Dags att byta däck?

Shadow

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Hej allihop! jag ska på smc-kurs nu på gälleråsen och undrar om mina däck tror klara sig igenom kontrollen för att få köra?.. Självklart vet jag att det är dags att byta rätt snart men jag undrar helt enkelt hur akut det är? Ska satsa på långsamma eller mellansnabba gruppen i år.

Bilder:
Framdäck
versiktframdck.jpg

UppigfrnFramdck.jpg

Sidaframdck.jpg

Backdäck
versiktbakdck.jpg

uppifrnbakdck.jpg

Sidabackdck.jpg

Tack på förhand!

Last edited:
jag hade bytt. bakdäcket ser kantigt ut, platt och slitet längst ut på sidorna. om så är fallet så kommer däcket kännas märkligt vid nerlägg.

jag hade bytt. bakdäcket ser kantigt ut, platt och slitet längst ut på sidorna. om så är fallet så kommer däcket kännas märkligt vid nerlägg.

ok jo det skulle suga om man det skulle kännas så när jag ändå tänkt försöka satsa på mer banåkning i år! Men vad skulle du rekommendera för däck? ska kolla vad manualen säger att det är för dimensioner på dem.

Vill gärna höra vad fler tror!

Läste just att märken som rekommenderas på däcken är "Dunlop Qualifier PTG" eller "Bridgestone BT015(F/R) RADIAL E"

Dimensioner:
Fram - 120/70ZR17M/C
Bak - 180/55XR17M/C (någon får gärna förklara vad alla siffror och bokstäver står för. Hitintills fattar jag på ett ungefär vad "120/70" står för)
Jag gillar Pirelli. Kolla Diablo Rosso t ex

Alltså tror du jag ska byta däck?

-

Tror folk de inte kommer släppa igenom dem på SMCkursen eller inte?

Läste just att märken som rekommenderas på däcken är "Dunlop Qualifier PTG" eller "Bridgestone BT015(F/R) RADIAL E"

Dimensioner:
Fram - 120/70ZR17M/C
Bak - 180/55XR17M/C (någon får gärna förklara vad alla siffror och bokstäver står för. Hitintills fattar jag på ett ungefär vad "120/70" står för)

Alltså tror du jag ska byta däck?

Vilka märken honda rekommenderar kan man strunta i.

Z är hastighetskod > 240

R tror jag står för radial. M/C kan ju vara motorcykel.

Byt om du är osäker. Har du kört ett par säsonger på sulorna du har så kan det vara dags. Jag är ingen expert då jag aldrig slitit ned däck innan jag antingen bytt eller smällt hojarna innan däcken tagit slut.

beror på..

..vad du vill få ut av körningen. När det gäller hur mkt det är kvar av däcken så är det nog inga problem alls. Om man ser till körkänslan så kan det vara idé att byta om du oroar dej för att däcket är för platt, det kan bli lite "muttersvängar" om det har kanter.

/Andreas

Jag skulle skaffa nya däck.
Kika in på hojdäck.se. http://www.hojdack.se/
Ring eller maila Tom. Han hjälper dig att få rätt däck för dina behov.

Behöver du sen hjälp att lägga om däcken kan jag hjälpa dig.
150 kr/hjul.
//ezzo

Du kan gott köra på däcken under kursen sen kör du upp resten på gata.

Det körs under väldigt ordnade förhållanden med smc, du kommer knappast att pressa däcken.

Däck är gjorda för att dom ska förbrukas, när du ser korden då är dom sopslut och färdiga för återvinning

Ps smörj kedjan rikligt innan du börjar befta, den ser lite torr ut.

Tex:
:D

Bifogat

• P1000251.jpg
    P1000251.jpg
    233.1 KB · Visningar: 135
Last edited:
Jag tror inte det är någon större fara. Många kör med betydligt sämre däck (läs mönster) på kurserna. Jag hade dock rekommenderat byte om det är tydliga klackar på däcken på grund av mycket landsvägskörning. Det förstör körupplevelsen. Man kör med större nerlägg på bana och kommer att märka av problemet på ett sätt man inte gör så länge man kör landsväg. Tycker det är svårt att avgöra på dina bilder om däcken nått den gränsen.

Du kan ju prova och köra SMC kursen och därefter ta beslut om du ska byta eller ej.

Köper du något däck från de etablerade märkena kommer du nog att bli nöjd. Välj däck av rätt dimension. Har sett att det finns kampanjpriser på sina håll. MC Huset i Malmö säljer t ex både fram och bakdäck för närvarande till ett paketpris som jag tyckte verkade vara konkurrenskraftigt.

Om du planerar att köra i långsamma gruppen så är Supercorsa PRO inget jag skulle åka runt på. Dom kräver ju en del fart för att få upp tempen om du inte kör med värmare. Ett par nya gatdäck skulle ge dig bättre fäste & en roligare hoj att köra då du får "runda" däck igen, till skillnad mot dom där som ser rätt platta ut i mitten. Men, det är bara min åsikt!

däck

Jag skulle burnat upp skiten och bytt....:yoparty

handlade själv däck på www.dackonline.se vettigast priser tror jag ändå...

lycka till....:tummenupp

Hej.

180 är bredden i millimeter. (kan ändå variera från 178-196mm.
55 är höjden i % av bredden
ZR står för radialkonstruktion.(ZR står även för ett hastighetsindex 240kmh)
R är annars beteckningen för Radial (B står för diagonal)
Sen brukar det även stå en siffra, typ 73. det är belastningsidex och är en viktklassning.
Bakom siffran står det en bokstav. Det är hastighetsindex. W är 270kmh tex. (W) är över 270kmh.

Ang kursen.
Är det Aprilkursen på Gelleråsen du menar, så bör du byta däck.
Racegummi i långsamt/halvsnabbt tempo i April är tyvärr ingen bra kombination. Du bör satsa på gatdäck då vissa av dem tål mycket banåkning också.

Dessutom har du, som RSV_Ante påpekat, en som rejäl platta på bakdäcket som kommer att påverka din körning.
SMC går efter Svensk lag vad det gäller mönsterdjup. mao 1 mm.
Sen beror det ju på vad den som besiktar säger också.

Tack för svaren allihop. jag har lite att gå efter nu. Så som det verkar här så är det än mer kosmetisk grej än en nödvändighet, men sen är ju frågan om det kommer förstöra körglädjen eller inte och det är det som får mig att överväga. Det är ett svårt val som jag måste göra rätt snabbt nu om jag ska hinna köra in däcken. På tal om det.. Hur lång tid kan det ta att köra in ett par nya däck? på dunlops hemsida säger dem 100 mil, hur har det varit för er när ni byter däck?

Ps smörj kedjan rikligt innan du börjar befta, den ser lite torr ut.
men va fan jag smorde den bara för några dagar sen när:confused: måste gjort något fel isf.. men i och för sig så får blixten på kameran allt att se mycket värre ut än vad det är:tungan

Hur lång tid kan det ta att köra in ett par nya däck? på dunlops hemsida säger dem 100 mil, hur har det varit för er när ni byter däck?

Jag körde lugnt hem från däckfirman och körde bana dagen efter. Om det är den hala hinnan du tänker på slits den bort fort.

Hej.

180 är bredden i millimeter. (kan ändå variera från 178-196mm.
55 är höjden i % av bredden
ZR står för radialkonstruktion.(ZR står även för ett hastighetsindex 240kmh)
R är annars beteckningen för Radial (B står för diagonal)
Sen brukar det även stå en siffra, typ 73. det är belastningsidex och är en viktklassning.
Bakom siffran står det en bokstav. Det är hastighetsindex. W är 270kmh tex. (W) är över 270kmh.

Ok tack, det där ska jag försöka lära mig också. Det ända jag undrar över är vad hastighets- och belastningsindexet säger? hur däcket beter sig i olika hastighet/belstningsförhållanden eller vad däcken klarar max?

Ang kursen.
Är det Aprilkursen på Gelleråsen du menar, så bör du byta däck.
Racegummi i långsamt/halvsnabbt tempo i April är tyvärr ingen bra kombination. Du bör satsa på gatdäck då vissa av dem tål mycket banåkning också.

Dessutom har du, som RSV_Ante påpekat, en som rejäl platta på bakdäcket som kommer att påverka din körning.
SMC går efter Svensk lag vad det gäller mönsterdjup. mao 1 mm.
Sen beror det ju på vad den som besiktar säger också.

Du säger att jag har Racegummi?

......(tog lite tid att kolla upp)

det vad som fan.. de däck jag har nu är ju rena rama roadracing däck.. (enl: http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-72483.html) Iofs rätt självklart med tanke på att killen innan körde mycket bana med hojen.
Jag har tydligen Metzeler Rennsport-däck på min hoj, Skurna slicks helt enkelt.. jag måste vara helt jävla galen som vart ute och kört med de här däcken när det vart 2-3 grader och lite småblött ute:näsblod

Men Saken är att jag hade tänkt att köra mer bana i år, så frågan är nog ändå vilket däck jag ska ha. Känns ändå som att jag vill ha ett lite sportigare däck men ändå så att det fungerar på gata. Går det inte att åka på kursen och se till att man varmkör däcken(om jag skulle skaffa ett par nya Rennsport exempelvis) och klara sig bra? hade för övrigt dessa rennsportdäck på förra året vid samma kurstillfälle.

Vad tror ni?

Last edited:
Ok tack, det där ska jag försöka lära mig också. Det ända jag undrar över är vad hastighets- och belastningsindexet säger? hur däcket beter sig i olika hastighet/belstningsförhållanden eller vad däcken klarar max?

Indexet talar om vilken maxgräns du har. hastighet och vikt.

Du säger att jag har Racegummi?
......(tog lite tid att kolla upp)

det vad som fan.. de däck jag har nu är ju rena rama roadracing däck.. (enl: http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-72483.html) Iofs rätt självklart med tanke på att killen innan körde mycket bana med hojen.
Jag har tydligen Metzeler Rennsport-däck på min hoj, Skurna slicks helt enkelt.. jag måste vara helt jävla galen som vart ute och kört med de här däcken när det vart 2-3 grader och lite småblött ute:näsblod

Men Saken är att jag hade tänkt att köra mer bana i år, så frågan är nog ändå vilket däck jag ska ha. Känns ändå som att jag vill ha ett lite sportigare däck men ändå så att det fungerar på gata. Går det inte att åka på kursen och se till att man varmkör däcken(om jag skulle skaffa ett par nya Rennsport exempelvis) och klara sig bra? hade för övrigt dessa rennsportdäck på förra året vid samma kurstillfälle.

Vad tror ni?

Jag antog att det var racegummi baserat på slitaget och faktumet att det sitter ett Pirelli Dragon fram.
Allt går att köra på, bara man vet om vad det är man har på och hur det uppför sig.
Baserat på det du säger, så behöver du inte ha en racegummiblandning.
Racedäck har en arbetstemp på ca 80-130grader medans gatdäck har ett arbetsområde på 50-70grader. Vissa sportiga gatdäck klarar av lite mer i temp.
Det finns gott om sportiga gatdäck på marknanden som pallar med både gata och hyffsat hård behandling på bana.

Ok

Vad tror ni?

Det beror förståss på hur talangfull du är på att åka.
Oavsett däcktyp finns det en gräns för hur länge det håller. Man kommer till en gräns och det släpper. Tyvärr kan den där gränse vara lite otydlig, beror på däck hur det beter sig. Det har också med talang hur man hanterar en sådan situation. Men en sak är gemensamt, då har man kört för hårt.'
MEN... ett racedäck är halt och lynnigt när det är kallt för att bli bättre och bättre när det blir varm. Det blir svårt för en nybörjare att lära sig hur mycket man ska köra för att det är tillräckligt varmt.
Det är inte ovanligt att det är just Racedäckåkare som står i gräset redan på dom första varven,
"Normaldäck" Beter sig betydligt tryggare i både vått och torrt. Kör man med förstånd så kan man köra riktigt fort även med normala gatdäck.

Mitt tips, köp gatdäck och känn dig för den här gången. Känner du att däckens grepp är en begränsning att du inte kan sätta snabbare varvtider. DÅ bytter du till klister.

Mats

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back