Dags att skrota skiten?

Lägg ner knugen?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jag tycker inte man behöver avskaffa kungahuset. Däremot ska man kunna välja om ens skattepengar skall gå dit eller inte, på samma sätt som man kan välja att vara med i Svenska kyrkan eller ej. Jag har i alla fall ingen lust att pröjsa Bernadottes krogräkningar, aktiespekulationer, fortkörningsböter och OS-resor.

t-rex skrev:
Socialfall som socialfall....

Ser inte HMK som ett socialfall.
Ser honom och hans familj mer som statsanställda representater för Svea rike...
Var glad att vi har traditioner istället!
Har du hellre en president som är "folkvald" a la G.W. Bush Jr?
Eller ännu värre, Göran Persson som president... :zpy

Tycker HMK med familj gör ett fantastiskt jobb för Sverige. Det vore väll självaste om inte Sverige skulle ha råd att hålla sig med ett kungahus som lever ståndsmässigt!! Dessutom skulle det vara mycket dyrare att ha en annan variant (t.ex. president). Det är ju inte direkt som att kostnaderna för att underhålla vårat kulturarv i form av ståtliga slott skulle försvinna för att vi avsatte kungen. Begäran om att få ökad säkerhet är väll definitivt på sin platts. Säkerhet ska höjas i förväg och inte när det redan är för sent.

henrikkrueger skrev:
Ser gärna att en del av mina skattepengar går till HMK. Hellre till honom än till någon "stackare" som är fucked for life ute i en förort någonstans och suger ut bidrag!

henrikkrueger skrev:
Varför skall jag betala bidrag till någon som är sjukskriven och sen svartarbetar? Varför skall jag betala bidrag till någon som "drygar ut" sin inkomst med diverse brott? Varför skall jag betala bidrag till människor som helt enkelt inte "känner för att jobba" och går hemma och stämplar?

:fakta

Pengarna ska b la gå till Victorias bröllop, visste inte att man kan få staten att pröjsa sitt bröllop........................ Mycket irriterande

Det var ett jäkla gnäll om kungen hela tiden.
Själv tycker jag att det är helt rätt, kungen spelar i en helt annan division är de flesta vanliga arbetare här inne.

Själv hoppas jag att framtiden resulterar i att de med lite resurser(pengar) blir mycket mycket rikare och att de fattiga blir fattigare.

Det finns ingen som helst anledning till att försöka hjälpa vanliga arbetarna då de ändå saknar visioner och bara sitter här och är avundsjuka !!!

Iväg och jobba istället och visa att ni är värdiga medborgare inför makteliten.

Gurra med familj har ett gott rykte ute i världen och gör väl (jag vet iaf inte) ett bra jobb med att "visa upp" Sverige.
Dock tycker jag inte att så mkt pengar som de får är nödvändigt. Seciellt inte när det är PER ÅR som de får pengarna!

En stor del av de extra pengarn går ju faktiskt till sådant som direkt eller indirekt gagnar svenska folket. Jag har inget till övers för kungen men att bevara och restaurera en del av slottsparkerna ser jag inte som något negativt. En del annat verkar ju vara relaterat till besöksverksamhet på olika ställen.

Behåll slotten etc som en del av kulturarvet och avskaffa hans majestät konungen.

henrikkrueger skrev:
Ser inte HMK som ett socialfall.

Jag tycker det är fint att du refererar till honom som HMK. Det får mig att veta min plats.

henrikkrueger skrev:
Var glad att vi har traditioner istället!
...

Varför skall vi upprätthålla en avdankad tradition som tar sitt avstamp i medeltidstanken om en konung av guds nåde, istället för att pensionera gubben, tacka kungahuset för den tid som gått, be dem kamma sig och skaffa sig ett jobb och sedan skaffa ett stadsskick som iallfall försöker att hänga med i tiden?

t-rex skrev:
Jag tycker det är fint att du refererar till honom som HMK. Det får mig att veta min plats.

Varför skall vi upprätthålla en avdankad tradition som tar sitt avstamp i medeltidstanken om en konung av guds nåde, istället för att pensionera gubben, tacka kungahuset för den tid som gått, be dem kamma sig och skaffa sig ett jobb och sedan skaffa ett stadsskick som iallfall försöker att hänga med i tiden?

Vad är det som gör att du vet din plats bara för att jag kallar Sveriges konung för HMK? Vänligen förklara.

Visst skall vi ha ett statsskick som följer tiden. Men jag anser inte att det hindrar eller omöjliggör att vi har en monark som statschef. Ser hellre att vi har HMK som statschef än en folkvald president. Som jag skrev tidigare, tänk dig Göran Persson som president... Blotta tanken får mig att vilja :zpy
HMK har ju ingen politisk makt över huvud taget och så fort han kläcker ur sig något som ens kan verka vara det minsta politiskt så blir en drös med politiker sura, med all rätt.
Personligen väljer jag att vara stolt över att vi har en så lång historia i vårt land och att vi fortfarande har kvar traditioner sedan riket var ungt...

t-rex skrev:
En vald Göran framför en ärvd kalle? Där finns det inte ens en diskussion...

Det gör det ju uppenbarligen eftersom vi har en just nu...
Jag tycker att det är trevligt med en kung och med traditioner.
Du gillar uppenbarligen inte det.
Vi skriver om det på ett forum och vips en diskussion...
Väntar fortfarande på ett svar från din sida om varför du "vet din plats" bara för att jag skriver HMK när jag refererar till konungen.

henrikkrueger skrev:
...
Väntar fortfarande på ett svar från din sida om varför du "vet din plats" bara för att jag skriver HMK när jag refererar till konungen.

Du menar att du använder hmk i ett annat syfte än att särskilja kalle från pöbeln?

t-rex skrev:
Du menar att du använder hmk i ett annat syfte än att särskilja kalle från pöbeln?
Använder HMK för att traditionen påbjuder detta + det faktum att jag har ett förflutet inom Försvarsmakten, där man skriver HMK istället för kungen eller dylikt.
Vad jag tycker mig ana från din sida är alltså att jag skulle göra detta för att han skulle vara mer värd än någon annan, men så är icke fallet. HMK har lika mycket eller lika lite värde som vilken annan människa som helst på vår planet.
Men jag betalar gärna en del av mina skattepengar till honom för det arbete han genomför, dvs representerar Sverige.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg