Dags att byta den gamla luften i däcken.

Varför var du tvungen att maskera det mest väsentliga som sydostasien :va
Jag är på :yoparty:yoparty Asian Brown Cloud innebär väl att det är cannabisgas som bara är att inhalera direkt, schysst och få det förpackat som näs/astmaspray så att man kan snorta in det utan att nån reagerar i omgivningen :banana:banana
 
Jag har några lagrade flaskor med luft, vilket år rekommendarar Ni ?

Favoriten är nog från höstluft -82 som var ovanligt fin efter en torr sommar, -eller skall man våga satsa på en tidig -97:a ? ( man måste våga chansa lite ...)
 
Jag håller också på att planera luftbyte nu till våren. Har gjort det sen 2006. Har alltid vart snabbast sen dess.

Här har vi en som tänkt klart.
Vid sådana här viktiga operationer som påverkar såväl känslan som prestandan så gäller det att planera väl så man inte gör någon miss mitt i upphetsningen av att göra det så viktiga bytet av gammal luft.
Det är precis som med all trimning den sammanvägda insatsen på var ingående komponent och dess samarbete med de andra komponenterna som garanterar ett lyckat resultat.
Hafsar man bara på blir det lätt som en Hobbextrimning. Effekt topp+5 hästar, 4-1plus 7hästar, nytt insug+3 hästar, snabbgashandtag +4 hästar, högeffektiva stift+2 hästar och det borde ge en totalökning av 21 hästar men lirar inte allt så kan det till och ned bli så att man får minushästar, sk ponnies..
Så planera bytet väl innan ni börjar.:fakta
 
Att kolla på Ebay efter lättare begagnad luft är enligt mig det bästa.
Har sökt på blocket, men den luften är av fel årgång enligt min hoj så jag får vänta på luften från Sacramento, CA. $1400 med frakt och levereras med DHL till dörren.:smasha
 
Till er som ska tävla så är ju det enda alternativet att använda startgas i däcken.
För ni vill väl vara startsnabb och först in i första böj?

/Dal-Mausen
 
Själv har jag fått tag på svavelhexafluorid. Denna gas är 6 ggr tyngre än luft vilket gör att däcken nästan trycks mot marken och får ohyggligt bra fäste. Funkar mycket bra :tummenupp
 
Det knepiga är att byta däck men behålla samma luft.

Det är enkelt, vem som helst kan göra det! Jag har byggt en pool i garaget som jag byter däck i, då är det bara att fånga luftbubblorna i en hink. Jag har sparat in en massa luftpengar!

garage_pool2.jpg
 
Jag fyller över den gamla luften i en slang, och när nya ostar sitter på fyller jag tillbaks den gamla luften från slangen.

Backlund har satt banrekord på gälleråsen med denna luft så den vill man inte vaska hur som helst!
 
Tur jag hann varna i tid!

Himalayas luft är inte alls särskillt ren! Luftföroreningar från hela sydostasien dras dit och orsakar glaciärernas avsmältning. Bergskedjan täcks faktiskt av smog i allt högre utsträckning.

View attachment 378754

Det får väl dock anses vara solidariskt miljötänk att transportera lite av den där förorenade luften till andra delar av jorden! :tummenupp

Ta mig fan, då sprack det! Kommer gå åt helvete denna säsong! :huvet
 
Jag brukar tömma den gamla luften med hjälp av en liten platt mejsel som man trycker på pinnen i ventiler så kommer de ut, sen fyller jag på den med min kompressor, funkat i all tid.
Luften brukar jag alltid lyckas andas in så vet inte vart den kommer ut, Norr eller söder oftast
 
Ja man kan skämta om det där med att byta luft i däcken. Men på en sporthoj är det en mycket viktig
åtgärd som man bör utföra på våren när man plockar ut hojen. Hojen har stått 6 månader kanske i ett kallgarage och kondensbildats i däcket vilket har omvandlats till vatten vilket skapar obalans i hjulet!
 
Ja man kan skämta om det där med att byta luft i däcken. Men på en sporthoj är det en mycket viktig
åtgärd som man bör utföra på våren när man plockar ut hojen. Hojen har stått 6 månader kanske i ett kallgarage och kondensbildats i däcket vilket har omvandlats till vatten vilket skapar obalans i hjulet!

Hur går du tillväga för att separera vattnet och luften när du väl fått ut det från däcken? För du som jag kör väl på kvalitetsluft, som räcker minst två säsonger? Eller tycker du man vågar satsa på fulTema?
 
Jag brukar tömma den gamla luften med hjälp av en liten platt mejsel som man trycker på pinnen i ventiler så kommer de ut, sen fyller jag på den med min kompressor, funkat i all tid.

Jo, men hur får man ut den sista gammel-luften ur döcket när det är samma tryck i däcket som utanför? Trycker man ihop däcket. eller? :confused:

Jag har aldrig förstått detta så det är därför jag aldrig vågat köra fort.
 
Back
Top