front.marsh.se/CybersureFrontoffice/brand/sma-slc

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

som i alla andra sporter ändras spelreglerna både för klubbar och utövare.
Eftersom man så här i skrift på internetforum inte kan ge uttryck för ton och volym kan en del inlägg bli svårtolkade. Alltså...vad menar du? För mig låter det som en överslätande kommentar, ungefär som att "Jaha, nu är digital-TV'n här och då är det bara att acceptera det". Menar du att vi ska gilla läget och stå vid sidan och se på medan SVEMO tar dör på RR?

Det finns väl inte en människa som tycker att det är ett bra beslut att kräva TL och fyra bemannade posteringar på Sviestad bara för att köra RR-träning. Det är vanvettigt, sanslöst, idiotiskt och måste motarbetas på alla sätt och vis.

Märklig diskussion. I princip alla här tycks tro att SVEMO, RF och deras specialförbund är myndigheter (inkl. SVEMO själva) men så är det självklart inte.

Det enda som gäller är Svea Rikes Lag, typ http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3361892&postcount=98 Vem som helst kan arrangera och driva motorsport som tävling/träning i Sverige utan att varken SVEMO eller SBF måste finnas med som nån slags försäkringsmäklare och regelhanterare.

Det sker redan nu, t.ex. på vissa dragracing-övningar, Fiddy-föreningen, SLC och annan banracing, etc. Klubbar och andra kan dra på helt själva, mer info runt det hela hittar ni på t.ex. http://www.ib.se/artikel.php?ID=1625 , http://www.svenskamotorsportalliansen.se , http://front.marsh.se/CybersureFrontoffice/brand/sma-slc

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

nu är ju inte svenskamotorsportalliansen vidare intresserad av att ta tag i motorcykelsporten.
men är det någon som orkar starta ett nytt förbund så är det ingen som hindrar.

annars kan man ju alltid köra svartrace

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...