Dags att ta ut enduron på vägen

sCaz

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki ZX9-R -98
Tjo!

Praktiskt nog så var hojen jag köpte förra året landsvägsreggad så nu tänkte jag skaffa hojkort och för mitt välmåendes skull försöka hålla mig ifrån sporthojar.

Det är ingen landsvägsdräpare direkt utan en Husqvarna TE 450 -05 men jag känner ändå att det ska bli mysigt att ta hojen till badstranden och diverse andra småutflykter. Jag tänker köra med dubbade däck.

Jag förstår alla som kör utan hojkort då det nu går lös på dryga 13 000 kronor om man endast tar 5 körlektioner, vilket jag tycker kan vara bra med tanke på att jag inte kört några tyngre maskiner.

Nu till en fråga:
Spara 5000 kronor genom att skippa körlektioner. Bra eller dålig idé? Fördelar och nackdelar med att boka prov själv?
 
om du inte kört några tyngre maskiner innan och inte har en duktig handledare tycker jag du ska ta nån lektion iaf, man lär sig rätt mycket saker som man inte tänker på.
 
Instämmer i föregående svar. Ju fler timmar i trafiken desto bättre dock är det viktigt att ha en handledare eller någon annan person som kan lära en lite tips och trix. Har du tänkt ta obegränsat kort eller begränsat? Om du inte har en tillräckligt stor hoj så måste du antingen låna en för att köra upp eller köra genom körskolan. De brukar oftast resonera så att om man ska låna hoj av dem till uppkörning så brukar de vilja att man kör där tills de anser en vara redo. Vilket kan bli dyrt om man inte ha kört så mycket.

De där 5000 riksdalerna kan vara angörande för om du blir en bra mc-pilot eller inte...
 
Jag hade bara kört moppe, o de va bra många år tidigare, så jag drog iväg till körskolan.
Räckte med ett par lektioner sen fick jag dra o köra upp.
Landa på 4700 totalt har jag för mig.

Kortfattat så behöver man inte köra allt på skolan men att börja på skolan med ett par lektioner är la bäst.
 
Det är nog en god idé med skola! Jag börjar med att ta en lektion så får dom säga på skolan vad dom tycker sedan.

Synd att det ska vara så förbannat dyrt att ta kortet nuförtiden. Har man t ex. aldrig kört hoj och måste lära sig köra ett tvåhjuligt fordon blir summan lätt 25 000 kronor. 1000 kronor körlektionen, 1500 för uppkörning, 3000 för konbana, 800 kronor för droginformation etc..

Jag räknar med drygt 13 000 kronor (5 körlektioner). Men det kan ju bli fler också beroende på hur skillnaden är att köra en 200 kilos hoj mot för 125kg enduro.

Skulle gärna ta några sådana där bankurser med SMC men det blir uteslutande enduron på vägen och den har inte så mycket på en bana att göra. Obegränsat måste jag ta då hojen ligger på 34kw.

Mvh
Peter
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top