Dags att byta den gamla luften i däcken.

Själv så brukar jag göra en egen blandning inför vintersäsongen med Cirka 78% N2, 21% O2 och 1% Ar. Men då är det viktigt att blandningen har en temperatur på ungefär 10+ när den fylls på. Annars kan blandningen separeras och man får en dipolär lösning som kan explodera när vårsolen tittar fram.
 
Last edited:
Själv så brukar jag göra en egen blandning inför vintersäsongen med Cirka 78% N2, 21% O2 och 1% Ar. Men då är det viktigt att blandningen har en temperatur på ungefär 10+ när den fylls på. Annars kan blandningen separeras och man får en dipolär lösning som kan explodera när vårsolen tittar fram.

Om du istället för 78% 21% 1% blandar 88% 18% 65% så får du en övermättad lösning och då blir lösningen inte dipolär. Nu undrar du säkert hur man får i 171% i ett däck. Lösningen på detta är att man skaffar en något högre profil eller så tar man lite mindre av den färdiga gasen.
 
Om du istället för 78% 21% 1% blandar 88% 18% 65% så får du en övermättad lösning och då blir lösningen inte dipolär. Nu undrar du säkert hur man får i 171% i ett däck. Lösningen på detta är att man skaffar en något högre profil eller så tar man lite mindre av den färdiga gasen.


Det var en vågad lösning. 65% Argon brukar annars bli ganska så explosiv, men du har nog rätt i att blandingen komprimeras till en stabil lösning iom att du ökar mängden kvävgas till 88%.

Tror du att man kan kyla ned blandningen till -178 C och därigenom få plats med hela mängden ifall man vill behålla sitt lågprofildäck?
 
hur var de nu är man snabbare med blåsig luft eller vindstilla luft i däcken?
 
Inget skämt det här.

Att fylla på rätt luft är mycket viktigt! :fakta
 
Honda har ju originalluft som jag kör med. Vågar inte pröva 3:e partare.. kan ju gå illa om man får något som är dåligt för gummiblandningen.

p.s. Någon som testat luft för kromsläde i sin hoj? Blir hojen mer tungstyrd?
 
Last edited:
Själv så brukar jag göra en egen blandning inför vintersäsongen med Cirka 78% N2, 21% O2 och 1% Ar. Men då är det viktigt att blandningen har en temperatur på ungefär 10+ när den fylls på. Annars kan blandningen separeras och man får en dipolär lösning som kan explodera när vårsolen tittar fram.

En till sak som är viktig är att det absolut inte finns någon gammal luft kvar vid påfyllning. Om ni har vanlig luft så kan ni vacumsuga däcken genom att ansluta en slang till insuget.

OBS! Vacumsug inte med motorns hjälp om ni har acetylenblandad svetsgas i däcken, då sprängs motorn!

PS. Svetsgas har jag kört på denna sommar och den funkar väldigt bra om man ska "ge järnet" vid snabba starter.
 
Det var en vågad lösning. 65% Argon brukar annars bli ganska så explosiv, men du har nog rätt i att blandingen komprimeras till en stabil lösning iom att du ökar mängden kvävgas till 88%.

Tror du att man kan kyla ned blandningen till -178 C och därigenom få plats med hela mängden ifall man vill behålla sitt lågprofildäck?

Om du ska kyla ner blandningen så tror jag att oljorna i däcket riskerar att koagulera. Om du ska kyla ner däcken till en så låg temperatur så borde du ha bakelit-däck eller att det möjligtvis kan fungera med däck som har vita sidor. Har själv inte provat med det sistnämnda. Ska försöka få tag i såna däck och testa ikväll.
 
Vågar inte byta luft i mina utan att lämna in dem på auktoriserad verkstad. Byter man själv så gäller ju inte garantin samt att jag som har tummen mitt i hand, kan det bli vädligt svårt för.
 
Nu är hojen inställd i pappas garage för vinterförvaring. Eftersom jag inte vill ha den gamla luften i under vintern då det får däcken att mögla så tog jag ur den. Sen kom jag på en smart lösning. Om man inte har något i däcken så blir däcken platta och det blir en bula där det varit platt när man fyller på igen. Så jag tänkte att istället för ingenting i däcken så har jag nu 100% vacuum i däcken. Det är ju bättre än inget...

(Vad har vacuum för beteckning i det periodiska systemet?)
 
Jag tjöpte bankörd luft. Mycket billigare. Garanterat 20 min på bana. Endast sliten på högersidan. (Kullen).

Men är du säker på 20 min, jag råkade ut för en jöns som sålde just 20min-luft. Efter 5 varv börja hojen vobbla. Det visade sig att luften varit minst 60min gammal och allt godis var redan borta :mad: Skit förbannad slängde jag luften i nyllet på han och tog den han hade i sin hoj, jävla a-förare :mad:

björn
 
Måste man ha syntetluft eller går det bra med mineral?

Kör inte så mycket på bana så det räcker att den klarar tuff körning på gata...
 
Måste man ha syntetluft eller går det bra med mineral?

Kör inte så mycket på bana så det räcker att den klarar tuff körning på gata...

fan mineral funkar bra för dig, men när du börjar komma ner i mer än 40graders lutning bör du gå över till delsyntet för att kompensera mineralansamlingen på sidorna :fakta

björn
 
VARNING!! Använd inte vakum, det är FARLIGT för att det sprider sig lätt och
kan kontaminera hela garaget. Mycket farligt att inandas då det påverkar hjärnan och därmed tankeförmågan. Jag tror att du redan har inandats en del.
Om du mot min inrådan ändå använder vakum så måste du täta däckventilerna
med silikon så att det inte kan sippra ut under vintern.:D
Erich
 
VARNING!! Använd inte vakum, det är FARLIGT för att det sprider sig lätt och
kan kontaminera hela garaget. Mycket farligt att inandas då det påverkar hjärnan och därmed tankeförmågan. Jag tror att du redan har inandats en del.
Om du mot min inrådan ändå använder vakum så måste du täta däckventilerna
med silikon så att det inte kan sippra ut under vintern.:D
Erich
Det är inga problem med vakuum bara du har rätt ventilhattar. De ska vara av metall och tätade med o-ringar av vittongummi.
Å andra sidan är det ganska skönt med lite vakuumkontaminering i garaget emellanåt. :clown
 
Jag satt precis & fundera på om man inte ska fylla däcken med betong över vintern?
Tänk om man glömmer byta vinterluften i vår och åker runt med luft som är -18. Kommer ju ta grymt lång tid att få upp däcktempen då...

Att fylla däcken med betong (och gärna armeringsjärn) under vintern är en VÄLDIGT BRA idé. Förutom att konservera däcken så hjälper de även till mot tjuvar och annat pack som enkelt annars bara rullar iväg cykeln. Tänk dock på att tömma ur däcken när du ska börja köra igen då det annars kan ge en tungstyrd och svårrrullad känsla. Helst om du har familjen med dig. Då kan den bli tung som en Flint-Sten. :rolleyes:
 
Last edited:
Vi har fått ett genombrott i frågan !!! Betong är årets grej i däcken, de riskerar ju inte att bli platta pga avställning om man fyllt dem med betong!:D
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top