Dags att köpa olja.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Då var det dags, efter hela sommarens skruvande såp ska jag äntligen iväg o köpa olja i morrn.
Och jag har tänkt prova biltemas oljor. :D

Men då är ju frågan vilken av dom man ska köpa, jag har nyss totalrenoverat motorn. och ska köra in den.
Så nu behöver jag nån som kan berätta för mig vilken olja det är jag ska ha.

Enkelt!
Tack :tummenupp

En olja för motorcyklar(biloljor kan ha ett ämne i sig som sätter sig i kopplingen och den börjar slira, bilar har ju torrlamell), annars spelar det ingen roll egentligen, allt funkar.

Men personligen tycker jag man ska akta sig för tunna 0w och 5w oljor, ävebn om nu hojen kan tänkas få några hästar mer så är det inte värt risken.

Själv kör jag mineralolja 15w40

Biltema Racingolja kör jag med sedan ett par hundra mil. Inga konstigheter alls, varken med koppling eller annat.

Efter motorrevonering hade jag rekommenderat den billigaste mineraloljan du kan hitta! Kör med den ett tiotal mil, byta sedan till en sjysst del- eller helsyntet, typ: Motul, Shell eller Castrol...

Mina 5 cents:)

Silwer skrev:
Men personligen tycker jag man ska akta sig för tunna 0w och 5w oljor, ävebn om nu hojen kan tänkas få några hästar mer så är det inte värt risken.
Det är andra siffran du ska kolla efter då.

Neutral skrev:
Det är andra siffran du ska kolla efter då.

Precis. Den första är vad jag förstår inte särskilt relevant för en sporthoj som nog inte startas när det är temperaturen kryper långt under noll.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...