Dags att utbilda sig till Tävlingsledare

Status
Ej öppen för fler svar.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kommer man runt detta om alla förare tecknar en "egen" olycksfalls-försäkring som täcker roadracing?

//
Benny

Både ja och nja kan jag tänka mig. Alltså du kommer alltid få pengar för dina skador via din egen försäkring. Däremot kan det ju vara så att din motorcykel flyger av banan och träffar nån som står bredvid(liten sannolikhet), gäller inte banlicensen då kan det nog bli trassel.
Men, jag kan tänka mig att banan kan försäkras på fler sätt än genom svemos banlicens, menar att det pågår ju bilkörning på banorna också.

Kollar man på de som kör bandagar med bilar idag, kräver man ofta att förarna har licens, plus att bilarna ska vara trafikförsäkrade.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Kommer man runt detta om alla förare tecknar en "egen" olycksfalls-försäkring som täcker roadracing?

//
Benny

Det kan lösas med att antingen SVEMO skriver om banlicensen så den bara gäller vid SVEMO event (av SVEMO klubbar arrangerade evenemang)
eller, alla förare får skriva på papper om att aldrig utnyttja banlicensförsäkringen när man kör på andra dagar än SVEMO event

jag vetifan hur det här kommer att sluta, men som nån sa, det är som att sticka in handen i ett getingbo.

//håkan
 

sandstream

Guest
Både ja och nja kan jag tänka mig. Alltså du kommer alltid få pengar för dina skador via din egen försäkring. Däremot kan det ju vara så att din motorcykel flyger av banan och träffar nån som står bredvid(liten sannolikhet), gäller inte banlicensen då kan det nog bli trassel.
Det kan aldrig bli "trassel" för föraren. Det är alltid arrangören eller banägaren som ska teckna MTF och den i sin tur täcker alla skador på tredje person (publik, funktionärer etc).

Tror det är viktigt att man skiljer på MTF som är lagstadgad enligt MTFL (den kan inte Svemo påverka hur de än vänder och vrider på sig) och den försäkring Svemo tecknat för förarna samt de enskilda olycksfallsförsäkringarna.
 

min kompis

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Malmö
Hoj
In my dreams
Det kan aldrig bli "trassel" för föraren. Det är alltid arrangören eller banägaren som ska teckna MTF och den i sin tur täcker alla skador på tredje person (publik, funktionärer etc).
Det är skillnad på "böra" och "vara". Enligt MTFL skall det vara på ett visst sätt men i praktiken funkar det annorlunda. Jag tror att ingen av de svenska privata bandagsarrangörerna tecknar någon försäkring för sina bandagar. Det är något man "fått gratis" genom SVEMO. Detta är ett av problemen i sammanhanget (det andra är SVEMO: krav för att banlicensen och därmed försäkringen skall gälla). Zenergy Racing (dansk arrangör körde på Knutstorp förra året och som återkommer med åtta dagar på banan i år) tecknar en försäkring för ändamålet för sina bandagar. Men hos dem kan man även teckna en endags olycksfalsförsäkring.

Den nu uppkomna situationen orsakar alltså problem för klubbarna (högre krav på träningstillfällena) men i ännu högre grad för de privata bandagsarrangörerna. Nu står de plötsligt utan den ansvarsförsäkring man tidigare haft. Jag tvivlar på att det ens finns en sådan försäkring att teckna för enstaka bandagar (Zenergy tecknar sina försäkringar i Danmark). Notera att jag spekulerar grovt i denna del, så korrigera mig gärna.

Förändringen i SVEMO:s reglemente och den striktare tolkningen ändrar hela spelplanen för alla parter. Det blir jobbigt för alla inblandade parter.

Banförsäkringen (MTF alltså) borde tecknas av banägaren och borde bakas in i banhyran. Det vore enklast och blir förmodligen långt billigare än att varje arrangör måste teckna en försäkring för de dagar han bokat. SVEMO:s försäkring borde givetvis endast täcka de SVEMO-anslutna klubbarnas körningar. Då slipper licensförarna subventionera gatgruppsåkarnas försäkringskostnader.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hade SVEMO bara sett problem i försäkringsfrågorna, så hade man väl kunna lösa det på ett bättre/enklare sätt än att dra åt tumskruvarna på klubbarna och dom ideella krafterna som håller i träningar och tävlingar.

Hade varit jättelätt att bara göra tillägg/ändringar i försäkringsvillkoren...



Undrar bara...

Hur stort är problemet med att oförsäkrade gatåkare på sk. banåkningar runt om i landet utnyttjar den banlicensen/försäkringen (vad det nu heter).
Alltså hur stora kostnade har SVEMO årligen för självrisker som betalas ut för oförsäkrade gatåkare/skador på tredje part (publik på bandagar?).

Och på vilket sätt skulle dom kostnaderna minska för att det står nån i depån som är utbildad tävlingsledare? Folk vurpar väl inte mindre, eller skadar sig inte mindre, för att det står nån med rätt utbildning i depån?

Det enda jag kan se som kanske skulle påverka skador/kostnader är om det är bemannade flaggposterinar runt hela banan, på alla "gatåkningar". Då skulle man kanske undvika dom olykor som sker när nåon kör på någon annan som redan vurpat och ligger kvar på banan, genom att han får en gulflagg innan. Och hur ofta händer det på bandagar?

Skulle gärna se statistik/fakta kring detta... Det kanske är vanligare än jag tror, bara för att jag aldrig någonsin sett det på någon av dom banåkningar jag varit på sedan 2003....
 

sandstream

Guest
@min kompis: Vi kanske talar förbi varandra men enligt lagen (MTFL) MÅSTE arrangören eller banägaren teckna MTF. Det är alltså upp till arrangören av bandagen, tävlingen, träningen etc att kontrollera så att försäkringen finns, om inte måste arrangören teckna den annars kan de få stå för skadorna (finns ingen försäkring så går försäkringsbolagen in och betalar för att sedan kräva arrangör eller banägare på pengarna).

Svemo kan inte sätta någon lag ur spel med en ändring i sitt reglement.

För mig ter det sig enklast för alla inblandade om banägaren tecknar försäkringen, då spelar det ingen roll vem som använder banan.

Banförsäkringen (MTF alltså) borde tecknas av banägaren och borde bakas in i banhyran. Det vore enklast och blir förmodligen långt billigare än att varje arrangör måste teckna en försäkring för de dagar han bokat. SVEMO:s försäkring borde givetvis endast täcka de SVEMO-anslutna klubbarnas körningar. Då slipper licensförarna subventionera gatgruppsåkarnas försäkringskostnader.
Missade det stycket i din text, håller med :tummenupp

EDIT: Jag har mailat Lodnert igen för att försöka få svar på vilka försäkringar som finns, när de gäller och hur de gäller.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Så här svarar Lodnert:

Anledning till beslutet är att vi har fått klagomål på hur bandagar och kvällsträningar sköts rent säkerhetsmässigt.
Hur man blandar förargrupper, obemannade posteringar, dålig sjukvård m.m.
Konsekvensen blir den att en ansvarig ledare skall finnas på plats vid alla dessa träningar för se till att säkerheten fungerar enligt de regler svemo har.


Ändringen har alltså inget med försäkringar att göra.

På följdfrågorna:
Tanken med en TL på plats är att denne ska se till så att bemaningsplanen följs, att sjukvård finns osv?
Gäller kraven på TL även om en privatperson hyr en bana och säljer platser tex till licensierade förare?

svarar Lodnert:

Helt rätt uppfattat.
Kraven gäller alla tillfällen när en förare med svemo utfärdad licens skall köra på bana.


Jag har ställt en följdfråga till och väntar på svar:
Om det är ett krav med TL även på vanliga bandagar, bör vi licensierade förare undvika dessa om TL saknas, vad säger Svemo om vi kör ändå?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag har ställt en följdfråga till och väntar på svar:
Om det är ett krav med TL även på vanliga bandagar, bör vi licensierade förare undvika dessa om TL saknas, vad säger Svemo om vi kör ändå?

Frågan är också vad arrangören gör sig skyldig till och vad denne riskerar. Många redan utannonserade bandagar kanske ställs in, eller att licenserade förare inte längre får deltaga.

Jag är också mycket nyfiken på hur Svemo kan dra in 9 av 10 träningstillfällen per år. I praktiken innebär detta för de flesta att det bara återstår att köra tävlingar. Inga träningar. Det blir inte många meter körda totalt. Hur fan ska man då kunna utvecklas?
 

sandstream

Guest
Svar från Lodnert på sista frågan:

Som representant för förbundet säger jag att ni skall undvika dem.
Problemet kommer när det sker en allvarlig incident? Kan inte svar på det. Sorry.


Som jag tolkar regeländringen gör man den för att försöka öka säkerheten vid träningar. En TL i sig ger ingen säkrare träning utan det är iom att man följer bemaningsplanen som Svemo tror sig öka säkerheten.

För bandagasarrangörer ser jag ingen förändring alls, möjligtvis att färre licensåkare kör men det har jag svårt att tro. De flesta, om inte alla, har egna olycksfallsförsäkringar.

De arrangörer som kan drabbas är de som vill ha tillstånd från Svemo att köra en ren RR-träning tex veckan före en tävling på den aktuella banan.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Svar från Lodnert på sista frågan:

Som representant för förbundet säger jag att ni skall undvika dem.
Problemet kommer när det sker en allvarlig incident? Kan inte svar på det. Sorry.
Vilket är egentigen problemet som kan uppstå? Vem blir drabbad?

Det kommer att bli massor av körningar på Knutstorp i år - fler än vi haft på många år, eller kanske fler än vi någonsin haft . Det kommer också att bli massor av körningar på Sturup. Men licensförare kan inte vara med, för på de flesta av dem kommer det sannolikt inte att finnas någon TL.

Edit, om man tillåts vara lite melodramatisk/patetisk så vill jag gärna säga att vägen till undergången kantas av goda föresatser.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
För bandagasarrangörer ser jag ingen förändring alls, möjligtvis att färre licensåkare kör men det har jag svårt att tro. De flesta, om inte alla, har egna olycksfallsförsäkringar.

De arrangörer som kan drabbas är de som vill ha tillstånd från Svemo att köra en ren RR-träning tex veckan före en tävling på den aktuella banan.
Kan du hinta mig om något försäkringsbolag med billiga och bra motortävlingsförsäkringar som man kan teckna på dagsbasis? Helårsförsäkring som man kan ställa av och på duger också. Det skall helst vara en sådan försäkring som inte kräver att banlicensens krav på licensierad TL uppfylls. Om det nu finns ett sådant krav från försäkringsbolagshåll. Finns det det :confused:

Lite förändringar kan jag se för arrangörena... Ajja, det löser sig på nåt sätt :)
 

sandstream

Guest
Det skall helst vara en sådan försäkring som inte kräver att banlicensens krav på licensierad TL uppfylls. Om det nu finns ett sådant krav från försäkringsbolagshåll. Finns det det :confused:
Lodnert svarade att han inte var insatt i försäkringsbiten, det får man fråga någon på kanslit om. Om det här hade något med försäkringar att göra borde väl Lodnert säga det och inte lyfta fram säkerheten som den enda aspekten till regeländringen, eller?

Jag tror som sagt att kravet på TL är något Svemo bestämmer som de vill men att det inte har något med försäkringar att göra.

Det kommer att bli massor av körningar på Knutstorp i år - fler än vi haft på många år, eller kanske fler än vi någonsin haft . Det kommer också att bli massor av körningar på Sturup. Men licensförare kan inte vara med, för på de flesta av dem kommer det sannolikt inte att finnas någon TL.
De licensierade förarna kan visst vara med, de kör ju i en oförsäkrad grupp på de bandagar jag känner till. Går "ni" ut med info om att licensförsäkringen gäller på era bandagar?
 
Last edited:

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
De licensierade förarna kan visst vara med, de kör ju i en oförsäkrad grupp på de bandagar jag känner till. Går "ni" ut med info om att licensförsäkringen gäller på era bandagar?


Nu börjar det väl närma sig pudelns kärna. Banlicensens försäkring skall väl i första hand vara avsedd för den verksamhet som föreningens medlemmar och den föreningsledda verksamhet som sker på anläggningen. Det kan väl knappast vara tanken att en "kommersiell" organisation/hyresman, som ordnar bandagar skall kunna snylta på den, och inte själva behöva skaffa någon form av försäkringsskydd.
All verksamhet som arrangeras och leds via den banlicensägande föreningen eller annan Svemo klubb kan säkert fortsätta som vanligt, nu med TL och bemanning enligt banlicensen.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Tja, vem tusan behöver träna?? Svenska roadracingförare är väl redan fullärda... :rolleyes:

så är det! det är därför sverige har så många i MotoGP, WSBK osv som kör! visst är det UNDERBART!

Så, SVEMO höjer säkerheten med att sätta dit nån som måste ställa in träningen om bemanningsplanen inte följs.

Hur fan överlevde folk förr? åkte o tränade själva på banan utan nån personal alls! I Karlskoga hämtades nyckeln på macken, sen körde man på banan själv så länge man orkade....

Jajja.. flytta till ett land där MC sport är accepterat är nog det enda att göra, Sverige motarbetas ju sporten till och med av den egna, förarvalda, organisationen.

Bra att SVEMO RR grensektion försämrar förutsättningarna för träningar till den grad att folk bara inte orkar mera, och detta INNAN SÄSONGEN ENS BÖRJAT! och det dessutom utan att grensektionen tagit med det i nåt mötesprotokoll!

Det är nog med problem att få tag på funktionärer(folk med lite MC intresse som kan tänka sig flagga några timmar gentemot viss ersättning) så det räcker till träningarna. Nu måste det även utbildas ett 50 tal tävlingsledare för att kunna ta hand om träningarna.
Vart får man tag på dom?
ideelt dessutom!

nä, dags o byte till cross, där finns det ju ett 10 tal banor inom en timmes bilfärd, träna 7 dagar i veckan om man vill.
billigt är det också, träna själv kan man göra också... utan en masa funktionärer, tävlingsledare osånt.
jag körde cross i söndags, inte fan fanns det varken funktionär/tränignsledare/tävlingsledare där... bara o öppna grinden o köööra

//håkan
 

superracing

property of nothing
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Helsinborg
Hoj
KAWA
Nu börjar det väl närma sig pudelns kärna. Banlicensens försäkring skall väl i första hand vara avsedd för den verksamhet som föreningens medlemmar och den föreningsledda verksamhet som sker på anläggningen. Det kan väl knappast vara tanken att en "kommersiell" organisation/hyresman, som ordnar bandagar skall kunna snylta på den, och inte själva behöva skaffa någon form av försäkringsskydd.
All verksamhet som arrangeras och leds via den banlicensägande föreningen eller annan Svemo klubb kan säkert fortsätta som vanligt, nu med TL och bemanning enligt banlicensen.

nu är det inte många klubbar som Äger banlicensen. kan bara tänka mig linköping för att dom äger banan.
resten av föreningarna hyr in sig på banan precis som bandags arrangören gör.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
nu är det inte många klubbar som Äger banlicensen. kan bara tänka mig linköping för att dom äger banan.
resten av föreningarna hyr in sig på banan precis som bandags arrangören gör.


Det är bara Svemo anslutna föreningar som kan ha banlicenser. I Karlskoga är det väl Karlskoga Motorförening som innahar den banlicensen och inte Mike Luff själv. Varje banägare har säker ett mycket intimt samarbete med den klubb som är knuten till anläggningen. Det är säkert Hyllinge MS som har den licensen för Knutstorp och inte banbolaget, vad det nu heter. Troligen det samma med Sturup.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kan du hinta mig om något försäkringsbolag med billiga och bra motortävlingsförsäkringar som man kan teckna på dagsbasis? Helårsförsäkring som man kan ställa av och på duger också. Det skall helst vara en sådan försäkring som inte kräver att banlicensens krav på licensierad TL uppfylls. Om det nu finns ett sådant krav från försäkringsbolagshåll. Finns det det :confused:

Lite förändringar kan jag se för arrangörena... Ajja, det löser sig på nåt sätt :)

Jag har försökt teckna en motortävlingsförsäkring för BMW-klubbens räkning för ett par år sedan och det enda försäkringsbolag som fick meddela försäkring var Folksam. Dom svarade att endast Svemo, SBF eller motsvarade fick teckna försäkringen och BMW-klubben är inte SVEMO-anslutna. På frågan hur dom kan neka mig att teckna försäkringen när det står i lagen att:

"En försäkringsgivare som får meddela motortävlingsförsäkring är skyldig att på begäran meddela motortävlingsförsäkring och att utfärda bevis därom enligt formulär som Finansinspektionen fastställer."

blev svaret "det är så vi tolkat lagen, vill du ha en annan tolkning får du driva det i rätten". Man ville inte heller dela med sig av försäkringsvillkor eller formuläret från Finansinspektionen så jag gav upp det projektet rätt fort...

Vore intressant att se vad som händer om du försöker teckna försäkringen nu:confused:
 

superracing

property of nothing
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Helsinborg
Hoj
KAWA
Det är bara Svemo anslutna föreningar som kan ha banlicenser. I Karlskoga är det väl Karlskoga Motorförening som innahar den banlicensen och inte Mike Luff själv. Varje banägare har säker ett mycket intimt samarbete med den klubb som är knuten till anläggningen. Det är säkert Hyllinge MS som har den licensen för Knutstorp och inte banbolaget, vad det nu heter. Troligen det samma med Sturup.

nix. det är ring knutstorp ab som äger banlicensen.
samma med karlskoga. Karlskoga Motorstadion har banlicensen.
det är samma med alla andra banor. det är ägarna som har banlicensen, inte klubbarna. förutom LMS då.

men om du syftar till tävlingstillstånd så är det bara svemo klubbar som kan ha det. i den ingår det en försäkring.
banbolagen har en försäkring för anläggningen.
funktionärerna har en i sin funktionärslicens.
och förarna har en i sin förarlicens.

funktionärer utan licens har ett sämre skydd jämfört med funkisar med licens.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top