Dags att byta den gamla luften i däcken.

På senaste tiden har jag börjat fylla däcken med vakuum. Vakuumet väger ju inget så jag sparar runt 30-40 kg i vikt på hojen. Senast jag testade så toppade hojen 375 km/h med vakuumet, jämfört med 299 med vanlig luft.

Jag fattar inte. Vad har vikten på hojen med toppfarten att göra?:va Skall man ge fan i att tanka då också menar du?
 
Ja de är helt rätt. Inte tanka utan häll i lagom mängd vakuum i tanken ska du se att hojen gör minst 20 km/h mer... Fast viktigast av allt: se till att ha täta handskar på när ni byter luft. Ja spillde lite luft på ena handen när ja bytte för 2 år sen o de kliar o sticker nåt fruktansvärt ännu!!!
 
Jag har ett problem, jag fick med 6 påsar med luft när jag beställe däck från Däckonline senast. Misstänker att det är gammal luft från fd. östtyskland. Märkningen på påsarna tyder på det i varje fall.
Påsarna har bara legat i ett hörn i garaget i nästan 1 år nu.
Jag vet inte vad fan jag skall göra av dom...

Vill ju inte ha något sånt skit i min hoj men man kan ju inte bara släppa ut det hur som hellst heller.
Vad skall jag göra ? *desperat*

Jag vågar inte försöka kränga det någon ovetande heller, tänk om det går snett. Jag vill inte ha någons liv på mitt samvete.
Skall jag smyga ut i skogen och sakta pysa ut det hela eller försöka dumpa det i någon sjö, jag behöver hjälp...
 
Jag fattar inte. Vad har vikten på hojen med toppfarten att göra?:va Skall man ge fan i att tanka då också menar du?
Jag trodde inte heller att vikten påverkade topphastigheten nämnvärt. Men det var innan jag pumpade in stora mängder vakuum i däcken. Fyll inte för mycket bara, för då blir däcken för hårda!

Jag har ett problem, jag fick med 6 påsar med luft när jag beställe däck från Däckonline senast. Misstänker att det är gammal luft från fd. östtyskland. Märkningen på påsarna tyder på det i varje fall.
Påsarna har bara legat i ett hörn i garaget i nästan 1 år nu.
Jag vet inte vad fan jag skall göra av dom...

Vill ju inte ha något sånt skit i min hoj men man kan ju inte bara släppa ut det hur som hellst heller.
Vad skall jag göra ? *desperat*

Jag vågar inte försöka kränga det någon ovetande heller, tänk om det går snett. Jag vill inte ha någons liv på mitt samvete.
Skall jag smyga ut i skogen och sakta pysa ut det hela eller försöka dumpa det i någon sjö, jag behöver hjälp...
Släpp inte ut det i naturen själv! Om du blir påkommen får du garanterat ett väldigt långt fängelsestraff. Jag känner en kille som kan ta hand om sådana saker lite diskret om du fattar vad jag menar. PM:a mig så får du hans telefonnummer.
 
Last edited:
Jag är nybörjare så denna tråden snurrar till huvet som bara den :) Vad är ironi och vad är inte? Finns det speciell luft man har i däcken? Är den farlig? Kan man köra med vanlig (tror man kan det) ? Vad är skillnaden? :va

Ingen ironi i svaret tack, det bara snurrar till det ännu mer :D
 
Jag är nybörjare så denna tråden snurrar till huvet som bara den :) Vad är ironi och vad är inte? Finns det speciell luft man har i däcken? Är den farlig? Kan man köra med vanlig (tror man kan det) ? Vad är skillnaden? :va

Ingen ironi i svaret tack, det bara snurrar till det ännu mer :D
Du skämtar med mig aprilo?
:confused: :confused: :confused:
 
Jag trodde inte heller att vikten påverkade topphastigheten nämnvärt. Men det var innan jag pumpade in stora mängder vakuum i däcken. Fyll inte för mycket bara, för då blir däcken för hårda!
Hahaha, nu blev du allt avslöjad! Alla vet att om man fyller i för mycket vacuum
i däcken blir hojen blir helt omöjligt att köra.
Däcken blir nämligen så lätta att dom tappar greppet. Häller du i ännu mer
så flippar hojen upp-o-ner å går till väders.
 
Jag har börjat sälja Luft från hälsoområdet i Vilhelmina, väldigt bra vaccum kan jag också få tag på med den är importerad från Mexico pga den billiga arbetskraften, att tillverka vaccum är inget man gör i en handvändning, luft därimot är lättare att framställa, ett vanligt luftfilter och ren miljö är de bästa,
luft och vaccum går att beställa och levereras i fina och miljövänliga trälådor, är de någon som har gammal luft i tex påsar eller annat så kan jag ta hand om de, risken är att om dom ligger för länge är explotionsrisken väldigt hög
Luft 200:- lådan
Vaccum 250:- lådan
Omhändertagande av gammal Luft/vaccum 100/150:-
 
Är det någon som vet om det är någon speciell rotationsriktning på luften i däcken? Jag misstänker starkt att min luft är iblåst åt fel håll:(

Har även problem med att luften sedimenterar & lägger sig på botten av hjulen då den stått någon dag vilket skapar en ohygglig obalans innan det har slungats runt ordentligt. Vad göra?
 
Folk koper det?
Jag har typ 12 hinkar i forradet, hur mkt kan jag annonsera det for?

Jag skulle nog inte skämmas om jag tog 250kr per hink :tummenupp Fast givetvis får köparen hämta hinkarna själv, man ska inte lita på posten, kanske råkar tappa hinken och då blir det svårt att veta vilket som var i hinken och vilket som inte var det :gnissla
 
Jag skulle nog inte skämmas om jag tog 250kr per hink :tummenupp Fast givetvis får köparen hämta hinkarna själv, man ska inte lita på posten, kanske råkar tappa hinken och då blir det svårt att veta vilket som var i hinken och vilket som inte var det :gnissla

Lätt! Det är ju äkta amrrikansk surfluft från calif!

/HD
 
Lätt! Det är ju äkta amrrikansk surfluft från calif!

/HD

Ska du börja predika om din förbonkade "customluft" nu igen??? Jag gick på den niten...:mad: Var ju bara att säga adjö till väghållningen och ca 60% av motoreffekten direkt! Att det sen började växa krom på hojen likt hänglavar i en urskog gjorde ju INTE saken bättre. Nädu, min gode mutterspridaroperatör, den går jag inte på igen! Bah!

Däremot har jag en 125 liters sopsäck med uppsamlade ölrapar som ligger i press under madrassen just nu, tror den kommer göra underverk i bakhjulet....:arsele
 
Surfluft ar vard mkt eller? Vilken luft ar dyrast?

Turboluften är nog den dyraste men kan vara svår att få tag på i bra kvalité. Ofta är den redan söndervirvlad, i alla fall den som mindre fifflare brukar försöka kränga på blocket. Betala ingen handpenning bara innan ni är säker på var den kommer ifrån.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top