Dags att köpa begagnade mc-kläder.

HarMCmenBliviPank

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2022
Hoj
2022, KTM, 390
Hej!
Jag har precis köpt en ktm 390 och tänkte göra mig redo nu i sommar att både ta a2 och njuta av en helt ny hoj (:-)

Den var inte billig och tänkte också spara lite pengar på kläderna (inte hjälmen som jag redan har köpt ny!) men är lite kluven på hur storlekar fungerar och hur jag mäter dom hemma. Dessutom vill jag också veta vilka märken som är bra och vilka man ska undvika (Klädestyp t.ex. läder eller texstil är ointressant!).

Tack för era svar (;-)
 
Köp Course på XL Moto. Funkar jättebra. Men det beror ju på vad du ska göra i kläderna. Jag vill vara varm och bekväm och saknar behov av att visa upp hur dyr och fräsig min utrustning är eftersom jag inte är en påfågel. Jag har course four seasons 3.0 byxor, Course "Adventure" stövlar (sjukt sköna och verkar även vara vattentäta - kors i taket), Biltemajacka som tyvärr inte säljs längre men nya Course jacka 3.0 är säkert bra. Köp en storlek större på allt eftersom de verkar måtta efter dvärgar. Särskilt när det gäller stövlar. Jag har normalt stl 43 i skor men på Mc stövlar får jag gå upp två storlekar Dessutom vill man ibland få på ett par jeans under så man slipper stå i kallingar och byta på parkeringen om man ska nånstans. Finns inte nån anledning att köpa någon annans armsvett och gamla fisar. Handskar köper jag på Lantmännen eftersom de är både varmare, vattentätare, avdragsgilla och billigare än mc handskar.
 
Hej!
Jag har precis köpt en ktm 390 och tänkte göra mig redo nu i sommar att både ta a2 och njuta av en helt ny hoj :)-)

Den var inte billig och tänkte också spara lite pengar på kläderna (inte hjälmen som jag redan har köpt ny!) men är lite kluven på hur storlekar fungerar och hur jag mäter dom hemma. Dessutom vill jag också veta vilka märken som är bra och vilka man ska undvika (Klädestyp t.ex. läder eller texstil är ointressant!).

Tack för era svar (;-)
Tja, det beror väl i första hand på dina krav på högsta inbyggda säkerhet respektive hur väderskyddande de skall vara.
Skall du börja enkelt och ekonomiskt så sök rea produkter eller t.ex Handelsbodens egna märke 4BIKERS.
Välj dock inte billigaste modell, utan i alla fall ”ett steg upp”.
Alternativt köp begagnat.
Har du mer pengar att lägga så är det så mycket svårare att rekommendera något enskilt då utbudet ger så många vettiga alternativ.
Men frågan är vilken budget du vill hålla dig till.
 
Grattis till hojen förresten!! Välkommen ner i KTM-träsket. ?
 
Kolla Tradera, säljsidor FB etc. Jag har köpt mycket beggat som är som nytt för en spottstyver mot vad det kostat nytt. Finns inget värde i beggade MC-utrustning så finns massa för en billig peng. Blocket däremot tror folk att dom får nästan nypris. Lycka till!
 
Knä och armbågsskydd bygger en del så man måste sitta i mc-körställning när man testar det. Är det rätt längd när du står upp blir ärmar och ben för korta när du åker mc.
 
Hej!
Jag har precis köpt en ktm 390 och tänkte göra mig redo nu i sommar att både ta a2 och njuta av en helt ny hoj :)-)

Den var inte billig och tänkte också spara lite pengar på kläderna (inte hjälmen som jag redan har köpt ny!) men är lite kluven på hur storlekar fungerar och hur jag mäter dom hemma. Dessutom vill jag också veta vilka märken som är bra och vilka man ska undvika (Klädestyp t.ex. läder eller texstil är ointressant!).

Tack för era svar (;-)
Du kan kolla denna sida ( finns fler ) som beskriver bra vad dom olika CE klassningarna betyder på kläder och skydd så får du avgöra själv om du prioriterar pris eller skyddsnivå.
 
Jag köpte allt utom hjälm begagnat till att börja med. När du kört ett tag så hinner du bilda dig en uppfattning om vad som funkar och inte. Då kan du komplettera med nytt/annat begagnat allt eftersom.
 
Det viktigaste var väl att dom var avdragsgilla! Skyddsutrustningars funktion är väl sekundärt?
Vill du ha en lång kul säsong eller vill du frysa i dina möjligen säkrare handskar när du redan sitter på en MOTORCYKEL ? Ta då bilen så kör jag hoj.
 
Vill du ha en lång kul säsong eller vill du frysa i dina möjligen säkrare handskar när du redan sitter på en MOTORCYKEL ? Ta då bilen så kör jag hoj.
Personligen vill jag både köra och inte frysa så jag köpte ett par dyra handskar (två lager, tillochmed) som både är varma och säkra. Jobbar ganska mycket med händerna både på arbetet och på fritiden, så gör jag illa dem kan jag varken köra hoj, syssla med min hobby eller tjäna pengar för att ha råd med de första två.
Jag har väldigt svårt att förlika mig med tanken på att spara pengar på bekostnad av min egen säkerhet eller skyddsnivå - då kör jag faktiskt hellre inte när det är kallt precis som du föreslår om det hänger på budgeten.
 
Jag har ett par skinnvantar med dunfoder. Made in China. Köpta på Lelles 82/83.
Är det då mc-handskar/vantar? Tumvantar är de i alla fall. Inga skydd. Det är skinn, nylonfoder, dun, skinn. Köpte också fingervantar med invävda aluminiumtrådar att ha inuti. Funkade i minus 30 fast det var lite kallt. Vurpade många gånger under ”träning” och tre gånger i trafik. Två gånger på snö (inga skador) och en gång på asfalt. Slog runt bakåt på tvåan. Nötte hål på yttre lagret.
På senare år har jag haft dom på längre vinterturer fast utan innerhandskar. Inte så kallt längre. Hade dom även på några sträckor i Spanien och Italien där det var 2-4 grader och kornsnö.
Senast, påväg från Tyskland och hem var det nio grader från Värnamo till Stockholm. Ett par mjuka Course utan skydd och ett par trefingrade regnhandskar utanpå. Lite kallt men man biter ihop.
Så? Ja det går att åka med lite av varje. Skydd är bra om man ska vurpa. Om man krockar vetefan om knogskydden gör så mycket nytta.
Jag har två par handskar med knogskydd varav ett par korta för 22-34 grader. Kör aldrig utan handskar.
De längre är ett par creddiga Alpinestar med knogskydd och extra material i handflatan och lill- och ringfingret sitter ihop. Kan vara bra. Stör i alla fall inte. Nästan som Morgan Kane :)

Jag har fått ett par Hestra tumvantar som jag kört lite snöskoter med. Skinn på insidan och lite på ovansidan vid fingertopparna. Varma och sköna. Går rätt långt upp på armarna. Har inte provat på hoj men verkar funka till det med.
Hursomhelst, jag har upp till fem par handskar på längre resor. Har aldrig skadat händerna. Inte ens förr när jag krockade och hade mig.

Mitt första skinnställ hade inte ens ryggskydd. Inget argument för att avstå skydd idag. Särskilt inte för nybörjare men andra kan köra med vilka handskar de vill ”enligt mitt förmenande”. :D
 
Vill du ha en lång kul säsong eller vill du frysa i dina möjligen säkrare handskar när du redan sitter på en MOTORCYKEL ? Ta då bilen så kör jag hoj.
Jag köper ordentliga kläder ämnade för det jag ska använda dom till.
Ska jag till skogs så köper jag handskar tänkta att ha i skogen och lyfter momsen på det via mitt företag.

Har man inte råd att köpa ordentliga kläder så tycker jag att om någon ska välja bilen så är det nog du.
 
Nu är det forumparanoia när det gäller skyddskläder. Man kör långsammare på vintern och risken för att glida långa sträckor på torr asfalt är mindre.

Jag kör ryggskydd, skoteroverall och touringstövlar utan några förstärkningar. Det är viktigare att hålla sig varm och rörlig än att ha top of the line kevlarhandskar så man inte får skrubbsår när man välter i en snödriva i 30 knyck.
 
Nu är det forumparanoia när det gäller skyddskläder. Man kör långsammare på vintern och risken för att glida långa sträckor på torr asfalt är mindre.

Jag kör ryggskydd, skoteroverall och touringstövlar utan några förstärkningar. Det är viktigare att hålla sig varm och rörlig än att ha top of the line kevlarhandskar så man inte får skrubbsår när man välter i en snödriva i 30 knyck.
Är du fortfarande ute och brummar med SLR:en?
 
Nu är det forumparanoia när det gäller skyddskläder. Man kör långsammare på vintern och risken för att glida långa sträckor på torr asfalt är mindre.

Jag kör ryggskydd, skoteroverall och touringstövlar utan några förstärkningar. Det är viktigare att hålla sig varm och rörlig än att ha top of the line kevlarhandskar så man inte får skrubbsår när man välter i en snödriva i 30 knyck.
Vissa av oss som du passivt kladdar med feglödder här (förlöjliga säkerhet känns nog för mig som något av det larvigaste en vuxen person kan göra, men ok) kanske pratar om kall säsong och inte där isbjörnar vandrar på gatorna.
Men absolut, skulle jag köra motorcykel i snö så skulle jag säkert köra så långsamt att jag kunde ha samma sorts kläder som när jag sladdade med moppen till skolan på den tiden jag faktisk såg riktiga snödrivor på vintern.
 
Nu skrev väl TS att han ska göra sig redo till sommaren och ta A2 kort så hur tråden nu kan handla om vinterkörning och krascha in i snövallar är konstigt.

Att en del tycker att man lugnt kan köra med trädgårdshandskar för man vurpar säkerligen inte ändå undrar jag om det är ett vettigt råd till en ny MC förare som inte ens har körkort.

Visst, om man inte vurpar kan man väl åka naken också och varför ha säkerhetsbälte i bilen för man har väl inte tänkt att krocka ändå.

Till TS som är ny i denna hobby är det valfritt att använda vad som helst så länge man är medveten om dom olika materialen som finns, slitstyrka och CE märkning.

Vissa olyckor spelar mindre roll vad man har på sig, jag bröt ena handleden rakt av trots all tänkbar utrustning, men det är ju glidandet på asfalt men vill slippa få men för livet för man har ett par billiga trädgårdshandskar och vanliga jeans.
 
Nu skrev väl TS att han ska göra sig redo till sommaren och ta A2 kort så hur tråden nu kan handla om vinterkörning och krascha in i snövallar är konstigt.

Att en del tycker att man lugnt kan köra med trädgårdshandskar för man vurpar säkerligen inte ändå undrar jag om det är ett vettigt råd till en ny MC förare som inte ens har körkort.

Visst, om man inte vurpar kan man väl åka naken också och varför ha säkerhetsbälte i bilen för man har väl inte tänkt att krocka ändå.

Till TS som är ny i denna hobby är det valfritt att använda vad som helst så länge man är medveten om dom olika materialen som finns, slitstyrka och CE märkning.

Vissa olyckor spelar mindre roll vad man har på sig, jag bröt ena handleden rakt av trots all tänkbar utrustning, men det är ju glidandet på asfalt men vill slippa få men för livet för man har ett par billiga trädgårdshandskar och vanliga jeans.
Förutom att du lär inte få lov att köra upp med trädgårdshandskar. På uppkörningen kollar de vad man har för utrustning, och det ska vara mc-klassat.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top