Dags att bygga

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Tjena,

Sålde precis min CBR och har bestämt mig för att börja bygga en hoj. Min plan är att börja med ett befintligt utgångsobjekt som skall köpas. Frågan är bara vad jag ska bygga?

Jag är inte en caféräser-kille, snarare lite mer åt bobber-hållet. Jag har redan byggt en fighter (dock inget större projekt) och har tröttnat på det. Jag vill ha något lite utöver det vanliga, om det nu finns något som heter så i dagens läge.

Så vad jag vill med denna tråd är att fråga er vad ni tycker samt om det finns någon bra guide, tips, råd, bildspel, manual, projekt eller rent av en film som kan inspirera och hjälpa mig välja rätt utgångsobjekt samt rätt dealer av prylar som skall användas.

Hjälp mig sortera mina tankar och bestäm vad jag ska bygga! Jag tänkte försöka hålla budgeten runt 50 papp!

:tummenupp

Tilltalar inte Caféracers och Fighters så går det väl alltid att bygg något i lite old-school superbike stuk? Fanns ju en hel del tuffa hojar på 80-talet. Behöver ju inte vara en Spencer eller Lawson replika (eller nån annan från den eran) men man kan ju plocka lite idéer och göra något eget utav det. Eller varför inte bara en naken hoj med 7" lykta och rätta attribut?

Jag och farsan knåpade ihop detta av hans XJR1300 över vintern med rätt så enkla medel. Drog ju iväg en del prismässigt i slutändan men det var det väl värt.

DSC_0003-2.jpg

DSC_0007-2.jpg

RD350 kåpa, FJ1100 spoiler, R1 gaffel, sving och fälgar.

Kan ju kanske vara något att ha som lite inspiration?

Hojar att satsa på som utgångsmaterial (tycker jag): Suzuki GSX 1100 -84 eller -85. Kawa Z1000 / Z750 från början/mitten 80-talet. Honda CBX 750f -84. XJR 1200 -95 till -99.

Utgår du ifrån någon av ovanstående hojar så har du allt mellan 15 och 40 tusen att slänga på nya saker (fälgar, gaffel, sving, avgas, etc. etc.).

Sky is the limit. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS