Dags att hetsa inför NEC/REC Knutstorp

Stor skillnad :va

Samma hoj.
2 förare är samma.

Så 75% av teamet är samma ..... skulle kalla det liiiiten skillnad.

Får REC team köra i NEC utanför tävlan om plats finnes?:yoparty

Jag tyckte det var bra att HET körde REC i söndags, på så sätt fick jag tillfälle att köra om Nr:18 - och ett sådant tillfälle missar man inte!:D
 


Får REC team köra i NEC utanför tävlan om plats finnes?


Vi blev inbjudna till Mantorp, men om man inte får en inbjudan kanske man kan fråga...

Fast vi har ju inte problem med att A- och B-förare tävlar i samma serie, inte heller att NEC-förare även är REC-förare.

....och jag tycker att meken Roger borde ha fått sina poäng - att köra i 1,5 timme och lämna över som 2a, de e inte dåligt.

/Alex
#42 Team Sorelle Diaboliche
 
Hmm... Har jag förstått det rätt om jag säger att folk gnäller över att ett team med två deltagare som kör NEC har tagit en pallplats i REC?

Antingen så inser man att man inte ska ha någon buckla om man har tre eller fler framför sig oavsett vilka de är, eller så fördelar man bucklor till tex topp-15.

Vad är det som är så jobbigt med att få stryk av de som är bättre? Det händer mig varje gång jag rejsar.

Här kan vi börja snacka om att slå huvudet på spiken!!!:mattias

//Robert
 
Fråga: Nr 137 (gulklädd förare med gul hoj med grå cuts) fick ett stop-and-go i början av REC-racet. Varför fick han det?

Jag och polaren följde med spänning din klättring uppåt i fältet och led med dig när du möttes av stop-and-go-skylten! Hur länge måste man stå still egentligen? Du måste förlorat några varv där?

Han nonchade svartflaggan och fick stå still 5 min i depån
 
Ok, men hade han fått svartflagg tidigare? Betyder inte det att man skall avbryta loppet helt?
Han körde förbi svartflaggan 9 gånger.... :D
Teamet heter Atletic Endurance och är rackarns snabba. SSEmse medlemmar. Dom satte snabbaste kvaltiden med 1:06.633
Anledningen till stop and go skylten var att dom tankat utan bemanning vid brandsläckaren alternativt helt utan brandsläckare.
 
Hmm... Har jag förstått det rätt om jag säger att folk gnäller över att ett team med två deltagare som kör NEC har tagit en pallplats i REC?

Antingen så inser man att man inte ska ha någon buckla om man har tre eller fler framför sig oavsett vilka de är, eller så fördelar man bucklor till tex topp-15.

Vad är det som är så jobbigt med att få stryk av de som är bättre? Det händer mig varje gång jag rejsar.

REC är en rookie klass för oss nybörjare, en instegsklass där poängen till slut driver upp till NEC om man samlat på sig tillräckligt många.

Brånalt vill ju självklart ha så mycket pengar som möjligt i kassan varför han inbjuder team som kört NEC att köra i REC och vice versa.

Reglerna är otydliga och tolkning om detta är en rookie klass (B klass) eller inte kan diskuteras då den kallas Rookie EC och följdaktligen finns dom långsammaste i denna klass.

Jag vet inte vad R1000 åkare skull säga om det kliver in ett gäng sbk förare och tävlar lite för att dom vill få lite åktid.
Det finns en anledning till att det finns A och B klasser eller hur?

Nu har det blandats friskt och inget team kan belastas, dock tycker jag namn valet REC inte är så lyckat.

Jag har Mailat brånalt och frågat hur han motiverar ovanstående :)
 
Last edited:
REC är en rookie klass för oss nybörjare, en instegsklass där poängen till slut driver upp till NEC om man samlat på sig tillräckligt många.

Brånalt vill ju självklart ha så mycket pengar som möjligt i kassan varför han inbjuder team som kört NEC att köra i REC och vece versa.

Reglerna är otydliga och tolkning om detta är en rookie klass (B klass) eller inte kan diskuteras då den kallas Rookie EC och följdaktligen finns dom långsammaste i denna klass.

Jag vet inte vad R1000 åkare skull säga om det kliver in ett gäng sbk förare och tävlar lite för att dom vill få lite åktid.
Det finns en anledning till att det finns A och B klasser eller hur?

Jag har Mailat brånalt och frågat hur han motiverar ovanstående :)


REC är INTE en klass där det krävs b-licens för att köra. Brånalt har INTE bjudit in NEC-team att köra REC.
Ska vi kunna diskutera detta ämne är det dags att vi håller oss till fakta, inte till tolkningar. REC kom till med syftet att alla som ville köra ERF skulle kunna göra det. REC är för de team som inte får plats i NEC, samt för team som kör for fun, precis som vi gjorde i helgen. A- eller b-licens spelar ingen roll. Snabb eller långsam spelar heller ingen roll. Inte ett enda team blev utkvalat, hade det funnits en sån risk hade vi avstått att köra. Läs igenom reglementet och visa mej var det står att vi gjort fel. På vilken punkt är reglerna otydliga?
 
Jag diggade stenhårt att HET Senior var med och körde. Riktigt sköj att ha med ett "värdemätarteam" som man kan se och lära av.

Att man blev fett avhängd gjorde inte så mycket, det var som sagt bara sköj att ha någon att försöka hänga på. För resten av REC-fältet var ju lite sisådär. :tungan (Ja, jag sköjar för den som inte fattar det.)

Som Humlan säger, inget team blev utkvalat, och HET tog inga poäng från "oss" i REC... Jag ser inget problem.
 
Så länge ingen blir utkvalad och de inte påverkar poängen för de som kör så är det väl helt ok att de kör?

Finns ju en del positiva aspekter:

1. Vi får in mer pengar till tävlingarna
2. Roligare med fler team
3. Är ju kul med snabba förare som hjälp... (tänk 250 med A och B som jämförelse)

Sen känns det smått obegåvat att skylla på de som ställde upp och körde då de har följt regelverket. Vill man nå en ändring där så ska man ju inte försöka påverka de som kör med nån moralpredikan utan fråga Brånalt (vilket nån skrev att de gjort men långt ifrån alla).

Det teamet som körde gjorde hur man än vrider och vänder på moral inte nåt som helst fel!

Jag vill personligen inte hindra nån att köra så länge det inte är fullt på startplattan.

Till denna säsong är det ju redan försent att ändra nåt.

/Urban
 
Ok, tack för svaren! Det hela blir lite förvirrande att titta på efter ett tag (såg bara första halvan av racet) ;) Fast jag såg minsann att #70 också gick väldigt bra!

M.A.M. försökte jag också hålla koll på men jag hade tyvärr ingen aning om vart i fältet ni låg...

Blir fler race nästa år!
 
På vilken punkt är reglerna otydliga?
Reglerna är nog inte helt genomtänkta. En situation som man nog inte tänkt på är att fem NEC-team kan ta de fem första platserna i "REC-serien". Vem skall i så fall flyttas upp? Sen är det väl klart att folk undrar hur det kan komma sig att man deltar utom tävlan men ändå tar en buckla. Hur kan man få en buckla om man inte är med och tävlar?

Reglerna växer fram lite ad hoc. Situationen att ett team deltar till hälften utom tävlan har förmodligen inte förutsetts och när den väl uppstod löste man den som man då fann bäst. Det är förmodligen en nödvändighet för att det skall funka och för att man skall klara båda seriernas ekonomi. Men det är inte särskilt konstigt att det väcks en del frågor.

Sen skall ni ha :arsele för förstaplatsen i NEC-tävlingen :mad:
 
Han körde förbi svartflaggan 9 gånger.... :D
Haha, är det samma förare som blev utesluten från R1000 på Knutstorp för att ha kört om 2 ggr under gulflagg (inte så illa som det låter skall tilläggas. Det var visst inte alls solklart)?
 
Kan man få önska en större svartflagg som är lite vettigt placerad till nästa år?
På KGA-rec var "svartflaggen" placerad bland alla depåskyltar och i sizen av ett större A4'a.
Ingen aning, en fråga som är värd att ta upp i GSXR1100R:s tråd om funderingar efter REC kanske?

Haha, är det samma förare som blev utesluten från R1000 på Knutstorp för att ha kört om 2 ggr under gulflagg (inte så illa som det låter skall tilläggas. Det var visst inte alls solklart)?
Det har jag ingen aning om. :confused:
Dennis satt lungt på R1:an o väntade ut tiden och såg inte allt för bedrövad ut. :)
 
Last edited:
REC är INTE en klass där det krävs b-licens för att köra. Brånalt har INTE bjudit in NEC-team att köra REC.?
Men enligt 50% definitionen(samma team om 50% av teamet är intakt) var HET Senior ett NEC team.Dvs det var HET som vann både REC och NEC om man ska köpa det resonemanget

Ska vi kunna diskutera detta ämne är det dags att vi håller oss till fakta, inte till tolkningar. REC kom till med syftet att alla som ville köra ERF skulle kunna göra det. REC är för de team som inte får plats i NEC, samt för team som kör for fun, precis som vi gjorde i helgen. A- eller b-licens spelar ingen roll. Snabb eller långsam spelar heller ingen roll. Inte ett enda team blev utkvalat, hade det funnits en sån risk hade vi avstått att köra. Läs igenom reglementet och visa mej var det står att vi gjort fel. På vilken punkt är reglerna otydliga?

Just avsaknad av fakta och klarhet i reglementet som gör att jag tycker att man kan reda ut vad som är rimligt och påverka så att alla blir nöjda.
Om det hade stått i reglementet att det är Ok för NEC team att delta fritt i REC så är det inget att snacka om.
Däremot står det ganska tydligt att REC team kan delta i NEC som Wild card om det finns plats.

Ingen kritik mot er utan mot reglementet är otydligt enl min uppfattning.

Jag gratulerar er igen till en formidabel insats på Ring Knutstorp, eran vinst i NEC visade att ert team hade en mycket hög moral och förmåga.

Mina 2 ören Mvh F.D.RR förare

Kan man få önska en större svartflagg som är lite vettigt placerad till nästa år?
På KGA-rec var "svartflaggen" placerad bland alla depåskyltar och i sizen av ett större A4'a.

Ja svartfalggan eller ffa siffrorna var väldigt otydliga.

fifan vilken gnällkärring man är värre än NT :hihi
 
Last edited:
Last edited:

Placeringen var iaf bra, längst fram vid depåräcket.

Fick nästan dunka flaggan i huvudet på de som skulle in. Varför är det så svårt att snegla till mot flaggposten? Det var något som sas vara viktigt på förarmötet bara några minuter före start.

Är det så att man tjänar så mkt tid på att begrava huvudet i tankgropen de första 2/3 av rakan att det kan tänkas vara bättre än att se vad som händer runt omkring?

/A
 
Back
Top