Dags att köpa trampcykel?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Ford F-100 -78
Ja, det känns så i alla fall. Jag har det senaste året trampat en halvtimme nästan varje dag på motionscykeln utan att det gett något resultat på vågen (men väl på blodtryck, kondition, kolesterol etc, fast vem fasen bryr sig om sånt...). Men nu har jag någon fåfäng dröm om att det skulle kunna ge lite mer resultat att komplettera med att vara ute i friska luften och trampa lite också.

Redan ifjol började jag kolla efter trampcykel men gav upp då jag efter ett tag kände mig mer vilsen än när jag började leta. På något vis känns det mer komplicerat nu än då jag för 12 år sedan köpte min förra trampcykel, en Scott Vail:
annonsscott.jpg

Scotten införskaffades hastigt och lustigt då min föregående trampcykel blivit stulen en vecka efter att jag blev av med körkortet och behövde ett fortskaffningsmedel lite snabbt. För några år sedan sålde jag den då jag inte hade cyklat på flera år efter en olycka och inte kände mig sugen på att göra det inom en snar framtid heller.

När jag förra gången köpte trampcykel så var det inte så mycket att välja mellan kändes det som. Visste man vad man ville betala och vad man ville ha så hade varje tillverkare en cykel som passade de kraven. Men nu känns det som att varje tillverkare har en handfull cyklar för samma peng som är ganska likvärdiga sånär som att det skiljer på några små detaljer. Bara en sån sak som att jag har för mig att Sram inte fanns då gör att det är något jag känner mig lite skeptisk till nu.

Då jag var ganska nöjd med Scotten så söker jag något liknande. Den hade Shimano Deore växlar, 26"-hjul och som synes ingen fjädring bak.

Ifjol besökte jag de lokala cykelhandlarna och deras vilja att sälja trampcykel var väl lite blandad. Deras kunskaper var också lite blandade. På ett ställe berättade vad jag haft senast och att jag var ute efter något liknande igen. Så säljaren visade en cykel som de hade på rea till bra pris, när jag påpekade att den hade Alvio växlar både fram och bak så viftade han bort det och sa att det var ungefär samma sak som Deore. :va

Blocket har jag sniffat igenom utan att hitta något direkt intressant. Bland de mountainbike som finns i närheten så verkar det mest handla om downhill eller dirt. Alternativt sånt som är prissatt utan tanke på vad som vore vettigt eller ElGigantens "på köpet"-cyklar som någon försöker lura på någon annan.

Så vad för cyklar ska jag kolla på? Det jag är på jakt efter är alltså någon hardtail mountainbike med 26"-hjul och Deore-växlar eller något liknande för ca 7500kr. Och vad för storlek på ramen är det man ska ha? Jag är 180cm lång med ganska korta ben. Medium/ca 18" eller något där ikring?

Jag har tittat lite på Scott Scale 70. De verkar uppfylla mina krav tror jag. Och är den något år gammal så går den nog att få in i min budget också.

Ifjol tror jag att jag frågade i någon annan tråd fast då rann mitt intresse ut litegrann i sanden. Så är det någon som tycker ni besvarade min fråga redan då ber jag om ursäkt.

Kolla Trek 4900 kostar 7200 kr. Kusinen är jättenöjd över sin.

Jag kör på trek 6900 för jag skulle ju ha värre men den kostar 10 tusen.

jag har 19,5" om jag inte minns helt fel. 185 lång.

Hrm vad ska du använda cykeln till då? En ht är kul att trampa lite stig, motionsspår och leka trialking i lättare terräng (där ingen ser) men att nöta asfalt är rätt tradigt i jämförelse med de som är ämnade för det.

Scott är det enda märket jag hört flera handlare som nobbat för att de är knepiga om det blir strul, då kan man gissa att det blir det :) Själv har jag kvar min gamla Cannondale från 2002-2003 någonting, uppdaterad med hydrauliska skivbromsar, kååålfiberstyre och pheta Mavic CrossMAX fälgar :tummenupp Den är iofs i behov av service då och då men den känns rätt odödlig.

Av den erfarenheten gillar jag alltså Cannondale men visst finns det säkert fler bra tillverkare. Skulle väl se till att precis som med hoj "provköra" ordentligt och sedan välja den med bäst komponenter kontra pris, snygg ska den va också.

• Så bra växlar som möjligt, va det nu är på MTB-sidan i dagsläget...
  • Låsbara dämpare, kanske alla är idag men se till att det inte är något "spel/glapp" i låst läge = irriterande. Bra kvalitet så att den/de inte behöver service varannan stenbumling.
  • Hydrauliska skivbromsar är väl en självklarhet, bromsbeläggen håller i en evighet och skivorna ännu längre...tills du kraschar
  • Bra fälgar, nu är väl inte alltid de som följer med top of the line men skönt om de tål lite stryk iaf

24861504.jpg

27451497.jpg

19729509.jpg

27451501.jpg

33119186.jpg

20421583.jpg

Last edited:
När vi ändå är inne på cyklar: Går det att meka på skivbromsar på en 15 år gammal cykel som har såna där förb.... fälgbromsar? Är inte sugen på att lägga 8-10 papp på en ny cykel när den jag har funkar kanon i stan.....förutom bromsarna då...

När vi ändå är inne på cyklar: Går det att meka på skivbromsar på en 15 år gammal cykel som har såna där förb.... fälgbromsar? Är inte sugen på att lägga 8-10 papp på en ny cykel när den jag har funkar kanon i stan.....förutom bromsarna då...

Visst går det men gissar på att du får byta framgaffel då, bak finns det adapter och sen måste du även ha någon som passar dina nav. Exempelvis:

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=ASH0005&avd=1

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/a2z-dm-uni-adapter-for-skivbroms-bak.html

Kolla Trek 4900 kostar 7200 kr. Kusinen är jättenöjd över sin.

Jag kör på trek 6900 för jag skulle ju ha värre men den kostar 10 tusen.

jag har 19,5" om jag inte minns helt fel. 185 lång.
Jo, tror jag provcyklade en Trek 4900 ifjol. Helt ok. Men det blev som sagt var ingen cykel ifjol.

Hrm vad ska du använda cykeln till då? En ht är kul att trampa lite stig, motionsspår och leka trialking i lättare terräng (där ingen ser) men att nöta asfalt är rätt tradigt i jämförelse med de som är ämnade för det.

Scott är det enda märket jag hört flera handlare som nobbat för att de är knepiga om det blir strul, då kan man gissa att det blir det :) Själv har jag kvar min gamla Cannondale från 2002-2003 någonting, uppdaterad med hydrauliska skivbromsar, kååålfiberstyre och pheta Mavic CrossMAX fälgar :tummenupp Den är iofs i behov av service då och då men den känns rätt odödlig.

Av den erfarenheten gillar jag alltså Cannondale men visst finns det säkert fler bra tillverkare. Skulle väl se till att precis som med hoj "provköra" ordentligt och sedan välja den med bäst komponenter kontra pris, snygg ska den va också.

• Så bra växlar som möjligt, va det nu är på MTB-sidan i dagsläget...
  • Låsbara dämpare, kanske alla är idag men se till att det inte är något "spel/glapp" i låst läge = irriterande. Bra kvalitet så att den/de inte behöver service varannan stenbumling.
  • Hydrauliska skivbromsar är väl en självklarhet, bromsbeläggen håller i en evighet och skivorna ännu längre...tills du kraschar
  • Bra fälgar, nu är väl inte alltid de som följer med top of the line men skönt om de tål lite stryk iaf

• Den ska användas till allt. Typ. Dels asfaltcyklande för förflyttning och motion och dessutom stigar och liknande för endast det höga nöjets skull.

Min föregående Scott behövde jag inte lämna in en enda gång för något garantiärende. Så det vet jag inte hur de sköter. Och det kan ju hunnit ändras en del sedan dess. Innan den hade jag iaf en Nishiki. Första månaderna var den nog inne för garantiärenden mer än vad den kunde cyklas på.

Det är som det att det blir en del kompromisser i just den prisklassen jag siktar på verkar det som. En cykel kanske har en lite bättre gaffel, medan en annan har bättre hjul och en tredje har lite bättre bromsar. Det är det som gör det svårt.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back