Dags att köpa första hojen! Yamaha Fzr-600 -91 ??

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
det finns många olika åsikter om att försäkra på föräldrar här på sporthoj.
vissa skriker skenförsäkring, vissa tycker att det är ok.

prata med försäkringsbolaget säger jag, vissa bolag godkänner att alla i samma hushåll använder hojen, vissa ej.


men jag vet ett par st, som vurpat med hoj som stått på mamma eller pappa, dom har fått ersättning, men höjd självrisk.

men å andra sidan känner jag till 3 fall, där ingen ersättning betalats ut vid stöld, då försäkringsbolaget granskat vem som var ägaren/brukaren/försäkringstagaren


så mitt tips är... ring ALLA bolag & fråga

Kan ju också vara värt att fundera på om du verkligen behöver ha helförsäkring på en hoj i den prisklassen. Med tanke på att självrisken ofta ligger på 6-7000:- så kanske det räcker med halvförsäkring. Då kanske du har råd att försäkra den på dig själv direkt.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Kan ju också vara värt att fundera på om du verkligen behöver ha helförsäkring på en hoj i den prisklassen. Med tanke på att självrisken ofta ligger på 6-7000:- så kanske det räcker med halvförsäkring. Då kanske du har råd att försäkra den på dig själv direkt.



precis, en hoj under 20 tusen, hade jag bara tecknat trafik, eller på sin höjd halvförsäkring.

oftast överstiger mellanskillnaden från halv till hel + självrisk, halva värdet på hojen.
 

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
Min hoj är försäkrad på min far, dock så frågade jag försäkringsgubben på folksam om det var ok, han svarade så länge ni är skrivna i samma hushåll så är det lugnt. kör bara trafikförsäkring som landade på sköna 1700:- per år.
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Min hoj är försäkrad på min far, dock så frågade jag försäkringsgubben på folksam om det var ok, han svarade så länge ni är skrivna i samma hushåll så är det lugnt. kör bara trafikförsäkring som landade på sköna 1700:- per år.

Tack för all respons! Jag ringde faktiskt folksam och hörde efter. Enligt dem fick min "farsa" endast låna ut motorcykeln om man valde deras basförsäkring som var svindyr som halv- och trafikförsäkring.

Hur kan du ha fått ett så billigt pris? De ville nästan ha det 3 dubbla när jag ringde och då är min farsa 60+, har haft a-kort i 30+år och är skadofri långt tillbaka.
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Har själv haft en -91 FZR. Rolig hoj men fjädringskomponenterna är under all kritik. Riktigt mjuk i både fram -och bakdämpare. Kan man leva med det så är det en riktigt underhållande hoj som har en hel del tvåtaktskaraktär om man nu gillar det. Tyvärr så drar dom olja men det är ok. Körde omkring med en halvliters oljeflaska under kutsen. Ca 1L/100 mil gick åt. Polaren hade en likadan men hade dubbelt så hög oljeförbrukning. Kolla så att den inte blåryker på höga varv. Annars är det bara att tuta och köra (fast inte för det priset i annonsen).
 

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
Har själv haft en -91 FZR. Rolig hoj men fjädringskomponenterna är under all kritik. Riktigt mjuk i både fram -och bakdämpare. Kan man leva med det så är det en riktigt underhållande hoj som har en hel del tvåtaktskaraktär om man nu gillar det. Tyvärr så drar dom olja men det är ok. Körde omkring med en halvliters oljeflaska under kutsen. Ca 1L/100 mil gick åt. Polaren hade en likadan men hade dubbelt så hög oljeförbrukning. Kolla så att den inte blåryker på höga varv. Annars är det bara att tuta och köra (fast inte för det priset i annonsen).

Jo framgaffeln är rätt svampig orginal, men med ny olja och packboxar samt något längre distansrör så blir den riktigt spänstig.
Det här med oljan är nog individuellt min har ingen förhöjd oljekonsumtion överhuvudtaget.

Kör med endast trafikförsäkring, och försäkringsgubben lovade att det var ok att den stod på min far så så länge vi var skrivna i samma hushåll
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top