Dags att köpa begagnade mc-kläder.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hej!
Jag har precis köpt en ktm 390 och tänkte göra mig redo nu i sommar att både ta a2 och njuta av en helt ny hoj :)-)

Den var inte billig och tänkte också spara lite pengar på kläderna (inte hjälmen som jag redan har köpt ny!) men är lite kluven på hur storlekar fungerar och hur jag mäter dom hemma.

Dessutom vill jag också veta vilka märken som är bra och vilka man ska undvika (Klädestyp t.ex. läder eller texstil är ointressant!).

Två väldigt breda frågor som det inte finns några enkla svar på.

1. Det finns storlekstabeller på många webbshoppar. Det betyder inte att de passar för det. Fri retur och gott om tid är nödvändigt.

2. Dyrare är ofta bättre. Billigt är ofta skräp men utseende är viktigt för många. Hur ser andra ut osv.

Om du talar om var du bor kan vi säkert rekommendera en affär du kan åka till och prova. Ibland finns det kunnig och intresserad personal.

Logga in och svara så går det framåt. :)
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag har alltid bilhjälmen på mig när jag kör bil. De säger att det är onödigt och skrattar åt mig men jag vet bättre och sätter säkerheten främst. Man vet aldrig.

TEKS0047437.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Utrustning i allmänhet har rätt begränsad (effektiv) livslängd, så jag skulle nog köpa billigare märken nytt istället. Även om det är mindre hippt vid donken än dinese.

Det är innan man konstaterar att folk är svin, och man inte vet hur mycket föregående ägare runkat/tappat konkelbär/blödit/svettats i dem.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Som sagt, köp nytt men skippa de "hippa" märkena. Finns ingen anledning bränna stålar på det. Har man dessutom en 390 så är man ju extremt ohip redan. Course is the shit. Bra kvalitet och varma, vattentäta och sköna ha på sig. Ska du köpa nån häftigare hoj sen så måste du ju ha klim mega power desert outback action för femtio lök annars kan du ju dra åt helvete.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Som sagt, köp nytt men skippa de "hippa" märkena. Finns ingen anledning bränna stålar på det. Har man dessutom en 390 så är man ju extremt ohip redan. Course is the shit. Bra kvalitet och varma, vattentäta och sköna ha på sig. Ska du köpa nån häftigare hoj sen så måste du ju ha klim mega power desert outback action för femtio lök annars kan du ju dra åt helvete.
Jag körde mycket course i början av min moppekarriär. Har kvar en jacka. Kvalitén duger men inte mer än så. Man blir kall och blöt eller varm och blöt. Funkar för enstaka turer men för dagligt pendlande i alla väder och årstider har jag insett att jag hellre betalar aningen mer för komforten.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Som sagt, köp nytt men skippa de "hippa" märkena. Finns ingen anledning bränna stålar på det. Har man dessutom en 390 så är man ju extremt ohip redan. Course is the shit. Bra kvalitet och varma, vattentäta och sköna ha på sig. Ska du köpa nån häftigare hoj sen så måste du ju ha klim mega power desert outback action för femtio lök annars kan du ju dra åt helvete.
Tack för dagens skratt och dessutom så sant det du skriver. Tack! ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag håller mer på Handelsbodems utbud än Course främst för att det går att åka o prova på rätt, många platser.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag körde mycket course i början av min moppekarriär. Har kvar en jacka. Kvalitén duger men inte mer än så. Man blir kall och blöt eller varm och blöt. Funkar för enstaka turer men för dagligt pendlande i alla väder och årstider har jag insett att jag hellre betalar aningen mer för komforten.
Jag gjorde dagligt pendlande från den 24 augusti då jag köpte min senaste motorcykel, tills det började snöa den andra december. 12 mil om dagen. I Course-kläder. Jag fick moped i november 1988 och då fanns inte Course. Eller internet. Men snobberi med dyra kläder fanns.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gjorde dagligt pendlande från den 24 augusti då jag köpte min senaste motorcykel, tills det började snöa den andra december. 12 mil om dagen. I Course-kläder. Jag fick moped i november 1988 och då fanns inte Course. Eller internet. Men snobberi med dyra kläder fanns.
Nja, grunden till internet las 1969, TCP/IP togs fram 1974 och man skickade mail och använde FTP redan 1971. Men det är riktigt att HTML togs fram först 1989. Men FTP och mail är ju fullt tillräckligt för att kunna shoppa online.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Det finns inget krav att utrustningen ska ha den klassningen vid körprov.
Nästan korrekt. De kollar inte etiketterna, men de kollar att man har ”mc-liknande” kläder. Annars får man åka hem utan att få köra upp. Även om det inte finns uttalade krav i reglerna så är det krav på att man har det. Kommer du dit med trädgårdsvantar lär du inte få köra upp.
Det kanske är lite personberoende hur den aktuella kontrollanten tolkar det, det vet jag inte. När jag körde upp för 2,5 år sen var de noggranna åtminstone. När körde du upp, eller har du andra fakta om hur det går till?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nästan korrekt. De kollar inte etiketterna, men de kollar att man har ”mc-liknande” kläder. Annars får man åka hem utan att få köra upp. Även om det inte finns uttalade krav i reglerna så är det krav på att man har det. Kommer du dit med trädgårdsvantar lär du inte få köra upp.
Det kanske är lite personberoende hur den aktuella kontrollanten tolkar det, det vet jag inte. När jag körde upp för 2,5 år sen var de noggranna åtminstone. När körde du upp, eller har du andra fakta om hur det går till?
Det ska vara kläder för mc-bruk. Dock finns det inga klassningar de går efter.

Jag körde upp 2019 och då kollade ingen närmare på min utrustning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det ska vara kläder för mc-bruk. Dock finns det inga klassningar de går efter.

Jag körde upp 2019 och då kollade ingen närmare på min utrustning.
Körde du upp privat eller via körskola? Kommer man från en skola brukar dom vara betydligt mindre petiga än om man är privatist. Dom antar att skolorna inte släpper iväg någon till uppkörningen med dåliga grejer. En kompis körde upp som privatist, och hans mc-jeans dubbelkollades noga innan han fick köra upp.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Körde du upp privat eller via körskola? Kommer man från en skola brukar dom vara betydligt mindre petiga än om man är privatist. Dom antar att skolorna inte släpper iväg någon till uppkörningen med dåliga grejer. En kompis körde upp som privatist, och hans mc-jeans dubbelkollades noga innan han fick köra upp.
Det var via skola.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top