Dags att införskaffa sig ett skinnställ blandannat..

Jag har precis köpt ny utrustning. Detta är vad jag betalade.
Hjälm: Zeus, köpt på rea på Beviks i lkpg. Tyckte den satt mycket bättre än andra dyrare hjälmar. 1000kr
Stövlar: SIDI Vertigo, köpt på Beviks. Provade flera olika märken i olika prisklasser men fastnade för dessa pga utseendet och passformen. 2500kr
Ryggskydd: Dainise, köpt på rea på Beviks. 700kr.
Handskar: Biker skinn/carbon. Köpt på Handelsboden. Grymt bra passform. Provade även dainise och alpinestars handskar men jag tyckte dessa var överlägsna. Bra pris oxå. 699kr
Ställ: ProBiker PRX-4 (2-delat). Köpt från louise.de. Tittade först på dyrare ställ, men kom fram till att plånboken tyvärr inte tillät det för tillfället pga att jag håller på att ta lappen nu, köp av hoj samt övrig utrustning. Fick höra mycket gott om dessa "budget-ställ". Bestämde mej för att chansa, så jag beställde ett. Ångrar mej inte än iaf. Passformen är perfekt och enl vad jag hört ska dom tåla att klota med. Pris: 2000kr + knäpuckar 200kr.

Totalt ca 7000kr. Tycker det är ett bra pris för en komplett ny utrustning. Går även hitta bra grejor på blocket. Har dock hört att man ska undvika att köpa beg hjälm pga att en ny hjälm anpassar sej efter din huvudform. En beg hjälm är därmed formad efter någon annans skalle.

Köp det som känns bekvämt att krascha i...

Hittade också ett ställ på lelles idag som var från förra året. Skulle få det för 5000:-. Halva priset vad det kostat nytt ungefär. Märket är dainese.. Är det något att slå till på måntro?

Okej!

Har provat lite ställ och hjälmar och så..

Undrar över, krashpuckar på axlarna och nack kudde, hur viktigt är det?

På det stället jag vill ha så känns det som att knäskydden sitter lite lågt, men killen på Ava säger att det ska vara så för att dom rättas till när man sätter sig på hojen- stämmer det?:arsele

Okej!

På det stället jag vill ha så känns det som att knäskydden sitter lite lågt, men killen på Ava säger att det ska vara så för att dom rättas till när man sätter sig på hojen- stämmer det?:arsele
"Nack-kudden" eller puckeln är till för aerodynamiken och inget skydd. Ambulanspersonalen hatar den för det blir svårare att stablisera nacken och att få av hjälmen vid en olycka. De utvändiga skydden på stället är ren kosmetika, det är skydden som sitter innanför som är viktiga (om man tänker efter, glider man verkligen på axlarna när man trillar?)
Knäskydden ska sitta lite lågt, det bästa du kan göra är att provsitta en hoj med stället på. Tänk också på att köpa ett ställ som är svin-tight, skinn töjer sig efter ett tag, och du vill väl att skydden sitter där de ska när du väl synar asfalten?

Hjälm och ryggsydd... skit helt i priset (okej, att betala 1200-1500 extra för en fräck lack är kanske inte så smart), se bara till att dom sitter bra. Huvudet och ryggen är svåra att laga, allt annat går att fixa även om det kan behövas skruvar.

Okej!

Prova fler ställ -känns det inte bra i butiken nu lär det inte kännas ok i höst efter en säsongs töjjning.
Du kommer bli tokig på "tics´sen" att justera knäskydden hela tiden.

// Micke -säljer kläder i världsklass.

Om ekonomin är ett problem.
Då kan man köpa begagnad utrustning på t.ex blocket. Det går o hitta kvalitetsprylar till bra pris där. Jag tycker att hjälmen är tryggast att köpa ny.

Tådelat eller helställ är mest en smaksak om man inte kör roadracing. I roadracing är ventilerade helställ ofta med puckel vanligast

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...