Dags att erkänna en svaghet...

Status
Ej öppen för fler svar.
Var i US bor du?
Hur ser arbetssituationen ut där just nu, jag jobbar med industriellt underhåll med specialite som styrsytem och automation (I princip vad som helst som krävs för att hålla maskiner och produktion igång).
Jag funderar allvarligt på att lämna det här skitlandet frågan är bara vart man ska ta vägen?

Jag bor i en större universitetsstad i mellanvästern där arbetslösheten är relativt låg. Har man erfarenhet och viss utbildning inom det område man är intresserad av så verkar det fortfarande finnas arbete.

Jag skulle misstänka att det blir svårare att få arbets- och uppehållstillstånd än att hitta ett jobb...

USA är ett bra land att bo i, men det finns många andra länder som är betydligt lättare att immigrera till.

Jag skulle misstänka att det blir svårare att få arbets- och uppehållstillstånd än att hitta ett jobb...

USA är ett bra land att bo i, men det finns många andra länder som är betydligt lättare att immigrera till.

Jo, det misstänker jag också, det som drar med US är väl inbillningen att var och en är sin egen lyckas smed.
Både jag och min sambo är driftiga personer som hellre tar fel jobb än står utan, och båda dessutom lyckats att skaffa jobb och löner som de fackligt anslutna bara kunnat drömma om. Vi är båda av uppfattningen att var och en får ansvara för sig själv och ser oss inte som en del av kollektivet.

Naturligtvis så är mina funderingar om US något romantiserade, men jag inbillar mig att människor som vi faktiskt kan lyckas och dessutom lyckas bra i det stora landet i väst.

Hur funkar detta med arbetstillstånd? kan jag åka dit på turistvisum för att sedan söka uppehållstillstånd/arbetstillstånd om jag hittat någon som är villig att anställa mig?

Jo, det misstänker jag också, det som drar med US är väl inbillningen att var och en är sin egen lyckas smed.
Både jag och min sambo är driftiga personer som hellre tar fel jobb än står utan, och båda dessutom lyckats att skaffa jobb och löner som de fackligt anslutna bara kunnat drömma om. Vi är båda av uppfattningen att var och en får ansvara för sig själv och ser oss inte som en del av kollektivet.

Naturligtvis så är mina funderingar om US något romantiserade, men jag inbillar mig att människor som vi faktiskt kan lyckas och dessutom lyckas bra i det stora landet i väst.

Hur funkar detta med arbetstillstånd? kan jag åka dit på turistvisum för att sedan söka uppehållstillstånd/arbetstillstånd om jag hittat någon som är villig att anställa mig?

Jag tycker det mesta du säger verkar riktigt och det är väl också tjusningen med USA.

Angående uppehålls- och arbetstillstånd så bör du inte bara åka hit och hoppas på att det löser sig. Jag skulle bli förvånad om det fungerar och det är dessutom olagligt att komma in på ett turistvisum/VWP med avsikten att arbeta...

De två vanligaste sätten att skaffa tillstånden på är gifte med en amerikansk medborgare och/eller sponsring av arbetsgivare. I ditt fall låter det som det senare skulle kunna vara ett alternativ, men då måste du hitta en arbetsgivare som är villig att gå igenom hela processen med att sponsra dig och därmed i princip bevisa att det inte finns en amerikansk invånare som skulle vara intresserad av eller kunna utföra det arbete du anställs för.

Om du funderar på att bara stanna temporärt så kan det kanske vara lättare att få ett arbetsvisum, men hur det fungerar har jag ganska dålig koll på.
Kolla under non-immigrant visas på amerikanska ambassadens hemsida för mer info om detta.

http://www.usemb.se/

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back